وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

طرز شناخت چند نمونه از الیاف:

طرز شناخت الیاف پنبه :

1- روش میكروسكوپی: در این روش ، به كمك میكروسكوپ ، تاب های طبیعی در الیاف پنبه مشاهده می شود و می توان آنرا به یك روبان تشبیه كرد كه تاب خورده باشد .

2- روش سوزاندن : الیاف پنبه در تماس با شعله ی آتش به سرعت می سوزد و چنانچه شعله را دور كنیم ، الیاف به سوختن ادامه می دهند و از خود ، خاكستر بسیار سبك باقی می گذارند.بویی كه بر اثر سوختن ایجاد می شود شبیه بوی سوختن كاغذ است و این به علت وجود سلولز در پنبه است.

طرز شناخت الیاف پشم :

1- روش میكروسكوپی : بهترین علامت مشخصه ، وجود فلس ها در پوسته ی خارجی آن است كه شامل لایه های شاخی است كه به طور نامنظم در كنار هم قرار گرفته اند .این فلس ها ، بدنه ی لیف را به شكل ساقه ی درت خرما یا پوست ماهی نشان می دهند . فلس ها در الیاف ظریف ، كوچك و تعداد آن ها ، زیاد و بر عكس در الیاف ضخیم ، بزرگ و تعداد آن ها بیش تر است به همین علت ، الیاف ضخیم ، خشن و براق تر از الیاف ظریف اند .

2- روش سوزاندن: اگر شعله ی كبریت را به الیاف پشم نزدیك كنیم آهسته می سوزد خاكستر باقی مانده ، سیاه براق و گاهی قهوه ای مایل به سیاه است و زیر انگشتان نرم می شود .هنگام سوختن ، بوی مخصوصی شبیه پر و موی سوخته به مشام می رسد .ایجاد بوی حاصل ، به علت وجود تركیبات كربن ، ازت و گوگرد است .

طرز شناخت الیاف ابریشم :

1- روش میكروسكوپی :مقطع عرض الیاف ابریشم در زیر میكروسكوپ ، به شكل سه ضلعی با گوشه های منحنی و قوس دار ، به صورت جفت چسبیده به هم     یا جدا از هم دیده می شود 2- روش سوزاندن :الیاف ابریشم مانند الیاف پشم ، در برابر شعله می سوزد و خاكستر سیاهی به جای می گذارد .بویی كه از الیاف ابریشم به مشام می رسد ، به علت نداشتن گوگرد با پشم كمی فرق دارد .

  

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

روش تهیه الیاف ابریشم از پیله:

 

الیاف ابریشم به وسیله عمل ابریشم كشی از پیله ی كرم ابریشم به دست می آید . بدین ترتیب كه ابتدا پیله ها را درجه بندی می كنند و سپس پیله هایی را كه از یك طبقه اند ، در آب گرم قرار می دهند تا ماده ی ژلاتینی( تیریسین) آن ها نرم شود . آن گاه ، انتهای چندین پیله را با هم كلاف می كنند و به وسیله ی ماشین مخصوص ، الیاف را از پیله جدا می كنند . بدین ترتیب ، از ابریشم باقی مانده ی روی پیله ، نخ ابریشم پست تر تهیه می شود . هر پیله دارای 1000 تا 3000 متر نخ به وزن 1 گرم است كه اغلب فقط 700 تا 900 متر آن قابل پیچیدن است . بقیه ، توسط صمغ به هم چسبیده و امكان باز كردن وجود ندارد . نخ های ابریشمی خیلی سبك و براق اند و كشش آن ها زیاد است . در برابر پارگی مقاومت دارند و سریع چروك می شوند. برای انواع منسوجات مورد استفاده قرار می گیرند . در صنعت برای عایق كردن كابل ها ، تهیه ی چتر نجات و توری شابلون مصرف می شوند .

 

 

ابریشم خام دارای مواد زیر است :

 

 

-         72 تا 80 درصد فیبرن(مواد تشكیل دهند ه ی ابریشم )

 

 

-         19 تا 28 درصد صمغ سریسین

 

-         1تا 5 درصد چربی

-         1تا 4/1 درصد مواد معدنی و رنگ 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

طریقه ساخت انواع شمع های ساده

 

 

وسایل لازم:

- پارافین

- رنگ مخصوص شمع

- فتیله

- قالب در اشكال مختلف( قالب های یك تكه یا دو تكه)

 

مراحل انجام كار:

1- ابتدا قالب را فتیله گذاری كنید.

2- پارافین مذاب را به رنگ دلخواه درآورید و درون قالب بریزید و بگذارید كاملاً سرد شود.( در قالب های یك تكه، فتیله گذاری در پایان كار انجام می شود.)

3- شمع را از قالب جدا كنید.

 

 

 

 

  

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 574338
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1