وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

سیزده به در سیزدهمین روز فروردین ماه و آخرین روز از جشن‌های سال نو است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز «روز طبیعت» نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.در کتاب‌های تاریخی پیش از قاجار اشاره‌ای به وجود چنین مراسمی نشده‌است. مهرداد بهار در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» خود اشاره‌ای کوتاه به جشن و پایکوبی مردم در اماکن عمومی و حتی بی‌روپوش و روبنده در خیابان آمدن زنان در دوران صفوی می‌کند

 

عبدالله مستوفی در کتاب «شرح زندگانی من» چگونگی انجام این مراسم در دورهٔ قاجار را با جزئیات شرح داده‌است ادوارد یاکوب پولاک هم درباره مراسم سیزده‌به‌در چنین می‌نویسد:

سرانجام روز سیزدهم، یعنی آخرین روز عید فرا می‌رسد. مطابق با یک رسم کهن گویا تمام خانه‌ها در چنین روزی معروض خطر ویرانی هستند. به همین دلیل همه از دروازهٔ شهر خارج می‌شوند و به باغ‌ها روی می‌آورند

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

   

 

 

خانواده بگونیاسه با برگ های زیبا و رنگین توجه همه را جلب می كند . اولین بار یك گیاه شناس به نام بگونیا گیاه بگونیا سه را كشف كرد . منشا بگونیا جنگل های گرم و مرطوب است . تنوع تعداد گونه های بگونیا شناسایی آن را مشكل كرده است .

خصوصیات خانواده بگونیا سه مربوط به عدم وجود تقارن برگی است . برگ های گیاهان خانواده بگونیا تقارن مشخصی ندارند .

بر اساس نوع ریشه بگونیا ها را به سه دسته تقسیم كرده اند :

1- ریشه افشان      2- ساقه های قطور و ریزوم مانند       3- پیازی

بگونیا ها با ریشه های افشان :

-        ساقه ها كاملا مشخص ، نسبتا قطور و بلند

-        برگ ها به تناوب روی ساقه قرار دارند

-        ریشه های افشان و نسبتا سطحی دارند

-        بی تفاوت به طول روز

بگونیا ها با ساقه های قطور و ریزوم مانند :

-        ساقه مشخصی ندارند

-        ساقه به شكل ریزوم تغییر شكل داده

-        برگ ها رنگ و شكل متفاوتی دارند

بگونیاهای ریزوم دار تحت نام عمومی بگونیا ركس شناخته می شوند (اولین بار ركس متوجه دو رگه بودن آنها شد ) بگونیا های دو رگه برگ های رنگین یا فلس های كرك دار روی برگ دارند . بگونیا ركس به وسیله تقسیم ریزوم و قلمه های برگی تكثیر می شوند . علاوه بر این با برگ كامل هم تكثیر می شوند . انواع بگونیا های ركس عبارتند از بگونیای ركس نقره ای و بگونیای ركس قهوه ای . 

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

حرفه و فن – سال سوم دوره راهنمايي تحصيلي



  واحد 8 – كشاورزي
1 – باغباني
2 – دامپروري
3- صنايع غذايي

باغباني :
تحول و دگرگوني در علم باغباني از وقتي آغاز شد كه علوم پزشكي و بهداشت به اطلاعات جديدي درباره بدن انسان دست يافتند و متوجه شدند كه هر فرد براي حفظ سلامتي و قدرت كامل بدن خود،‌علاوه بر مواد اوليه غذايي مانند: نشاسته، گوشت و چربي به مواد ديگري از جمله ويتامين ها احتياج دارد.
اولين تفاوت اساس و عمده بين درختان و ساير نباتات اين است كه سبزي ها و گياهان زراعي يك ساله يا دو ساله اند و يا عمركوتاهي دارند. در صورتي كه عمر درختان گاهي به چند صدسال نيز مي رسد.



  اهميت درخت و درختكاري:

 

در زندگي هيچ گروهي از گياهان، به اندازه درختان، بخصوص درختان ميوه، دخالت نمي شود. اين دخالت به صورت اصلاح بذر است و هدف آن بدست آوردن يك درخت مرغوب و پرمحصول است.  



  قسمت هاي اصلي يك درخت :

قسمت هاي اصلي يك درخت شامل : ريشه، ساقه و تاج است. در بيشتر درختان رشد ريشه ها در داخل خاك با اندازه رشد شاخه ها در فضا تناسب دارد. شكل ريشه انواع درختان متفاوت است. بعضي ريشه ها گاه تا چند برابر ارتفاع درخت به طور عمودي در خاك پايين مي روند و از آب هاي موجود در اعماق زمين استفاده مي كنند(مناطق درختان كويري). شكل تاج درختان نيز متفاوت است و اغلب به شكل هاي كره اي ، مخروطي و تخم مرغي ديده مي شوند. قسمتي كه ريشه ها را به شاخه ها يا تاج درخت وصل مي كند. ساقه خوانده مي شود. درازاي ساقه به چند متر مي رسد و بافت آن چربي است.  

 

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

برای آشنایی کامل با بیماری آنفولانزای خوکی یا آنفولانزای نوع A به مطلب زیر مراجعه نمائید:

همه چیز درباره آنفولانزای خوکی یا آنفولانزای نوع A

 

تصویر زیر نحوه شستن دستها با صابون را به شکل صحیح نشان می دهد:

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 96
بازدید ماه : 1172
بازدید کل : 575531
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1