وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

مقدمه

خازن المان الکتریکی است که می‌تواند انرژی الکتریکی را توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی) در خود ذخیره کند. انواع خازن در مدارهای الکتریکی بکار می‌روند. خازن را با حرف C که ابتدای کلمه capacitor است نمایش می‌دهند. ساختمان داخلی خازن از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود:


الف – صفحات هادی
ب – عایق بین هادیها (دی الکتریک)img/daneshnameh_up/a/a6/Capacitance1.JPG

ادامه مطالب



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

ابعاد كابينت:

كلاً كابينت به دو دسته تقسيم مي شود:

1-   هوايي

2-   زميني

ادامه مطالب




ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

به نام خدا

ماه مبارک رمضان بر همه ی شما همکاران و دانش آموزان و شما روزه داران عزیز مبارک باد.

چشم بر هم زدیم  و از کوچه و پس کوچه های زندگی مثل برق و باد گذشتیم و

رسیدیم به امروز  آری امروز . و فردا چه زود خواهد رسید و فرداها نیز از پس فردا

خواهند آمد. پس بیایید امروز و فرداها را چنان بسازیم که هیچ وقت بر گذشت آن

غبطه نخوریم.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

بخش دوم...فصل اول...درس اول:

 

۱.درباره ی نقشه خطر لرزه ای چه نظری دارید؟ آن را بنویسید.

کشور ما ایران روی کمربند زلزله ای فعال آل-هیمالیا قرار گرفته است و از مناطق زلزله خیز دنیا محسوب میشود.نقاط قرمز و قرمز پررنگ خطر زلزله وجود دارد.

 

۲.آیا می توانید چند زلزله بزرگ را نام ببرید؟

رودبار منجیل سال۱۳۶۹-آوج قزوین-زلزله ی قائن۱۳۷۶-بم۱۳۸۲.

 

۳.زلزله بم به مقیاس......ریشتر حدود.....درصد خانه ها را ویران کرد.

۶/۳ - ۷۰

۴.آیا کسب آمادگی بیشتر برای رویارویی با زلزله ضروری است؟ دلایل خود را بنویسید.

بله-آمادگی در برابر زلزله جهت کاهش تلفات یک نیاز اساسی است.با یادگیری ورعایت نکات ایمنی می توان آسیب های ناشی از زلزله را تا حد زیادی کاهش داد.

 

۵.یکی از راه های موثر در کاهش خطر های ناشی از زلزله را بنویسید؟

ارائه ی آموزش های صحیح همگانی و آماده سازی اقشار مختلف جامعه.

 

۶.راه های ایمنی در برابر زلزله را بنویسید؟

رعایت دستور العمل های ایمنی(ساختمانی و غیر ساختمانی,آمادگی افراد جامعه)-مقاوم سازی ساختمان-آموزش همگانی اعشار مختلف جامعه.

 

فعالیت های تکمیلی: 

۷.شما دانش آموزان در آموزش دوستان و خانواده و جامعه برای مقابله با زلزله چه نقشی می توانید داشته باشید؟

آموزش مطالب خوانده شده به آنان-تشویق آنان جهت شرکت در مانور آموزشی زلزله-تشویق آنان به خواندن مطالب مهم در مورد زلزله-مشورت ومکاتبه و پیشنهاد به مسئولین شهری جهت درست کردن پناه گاه در خیابان محل سکونت با هم کاری مردم-تهیه ی جعبه ی کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی در منزل.

.با توجه به مثلث در مورد ایمنی در برابر زلزله،چه نکاتی را متوجه میشویم؟

آگاهی و اطلاعات-همکاری و مشارکت در ایمنی ساری محیط زندگی-آمادگی در برابر  زلزله و کاهش آسیب های ناشی از آن- حفظ نظم.

 

2.به نظر شما مهمترین کارهایی که قبل از وقوع زلزله باید انجام شود،تا تلفات این حادثه به حداقل برسد کدام است؟

ایمن سازی و تجهیز محیط – تعین محل مناسب برای ساخت بنا- طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسین- استفاده از مصالح ساختمانی مناسب – ساخت ساختمان با به کارگیری کارگران آموزش دیده – محاسبه،نظارت و کنترل- تعمیر و مقاوم سازی ساختمان های موجود- رعایت دستور العمل های ایمنی ساختمان- رعایت دستور العمل های ایمنی غیر ساختمانی و بالا بردن آمادگی افراد جلمعه با آموزش صحیح و همگانی.

 

3.اعضای شورای ایمنی در برابر زلزله را نام ببرید؟

تدارکات و پشتیبانی- گروه امداد رسانی- گروه تجسس- گروه آتش نشان- گروه انتظامات و امنیت.

 

4.چه اصولی در پیشبرد فعالیت های گروهی اموری ضروری و موثر است؟

برنامه ریزی، مشارکت و هماهنگی.

 

5.گروه تدارکات و پشتیبانی را تعریف کنید؟

فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز،برقراری دوریه های آموزشی و پشتیبانی های مناسب تلفات و خسارت های ناشی از زلزله را کاهش میدهد.

 

6.وظایف گروه تدارکات و پشتیبانی را بیان کنید؟

تقسیم وسایل بین گروه های چهار گانه شورای ایمنی- تهیه مواد غذایی و آب و وسایل ضروری- تهیه فهرستی از مراکز درمانی نزدیک به محل سکونت-اعضای این گروه باید پس از وقوع زلزله به محل نگه داری وسایل ضروری زمان وقوع حادثه رفته و آن ها را بین اعضای گروه خود تقسیم کند.

 

7. گروه تجسس را تعریف کنید؟

پس از هر زلزله احتمال خراب شدن ساختمان ها،ریزش آوار و حبس شدن افراد در مکان های مختلف وجود دارد.

 

8.چند وظیفه گروه تجسس را نام ببرید؟

جست و جو برای یافتن مجروهین و مصدومین-انتقال مجروهان به مکان امن- بررسی ساختمان از نظر قطع برق و بررسی شکستگی های لوله آب و گاز و جلوگیری افراد از ورود به مکان های خطرناک-علامت گذاری اماکن امن و پر خطر.

 

9.گروه امداد و نجات را توضیح دهید؟

بعد از وقوع زلزله در اثر ریزش آوار،شکستن شیشه ها و....ممکن است افرادی که در جاهای ناامن قرار دارند مجروح شوند : بنابراین گروه نجات و امداد برای کمک به مجروهان و مصدومان تشکیل شود.

 

10.وظایف گروه امداد و نجات را بنویسید؟

کمک به مجروهین و مصدومین-انتقال مصدومین به مکان امن و مراکز درمانی و پزشکی-اقدامات و کمکهای اولیه مناسب مانند تنفس مصنوعی و...-بستن زخمها و شکستگیها-دادن آرامش و اطمینان خاطر و روحیه به مجروهین.

 

11.گروه آتش نشان را تعریف کنید؟

این گروه با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی پس از زلزله،باید قبلا نکات لازم برای خاموش کردن را به خوبی فرا گرفته و با تمرین های مداوم،مهارت کافی کسب کرده باشد.

 

12.وظایف گروه آتش نشان را بنویسید؟

مهار آتش با استفاده از کپسول آتش خاموش کن و آب و ماسه-تخلیه ساختمان هنگامی که آتش غیر قابل مهار است-آموزش به افراد جهت مهار اتش سوزی.

 

13.گروه انتظامات و امنیت را تعریف کنید؟

این گروه وظیفه دارد پس از وقوع زلزله،در جهت ایجاد نظم و تامین امنیت منطقه ی حادثه دیده،برنامه ریزی نماید.

 

14.وظایف گروه انتظامات و امنیت را بنویسید؟

حفظ و حراست از اموال مردم-ایجاد امنیت برای امکانات موجود در ساختمان جلوگیری از نا امنی در منطقه خالی از سکنه- رفع ازدحام مردم در مکان زلزله زده-بررسی و تعقیب افراد مشکوک.

 

15.به نظر شما هنگام وقوع زلزله در مدرسه چه خطر هایی شما را تهدید میکند؟

سقوط اجسام ساختمانی- سقوط اجسام غیر ساختمانی مانند کمد،چراغ آویزان(لوستر)،تابلو،پنکه،شیشه ها،قطع آب،برق و گاز وغیره.

 

16.با دقت به تصاویر زیر مشخص کنید که هر تصویر به کدام قسمت از مدرسه مربوط میشود و در هر یک از آنها چه اقداماتی انجام شده است؟

 

1_آزمایشگاه::نگه داری وسایل آزمایشگاه درون قفسه های که در دارند و قفل میشوند و قفسه ها نیز باید محکم به دیوار متصل باشد.

2_کتابخانه::از سقوط کتابها هنگام وقوع زلزله جلوگیری شود،کمد باید دارای میله یا نرده محافظی جلوی قفسه های کتابخانه باشد.

3_راهپله::چنانچه در هنگام زلزله در راهپله بودید،به طرف بالا و پایین ندوید-باید با دستها از سر و گردن خود محافظت کرد.با دیوار محکم دوطرف راهپله را محصور منید.

 

17.برای ایمن سازی خانه چه باید کرد؟

وسایل ضروری خانواده مانند چراغ های آویزان،آبگرمکن،کابینت،یخچال و قفسه هارا به طور اصولی و ایمنی، محکم به دیوار نصب کنید.وسایل ضروری مانند کپسول آتش نشانی و جعبع کمک های اولیه قایل دسترس باشد.از وسایل غیر ضروری و سنگین در ساختمان استفاده نشود.برچسب زدن به صورت ضرب در به شیشه(سلفون).

 

18.برای ایمن سازی مدرسه چه کارهایی را باید اینجام داد؟

باید وسایل غیر ساختمانی مانند آویز،پنکه،ساعت،قاب عکس،تخته و غیره را به دیوار و به طور ایمن نصب کنیم. برچسب زدن به شیشه های بزرگ و پنجره ها

رفع عیوب قفل درب ها

بررسی لوله کشی آب و گاز و سیم برق و تلفن

دستورالعمل ایمنی ساختمان را زیر نظر نظام مهندسی کل مدارس استان بررسی گردد.

 

19.هنگام وقوع زلزله احتمال بروز چه مشکلاتی وجود دارد؟

ایجاد آتش سوزی-کمبود مواد غذایی-قطع آب و گاز و برق و تلفن-ایجاد مجروه و مصدوم-بستن راهرو های خروجی-قفل شدن درب اتاق و...

 

20.چند نوع وسایل ضروری در هنگام وقوع زلزله را نام ببرید؟

کپسول آتش خاموش کن-باتری یدک-رادیو ترانزیستوری-داروی ضدعفونی-باند-چسب زخم-داروهای مسکن-بیسکویت و مواد قندی و آب-طناب و کبریت.

 

 

درس سوم

در زمان وقوع زلزله چه باید کرد؟

............................................................

۱.با توجه به تصاویر در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطر هایی وجود دارد؟

خرابی و ریزش ساختمانسقوط اجسام سنگین مانند کمد و قفسهریزش سقف و مصالح ساختمانی در و پنجرهسقوت وسایل آویز مثل چراغکتاب و وسایل آزمایشگاه شکستن وخرد شدن درب و شیشهشکستن درب های شیشه ایی کمدها.

مکان های مناسب و غیر مناسب

۲.آیا می دانید به چه جاه هایی "مکان مناسب" گفته می شود؟

گوشه ی دیوار – زیر میز – میان جهار چوب در – رساندن خود به فضای باز  – فاصله گرفتن از ساختمان و دیوار– دور شدن از تیر های برق و وسایل بازی.

۳. .آیا می دانید به چه جاه هایی "مکان غیرمناسب" گفته می شود؟

پله – آسانسور – زیر اجسام قابل سقوت – کنار قفسه یا شیشه ی پنجره – زیر دیوار و ساختمان های بلند.

۴.مکان های مناسب و غیر مناسب تصاویر :

تصویر1:مناسب=کنار دیوار. غیر مناسب=کنار نرده ها ودر راه پله ماندن

تصویر2:مناسب=رساندن خود به فضای باز. غیر مناسب=دور از وسایل بازی – زیر درخت و وسایل بازی.

پناه گیری صحیح هنگام وقوع زلزله

۵.هر یک از تصاویر زیر را تفسیر کنید؟

تصویر1:مناسب=میان چهار چوب مکان مناسبی برای پناه گیریست.غیر مناسب=زیر پنجره ماندن و در کف کلاس پناه گیری.

تصویر2:مناسب=گوشه ی کلاس مکان مناسبی برای پناه گیریست.غیر مناسب=ایستادن در کلاس عدم توجه به نقات مناسب. 

۶.مکان های مناسب و غیر مناسب را در هر یک از تصاویر زیر مشخص کنید؟

تصویر1:مناسب=زیر میز – در چهار چوب در – گوشه ی دیوار.غیر مناسب=زیر سقف – کنار پنجره – زیر وسایل آویز و در کف آزاد کلاس پناه گیری.

 تصویر2:مناسب=زیر میز محکم – دور از قفسه و گوشه ی دیوار.غیرمناسب= کنار قفسه – کنار قفسه – کنار پنجره و زیر وسایل آویز.

تصویر3:مناسب=زیر میز –  دور از قفسه ی کتاب – گوشه ی دیوار.غیرمناسب=کنار قفسه و پنجره.

تصویر4:مناسب=رساندن خود به فضای باز – وسط حیات – دور از ساختمان و دروازه ی فوتبال. 

تصویر5:مناسب=در چهار چوب در – گوشه ی دیوار.غیرمناسب=زیر چراغ سقفی و گلدان آویزان  – کنار کمد – زیر پنجره.

تصویر6:مناسب=مکان امنی در فضای موجود پیدا کنیم که دور از اجسام آویز و خطر ساز باشد.غیرمناسب=داخل و کنار آسانسور.

تصویر7:مناسب=دور از درختان – فضای باز – دور از ساختمان و تیر چراغ برق.غیر مناسب=زیر چراغ کنار ساختمان – پل عابر پیاده – کنار ماشین

۷.عکس های صفحه ی 54 را تفسیر کنید؟

تصویر1:بهترین عکس العمل مناسب برای کاهش آسیب های ناشی از زلزله چنانچه در راه پله باشیم این است که همان جا که هستیم می نشینیم و با دست از سر و گردن خود مواظبت کرده و همان جا می نشینیم.

تصویر2:بهترین عکس العمل در کتاب خانه فاصله گرفتن از قفسه ی کتاب ها بوده و همچنین باید خود را زیر میز محکم رسانده و با دست محکم پایه های میز را بگیریم.

تصویر3:زیر میز محکم پایه ها را گرفته یا در گوشه ی دیوار پناه می گیریم.کنار قفسه وزیر سقف مکان مناسبی برای پناه گیری نیست.

تصویر4:دور از وسایل بازی و ساختمان و دیوار و در وسط حیات پناه میگیریم.

تصویر5:چنانچه در هنگام وقوع زلزله در سالن باشیم در سر جای خود مینشینیم و سر خود را خم کرده و با دست از سر و گردن خود مواظبت می کنیم.

تصویر6:فورا در مدت زمان مناسب به طبقه ی اول رفته و از آن خارج میشویم.

 

۸.پس از تکان های زلزله با آرامش به ............. به دور از...........و..............بروید.

جواب:فضای باز- ساختمان ها – وسایل خطر ناک.                                        
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

بخش دوم....فصل اول....درس چهارم

 

 

1.اگر هنگام وقوع زلزله در یکی از مکان های بالا حضور داشته باشید،چه می کنید؟

1- در صورت امکان در زمان مناسب خود رابه فضای باز رسانده در غیر این صورت زیر میز و میان چهارچوب دیوار پناه می گیریم

2-به فضای باز می رویم ودور از ساختمان وتیربرق وپل قرارمی گیریم.

3-با احتیاط از مکان های خطرناک وساختمان های تخریب شده فاصله می گیریم.

4-از تلفن جز در موارد ضروری استفاده نکنید.

5-به سیم برق که روی زمین افتاده است دست نزنیم.

6-شیر لوله های آب را بررسی وشیر فلکه ی اصلی را قطع کنیم.

7-شیر فلکه ی آب را ببندیم.

8-فیوز اصلی و مرکزی برق را قطع کنیم.

9-خیابان را برای رفت وآمد نیرو های امدادی باز کنیم.

10-ازکلید برق استفاده نکنید.

2.مانور آموزشی زلزله را تعریف کنید.

 

تمرین آموخته های نظری و مهارتی در موقیت های فرضی جهت کسب تجربه کافی برای مقابله با پدیده،طبیعی زلزله را می گویند.

تصویر1:حمل وتخلیه ی مجروحان

تصویر2:پناه گیری میان چهارچوب درب

تصویر3:فعالیت گروه آتش نشان

تصویر4:تهیه ی وسایل ضروری ایمنی

تصویر5:فعالیت گروه امداد رسانی ونجات

تصویر6:امداد رسانی

تصویر7:بستن شیر گاز

تصویر8:ایمنی سازی قفل درب ساختمان

تصویر9:پناهگیری در زیر میز وگوشه دیوار

 

3.ازاقدامات قبل از وقوع زلزله به دو مورد اشاره کنید.

تصویر8و4

 

4.ازاقدامات بعد از وقوع زلزله به پنج مورد اشاره کنید.

تصویر1و3و5و6و7

 

5.ازاقدامات هنگام وقوع زلزله به دو مورد اشاره کنید.

تصویر2و9

 

بخش دوم....فصل اول....درس پنجم

 

 

1.درتصاویر بالا،سیل و برخی از علل وقوع  آن را مشاهده می کنید.با بررسی این تصاویر،کارهایی را که برای پیش گیری از وقوع سیل یا کاهش زیان های احتمالی آن می توان انجام داد بنویسید.

 

1.حفظ پوشش گیاهی منطقه.

2پیش بینی مناسب برای جمع آوری آب های سطحی.

3جلوگیری از ساخت وساز واحد های مسکونی در مسیر سیلاب واحداث سد.

4ایجاد کانال های انحرافی جهت عبور آب های رودخانه.

 

2قبل،هنگام و بعد از وقوع سیل چه باید کرد؟

 

قبل از وقوع سیل:

به همراه داشتن پوشاک مناسب- ذخیره سازی آب آشامیدنیو مواد غذایی و مواد درمانی و بهداشتی-توجه به اطلاعیه های رادیو و تلویزیون-شناسایی مکان مناسب در اطراف منزل برای سکونت موقت درطول جاری بودن سیل.

 

هنگام از وقوع سیل:

حفظ خونسردی-عبور از جاده های هموار ومناسب به طرف نقاط مرتفع-قطع جریان برق،گاز،آب-کمک به خردسالان، مستمندان و بزرگسالان

بعد از وقوع سیل:

عدم مصرف آب آلوده-دور شدن از منطقه ی سیل زده-توجه به خطرات ناشی از گزیدگی مار-خوداری از دست زدن به سیم برقآویزان ودیگر تاسیسات ووسایل

 

 

«پایان فصل اول- بخش دوم»

 

فصل دوم امداد و نجات درس اول

 

«شیوه ی امداد رسانی در حوادث»

 

 

1.فهرستی از آسیب های جسمی ناشی از حوادث را در جدول زیر ارئه دهید.

 

شگستگی اعضای بدن

1

خفگی

2

ایست قلبی

3

جراحت و سوختگی

4

 

2.وقتی با فرد یا افرادی که در اثر حادثه دچار اسیب می شوند،روبرو می شوید،در صورتی که تنها ویا همراه عده ای دیگری باشید، چگونه عمل می کنید؟

اقدام جهت امداد رسانی

تعداد حادثه دیده ها

تعداد امدادگر ها

 

ردیف

با حفظ خونسردی و آرامش به فرد مصدوم روحیه داده و زیر شانه های مجروح را گرفته  ویا مجروح را با پشت خود حمل می نماییم وکمک های اولیه ی مناسب و منطقی را اعمال می نماییم.

 

 

یک نفر

 

 

یک نفر

 

 

 

1

 

با حفظ آرامش و خونسردی نخست به افرادی که آسیب بیشتری دیده اند کمک می نماییم

یک گروه

یک نفر

 

2

با رعایت آرامش و نظم ورعایت اصل تقسیم وظایف بر اساس تعهد و تخصص وظایف را تقسیم کرده سپس کمک های اولیه ی مناسب را به ترتیب اولویت انجام می دهیم

 

یک نفر یا یک گروه

 

یک گروه

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.سازمان یا سازمان هایی که در زمان بروز حادثه وظیفه امداد رسانی دارند،کدامند؟

 

سازمان هلال احمر،سازمان های ویژه ی حوادث غیر مترقبه،،ارتش،سپاه،بسیج،آتش نشانی،سازمان ها وارگان هایتحت تصدی دولت در صورت لزوم.

 

4. در برخورد دو وسیله ی نقلیه دو نفر دچار آسیب شده اند و وضعیت یکی از حادثه دیده ها«هوشیار»و دیگری«بی هوش» است. به نظر شما،اقدام اولیه ی امدادگر در هر یک از دو وضعیت،چیست؟

 

نتیجه ی بحث کلاس

ردیف

آگاهی از وضعیت مصدوم،برسی و کنترل علائم حیاتی(فشار خون ،نبض،درجه حرارت،تنفس)انجام اقدامات کمک های اولیه ی مناسب.

1

با حفظ خونسردی و آرامش راه تنفس مصدوم را کنترل و باز منماییم ، انتقال مصدوم به محل مناسب، اطلاع رسانی و یا اطلاع دادن به مرکز امداد رسانی.

2

 

5.الف)علائمی که امدادگر بر اساس آن ها اقدام های اولیه ی خود را برای کمک به فرد حادثه دیده ای که به هوش است ،آغاز می کند کدامند؟ 

ب)او برای بر طرف کردن این علائم چه می کند؟

 

GetBC(338);
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 574363
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1