وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

کندومحققان استرالیایی برای نخستین بار به طور مصنوعی و با استفاده از باکتری‌های تراریخته، ابریشم زنبور عسل تولید کردند.به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر تارا ساترلند، حشره شناس مرکز تحقیقات CSIRO که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را عهده دار بوده است، می‌گوید: ابریشمی که از این طریق تولید می‌شود برای بافتن منسوجات بسیار نرم و نیز برای کاربردهای فوق‌العاده قوی و محکم مانند کامپوزیت‌های پیشرفته در تجهیزات هوایی و دریایی قابل استفاده خواهد بود. همچنین می‌توانند در کاربردهای پزشکی حساس و مصنوعی قابل استفاده باشد.

 ساترلند و دستیارانش برای تولید ابریشم زنبور عسل از باکتری ایکولی ابتدا باید روی باکتری تغییرات و اصلاحات ژنتیکی انجام می‌دادند تا از این باکتری به عنوان غده تولید کننده ابریشم بهره‌برداری شود.

 

ساترلند خاطر نشان کرد: اخیرا تلاش‌های زیادی انجام شده است تا سایر انواع ابریشم‌ها از دیگر جانوران بی مهره در سیستم‌های ترنس‌ژنیک تولید شوند، اما ساختار پیچیده ژن‌های ابریشم در سایر ارگانیسم ها به معنی آن است که تولید ابریشم در خارج از غدد ابریشم ساز کار بسیار دشواری است. در این پژوهش نیز از آنجا که زنبورهای عسل دارای ژن‌های تولید کننده ابریشم هستند اما فاقد غدد ابریشم ساز می باشند، لذا از باکتری ای‌.کولی استفاده شده تا با اعمال اصلاحات ژنتیکی روی آن از باکتری به عنوان غده ابریشم ساز برای زنبورها بهره‌گیری شود
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

بلدرچين وفوايد آن

بلدرچين پرنده اي پرجنب و جوش و گوشت آن بسيار لذيذ ميباشد ، از لحاظ علمي ماده اي به نام "گليکوژن"در سلولهاي ماهيچه اين پرنده وجود دارد و هرچقدر ماهيچه در طول زندگي اين پرنده فعال باشد گوشت آن لذيذتر است. به همين دليل گوشت بلدرچين از گوشت مرغ و ديگر ماکيان برتري دارد.

 

از ديگر مزاياي اين پرنده اين است که بعد از طبخ به دليل وجود سلولهاي پيچيده پيوندي در اثر پخته يا بريان شدن به هيچ وجه متلاشي نميشود و پرنده ترکيب خود را کاملاً حفظ کرده و در پذيراييها ، زيبايي و آرامش فراواني به سفره ميدهد.

 

ارزش پروتئين موجود در گوشت اين پرنده 913/24 درصد است و اين در حاليست که انواع اسيدهاي آمينه کمياب که در ساير پروتئينها يافت نميشود ، در گوشت اين پرنده به وفور وجود داشته باشد. به همين دليل در اغلب نقاط دنيا پزشکان براي افراد مسن و از کار افتاده که احتياج مبرمي به ترميم سلولهاي از دست رفته بافتهاي خود را براي حفظ و بازيابي سلامت و شادابي خود دارند، مصــــرف گوشت بلدچين را تجــــويــــز مينمايند.

 

از طرف ديگر وجود عناطر معدني کمياب و ويتامينهاي عديده در گوشت اين پرنده آن را براي امراض صعب العلاج همچون « آسم ، تشنج ، فشار خون ، ضعف اعصاب و يا در مواردي ناراحتي هاي رواني و عقب افتادگيهاي جسمي و رواني و همچنين بيخوابي همچون داروي معجزه آسا ميباشد» .

 

خواص درماني گوشت و تخم بلدرچين!

 

1- سرشار از امگا3

 

2- غني از آهن / ويتامينهاي آ ، ب ، ث / اسيدهاي آمينه و ميکرو المانها

 

3- توصيه شده براي دوران بارداري – سنين رشد

 

4- تنظيم سيکل خواب / افزايش مقاومت بدن

 

5- عاري از کلسترول مضر / مناسب براي شير خواران

 

6- تنظيم سيستم عصبي ، قلبي و گوارشي

 

7- استحکام عضلات و استخوان ها

 

8- افزايش تمايلات جنسي

 

9- دفع مواد راديو اکتيو و سرطان زا

 

10- در کشور ژاپن به عنوان بخشي از صبحانه کودکان نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

 

11- بدليل حجم کم تخم بلدرچين و ميزان بالاي پروتئين آن نسبت به تخم مرغ ، براي ورزشکاران بخصوص بدنسازان عزيز نيز توصيه ميشود.

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
محققان ژاپنی کشف کردند که کرم ابریشم توانایی ویژه ای در تولید آنزیمی دارد که با کمک این آنزیم می تواند مواد قلیایی سمی موجود در برگهای درخت توت را هضم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه توکیو که نتایج تحقیقات خود را در مجله Journal of Biological Chemistry  منتشر کرده اند دریافتند که کرمهای ابریشم توانایی منحصربه فردی دارند. درحقیقت این کرمها می توانند بدون هیچ مشکلی مواد سمی قلیایی (آلکالوئیدها) موجود در برگهای درخت توت را بخورند. این محققان با بررسی دستگاه گوارش کرم ابریشم دریافتند که در معده این کرم نوعی آنزیم تولید می شود که می تواند قند ساکاروز را به قند فروکتوز تبدیل کند.

برگهای درخت توت که غذای اصلی کرمهای ابریشم هستند محتوی میزان زیادی آلکالوئید است. این آلکالوئید که بسیار سمی است آنزیمهایی را که توانایی گوارش ساکاروز را دارند متوقف می کند. این دانشمندان کشف کردند که کرم ابریشم نوعی آنزیم با عنوان "بتا- فروکتوفورانوکسیداز" تولید می کند. این آنزیم مسئول هیدرولیز قند ساکاروز به فروکتوز است و عملکرد آن با این آلکالوئیدها متوقف نمی شود. این محققان ژنوم کرم ابریشم را مورد بررسی قرار دادند و دو ژن را بر رمزگذاری آنزیم "فروکتوفورانوکسیداز" شناسایی کردند که تنها یکی از آنها به طور موثری در این کرم بیان می شود.

این ژن که BmSuc1 نام دارد می تواند کرم ابریشم را در مقابل مواد سمی موجود در برگ توت مقاوم کند
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

در ساختمانهای چند طبقه برای کنترل روشنایی راه پله از مدارت گوناگونی استفاده میشود. ساده ترین مدار، همان مدار کلید تبدیل است که اکثرا برای آپارتمان دو طبقه استفاده میشود که همه با آن آشنا هستید. اما برای طبقات بیشتر، کلید تبدیل گزینه چندان مناسبی نیست. و یکی از معایب آن احتمال روشن ماندن لامپ در صورت فراموش کردن است.

تصویر شماره 1

تایمر راه پله



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
شیشه دو جداره چیست؟

شیشه دو جداره از به هم چسباندن یک یا چند قاب شیشه ای موازی برای به وجود آوردن یک واحد غیر قابل نفوذ تشکیل میشود.واصل آن برای به وجود آوردن محفظه ای همگن از هوای خشک یا با گاز که بین یک یا چند جداره پر میشود استوار است.



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 112
بازدید کل : 574299
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1