وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن
1.عسل:

در فارسی به آن انگبین میگویند. مهمترین منبع قندی شناخته شده و در مجموعیك كیلوگرم عسل 33250 كالری حرارت و انرژی دارد.عسل در هضم غذا به ما كمك میكند همچنین دارای ویتامین ها A وEو K وCاست و مقداری پروتئین و مواد معدنی مانند :كلسیم ، پتاسیم ، فسفر ، آهن و... دارد.

2.عسلك:

حشراتی مانند شته ها ضمن تغذیه از گیاهان مختلف مواد قندی اضافی خود را از طریق مخرج روی برگ درختان مانند بلوط ، راش ، نارون و.... قرار میدهند به علاوه شیره ی درختان كه در صورتی كه شهد گل كم باشد زنبور اینها را به كندو برده و به عسل تبدیل میكند. این را عسلك مینامند كه كیفیت آن نسبت به عسل پایین تر است .

3. موم:

مقدار زیادی عسل توسط زنبور مصرف میشود تا بتواند مقدار كمی موم درست كند . زنبور های وحشی از موم برای ساختن خانه های خود استفاده میكنند ولی برای ما موم مصارف دیگری دارد . از آنجا كه موم عایق خوبی است در شیشه كرم های آرایشی و لوازم آرایشی ، رنگرزی و شمع سازی استفاده میشود.

4.صمغ(resin):

شیره ی درختان است كه اغلب در فصل بهار از تنه ی درختان خارج میشود و كاربرد دارویی و صنعتی دارد . صمغ برای درمان زخم بیشتر استفاده میشود.

5.ژله ی رویال:

زنبور كارگر (ماده) گرده ی گل را به كندو میبرد ، غذای شاهانه ای درست میكند بنام ژله رویالكه به مصرف خوراكی ملكه و به نوزادهایی كه میخواهند در آینده ملكه شوند میرسد.

6.شهد(nectar):

شهد حاوی قند است كه توسط گلها و درختان تولید میشود.زنبور عسل آنرا مكیده و ه كندو میبرد، شب كه به چرا نمیرود آن را تبذیل  به عسل كرده و ذخیره میكند.به جز زنبور پرندگان شكارچی ، حشرات و جانورانی مانند مگس خوار از آنها تغذیه میكنند

7.زهر زنبور:

زهر زنبور ضد قارچ ضد باكتری و ضد التهاب است.آسیبهایی مانند: تاندونیت ، فیبروزیت و... را درمان میكند، استفاده از زهر زنبور عسل موجب تاخیر در انعقا خون به ویژه در رگهای كوچك میشود. از این ماده برای ساخت داروی ضد روماتیسم استفاده میشود.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
ژله رويال ماده ي است که به وسيله يک جفت غده مغزي زنبوران کارگر پرستار در سنين 3 تا 12 روزگي ترشح و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادان زنبور کارگر در مراحل اوليه رشد لارو به مدت سه روز قرار مي گيرد. ژله رويال هميشه به طور مستقيم به ملکه يا لارو کارگر داده شده و در کندو ذخيره نمي شود. تنها زمان ممکن براي برداشت ژله رويال زمان پرورش ملکه در مقطع بچه دهي کلني مي باشد. آنچه ملکه را از زنبوران کارگر متمايز مي سازد نحوه تغذيه در طول مراحل ليسه اي ( شفيره اي) است. در واقع تمامي تخم هاي ماده مي توانند به يک زنبور ملکه تبديل شوند اما اين تنها زماني ممکن است که طي تمامي مراحل تکامل، شفيره ها همچون يک زنبور ملکه مورد مراقبت قرار گيرند و از ژله رويال تغذيه شوند. پرورش ملکه که توسط مکانيسم هاي پيچيده اي در درون کندو تنظيم مي شود، يک سري کنش و واکنش هاي هورموني و شيميايي در شفيره  جوان به وجود مي آورد که موجب تبديل شفيره به زنبور ملکه مي شود. يک زنبور ملکه از خيلي جهات با يک زنبور کارگر متفاوت است:

1) از جهت ساختاري (زيست شناختي):

زنبور ملکه داري اندام تناسلي است در حالي که زنبورهاي کارگر متناسب با کارشان داري اندام هايي همچون کيسه هاي ويژه جمع آوري گرده، آرواره هاي زيرين قوي تر، غدد غذايي نوزادان و غدد موم سازي هستند.

2) از جهت دوره تکامل:

به طور متوسط يک زنبور ملکه مرحله شفيره گي را طي 16 روز طي مي کند، در حاليکه زنبوران کارگر اين مرحله را طي 21 روز طي مي کنند.

3) از جهت دوران حيات:

برخلاف زنبور کارگر که تنها 45 تا 60 روز زنده است، زنبور ملکه تا 5 سال عمر مي کند.

4) از جهت رفتاري:

ملکه روزانه مي تواند تا بيش از 200 تخم بگذارد، و با متساعد کردن بوي خود در فضاي کندو ضمن عقيم کردن زنبوران کارگر، نظم پيچيده ي را در کندو ايجاد مي کند. زنبور ملکه داراي اندامي به مراتب درشت تر ئ از نظر زيبایي، متناسب تر و شکيل تر است.

... و تمامي ا ين ويژگي ها که زنبور ملکه را از زنبور کارگر

متمایز

مي سازد به دليل مصرف ژله رويال در دوران شفيره گي است
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

 براي گلكاري، با توجه به وسعت عمليات، و محل كار، به تمام و يا تعدادي  از لوازم و ادوات مشروحه زير نياز مي باشد :

 

1و2 بیل ، کج بیل و کلنگ : کلنگ ، برای کندن زمین و بیل ، برای زیر و رو کردن خاک و همچنین در زمینهای نرم و سست برای کندن زمین بکار برده می شوند .

3 شن کش : برای جدا کردن نُخاله ، قلوه سنگ ، قطعات درشت شاخ و برگ و اضافات موجود در زمین بکار می رود و گاهی هم بمنظور تسطیح زمین از آن استفاده میشود .

4 - فرغون چرخدار : برای جابجا نمودن خاک ، کود ، نهالها ، اشیاء و لوازم کار در زمین استفاده میشود .

 

 5 - سَرَند : از سرند ، برای یک دست نمودن خاک استفاده میشود ، بنحوی که خاک ، ماسه ، شن و خاک برگ پوسیده به نسبت مناسب مخلوط شود و نخاله ها و قطعات درشت سنگ ، شاخ و برگ ، پلاستیک و دیگر زوائد مانند : شیشه شکسته و ... را از خاک جدا نمود .

6 ماله چوبی : از ماله چوبی ، برای تسطیح زمین و همچنین زیر خاک کردن بذر استفاده میشود .

 

 

7 وجین کُنِ دستی : از وجین کن ، برای خارج کردن و از بین بردن علفهای هرز در زمین استفاده می شود . باین ترتیب که پس از کاشت و سبز شدن گیاهان ممکن است در میان آنها علفهای هرز سبز شده رشد نمایند و موجب کُندی رشد و یا از بین رفتن گیاه مورد نظر گردند . لذا بایستی با وجین کُن تمام علفهای هرز را از ریشه درآورد و از زمین خارج ساخت .

8 بیلچه : همانگونه که از نام آن مشخص می گردد به معنی ، بیل کوچک میباشد و همه مردم با آن آشنا هستند . از آن برای درآوردن بوته از خزانه ، و کاشتن در محل اصلی و جابجا نمودن گلها ، سبزیها و ریختن خاک و کود در گلدان استفاده میشود .

 

 

9 ماله خط انداز : از این وسیله برای کاشتن بصورت خطی (ردیفی)، استفاده می کنند و با کشیدن آن برروی زمین آماده شده ، ضمن ایجاد شیارهای موازی و مناسب برای بذر کاری ، زمین را نیز تسطیح می نمایند .

10 میخ نشاء کُن : از این وسیله بمنظور کاشتن بوته های جوان و یا قرار دادن قلمه گلها استفاده میشود ، که با فشار دادن آن در زمین حفراتی ایجاد می کنند تا بوته و یا قلمه را در آن بنشانند.

11 ریسمان يا نخ : بمنظور تقسیم بندی زمین و مشخص کردن خطوط مستقیم درزمین بکار میرود .

12 متر : برای اندازه گیری طول و عرض قطعات در تقسیم بندی زمین بکار می رود.

13 چاقوی پیوند زنی : همانگونه که از نام آن مشخص می شود در باغبانی بمنظور تهیه قلمه گلها و پیوند زنی استفاده میشود .

 

14 قیچی باغبانی : این وسیله نیز در باغبانی مصرف دارد ، همچنین در موقع جابجا کردن بوته ها بمنظور اصلاح ریشه های شکسته و زخمی استفاده میشود .

15 داس باغبانی : برای قطع کردن ریشه علفهای هرز و همچنین خرد کردن خاک زیر آنها که در اطراف ریشه گیاه مورد نظر قرار دارند بکار میرود ، در عمل یک نوع وجین کن نیز میباشد .

 

16 اَرِه : برای قطع کردن شاخه های بزرگ و یا خشک در باغبانی بکار می رود .

17 آبپاش : در زمانی که بذر کاشته میشود و ابتدای سبز شدن آن چون ریشه ندارد و در زمین استوار نگردیده ، اگر از لوله فشار آب برای آبیاری استفاده شود تمام بذرها شسته خواهند شد . لذا از آبپاش برای آبیاری آن استفاده می گردد .

18 - زَنبِه : بمنظور جابجا کردن خاک ، کود ، نشاء ها و نهالها در نقاطی که امکان استفاده از فرغون چرخدار نباشد استفاده میشود .

19 نشاء کُن : برای سوراخ کردن سریع و مناسب زمین برای کاشت پیازها

و یا نشاء ها استفاده میشود .

20 گلدان : برای کاشتن گیاهان ، قلمه ها ، پاجوش ها ، و غیره بکار میرود .

21 جعبه كاشت : به اندازه های مختلف برای کاشتن ، قلمه زدن ، جابجا کردن گل ( استکانی – فرنگی –خیاری –لب شتری –دسته دار ) .

 

22 پمپ سمپاش : همانطور که از نامش پیداست برای سمپاشی گیاهان استفاده یشود .

23 پمپ گردپاش: برای گردپاشی و قارچ کشی از آن استفاده میشود.

24 ماشین چمن زنی : برای کوتاه کردن چمنها استفاده میشود .

25 میخ چوبی : در زمانی که میخواهند زمین را قسمت بندی نمایند با فروکردن میخ ها در زمین و بستن ریسمان به آنها بنحو مطلوب زمین را تقسیم بندی می کنند.

26 كيسه و جعبه : كيسه پلاستيكي يا پارچه اي وجعبه مقوايي يا تخته اي براي جمع آوري و حمل ونقل خاك، كود ومواد زائد.

27 قیچی چمن زنی : برای چیدن چمن های حاشیه ها بکار می رود .

28 شیلنگ لاستیکی : برای آبیاری از آن استفاده میشود .

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 80
بازدید ماه : 1156
بازدید کل : 575515
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1