غذاهای عجیب
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

غذاهای عجیب !!

 

 

 

 

 

 

غذاهای عجیب !گاهی واقعا شگفت ;انگیز است که مردم برخی کشورها چه غذاهای عجیب و غیر قابل باوری را می ;خورند. در این بین شاید ژاپن و چین رکورد دار خوردن غذاهای باورنکردنی هستند که حتی خوردن برخی از آنها در عقل انسان نیز نمی ;گنجد. غذاهایی همچون اختاپوس، خیار دریایی، لانه پرنده، کله ;پاچه خوک، ملخ سرخ شده و... که حتی تصور آنها حال آدم را به هم می ;زند. در این جا می ;خواهیم بعضی از این غذاها را مرور کنیم: - حلزون (شمال غربی آمریکا): حلزون ;هایی بزرگ با گردن ;های دراز، این غذا بسیار محبوب مردم این منطقه است ولی خیلی عجیب و غریب به نظر می ;رسند. این غذا اغلب <گویی داک> نیز نامیده می ;شود. - گور گونزولا (ایتالیا): پنیری کاملا بدبو است که آدم رغبت نمی ;کند آن را بو کند. - ملخ سرخ شده (آفریقا، تایلند): در این مناطق ملخ ;های درشت را در روغن سرخ می ;کنند و معتقدند بسیار لذیذ است. - سوپ آشیانه پرنده (چین): این سوپ از آشیانه نوعی پرستو درست می ;شود. این نوع پرستو برای ساختن آشیانه خود از شاخ و برگ گیاهان خاصی استفاده می ;کند که از نظر چینی ;ها خیلی خوشمزه هستند. - هاگیس(اسکاتلند): شکمبه گوسفند که با آرد و گوشت و مخلفات دیگر پر شده و بخارپز می ;شود. در واقع این غذا نوعی سوسیس است. - هاکارل (ایسلند): هاکارل وقتی تازه است سمی می ;باشد. این غذا از نوعی کوسه تهیه می ;شود. در واقع گوشت این کوسه تخمیر می ;شود. در قدیم مردم ایسلند کوسه درسته را یک و نیم تا دو متر زیرزمین دفن می ;کردند ولی امروزه آن را در پلاستیک ;های مخصوص می ;پیچند و نگه می ;دارند. این گوشت چند هفته می ;ماند و سپس چند هفته دیگر آن را آویزان می ;کنند تا هوا بخورد و خوش رنگ شود. حتی معده خود ایسلندی ;ها هم گاه توانایی تحمل این غذا را ندارد. - پنیر کله یا هه ;چیز (سوئد): غذایی که با کله پخته شده حیوانات درست می ;شود و مخصوص ناهار است................
 

 

 

 

 

 


- گور گونزولا (ایتالیا): پنیری کاملا بدبو است که آدم رغبت نمی ;کند آن را بو کند.
 

 

 

 

 

 


- ملخ سرخ شده (آفریقا، تایلند): در این مناطق ملخ ;های درشت را در روغن سرخ می ;کنند و معتقدند بسیار لذیذ است.
 

 

 

 

 

 


- سوپ آشیانه پرنده (چین): این سوپ از آشیانه نوعی پرستو درست می ;شود. این نوع پرستو برای ساختن آشیانه خود از شاخ و برگ گیاهان خاصی استفاده می ;کند که از نظر چینی ;ها خیلی خوشمزه هستند.
 

 

 

 

 

 


- هاگیس(اسکاتلند): شکمبه گوسفند که با آرد و گوشت و مخلفات دیگر پر شده و بخارپز می ;شود. در واقع این غذا نوعی سوسیس است.
 

 

 

 

 

 


- هاکارل (ایسلند): هاکارل وقتی تازه است سمی می ;باشد. این غذا از نوعی کوسه تهیه می ;شود. در واقع گوشت این کوسه تخمیر می ;شود. در قدیم مردم ایسلند کوسه درسته را یک و نیم تا دو متر زیرزمین دفن می ;کردند ولی امروزه آن را در پلاستیک ;های مخصوص می ;پیچند و نگه می ;دارند. این گوشت چند هفته می ;ماند و سپس چند هفته دیگر آن را آویزان می ;کنند تا هوا بخورد و خوشرنگ شود. حتی معده خود ایسلندی ;ها هم گاه توانایی تحمل این غذا را ندارد.
 

 

 

 

 

 


- پنیر کله یا هه ;چیز (سوئد): غذایی که با کله پخته شده حیوانات درست می ;شود و مخصوص ناهار است. آنها کله گوسفند و... را حسابی می ;پزند و آب غلیظ شده آن را در ظرفی می ;ریزند و می ;گذارند تا مثل ژله ببندد. بعد آن را مثل کالباس برش می ;زنند.
 

 

 

 

 

 


- بلابر (آلاسکا): چربی خام پستانداران دریایی.
 

 

 

 

 

 


- پاچه شتر (فرانسه): درست شبیه به پاچه گوسفند خودمان است.
 

 

 

 

 

 


- کانگورو (استرالیا): ده سال پیش خوردن گوشت کانگورو حتی در استرالیا عجیب به نظر می ;رسید ولی امروزه این غذا جزء غذاهای معمولی این کشور و برخی کشورهای دیگر از جمله روسیه شده است. طعم گوشت کانگورو شیرین و چیزی مابین گوشت گوزن و جگر است.
 

 

 

 

 

 


- استیک تاتاری (فرانسه): گوشت گاو کاملا خام. این غذا در ژاپن و برخی کشورهای دیگر نیز مرسوم است.
 

 

 

 

 

 


- منودو (مکزیک): این غذا سوپ شکمبه گاو است.
 

 

 

 

 

 


- سیبرئو (ایتالیا): این غذا همان تاج خروس است (البته نه گل تاج خروس)
 

 

 

 

 

 


- سوپ جغد (چین): شبیه به سوپ جوجه است با این تفاوت که به جای جوجه ;مرغ در آن از جوجه جغد استفاده می ;کنند.
 

 

 

 

 

 


- میگوی مست(چین): این غذای عجیب شامل میگوهای زنده ;ای است که در ظرف مخصوص شنا می ;کنند. مردم با شور و شوق خاصی با چوب ;های غذاخوری خود میگوها را شکار می ;کنند و گاز می ;زنند.
 

 

 

 

 

 


- فوگو (ژاپن): نوعی ماهی بادکنکی که بخشی از بدنش سمی و کشنده است به طوری که تنها سرآشپزهای بسیار ماهر اجازه طبخ آن را دارند. خوردن این ماهی سالانه حدود سیصد ژاپنی را به کشتن می ;دهد ولی باز هم مردم زیادی علاقه به خوردن آن دارند.
 

 

 

 

 

 


- اختاپوس (چین، کشورهای آسیای شرقی): اختاپوس پخته و تزیین شده با انواع سبزیجات رنگارنگ. مردم این کشورها با اختاپوس سالاد هم درست می ;کنند.
 

 

 

 

 

 


- ریچی دومار (سیسیل): این غذا از نوعی جانور دریایی با همین نام درست می ;شود و مردم سیسیل در جنوب ایتالیا تنها علاقه ;مندان به این غذای تیغ ;دار هستند.
 

 

 

 

 

 


- باساشی (ژاپن): این غذا گوشت خام اسب است که آن را نازک برش می ;دهند.
 

 

 

 

 

 


- پای قلوه (انگلیس): پای نوعی شیرینی پرطرفدار است که درون آن با انواع میوه ;ها پر می ;شود ولی مردم انگلیس نوعی دیگر از پای را می ;پزند. درون این غذا با خوراک قلوه پر شده است. فکر می ;کنید خوشمزه باشد؟
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

رستورانی با غذاهای عجیب !
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

مدتهاست که همه ما فراموش کردیم در خانه های خودمان چه غذاهای مقوی و خوشمزه و زیبایی می خوریم. شاید بعضی از اوقات بد نباشد به رستورانی برویم که مردمی غذاهایی را دوست دارند که شاید برای ما خوش آیند نباشند. چنین رستورانی وجود دارد اما در لندن. رستوران Edible رستورانی است که سعی می کند عجیبترین غذاهای موجود را تهیه کند. فکر می کنم بد نباشد نگاهی به این رستوران بیاندازیم.
 

 

 

 

 

 


در منو این رستوران بخش حشره خواران کاملترین بخش است. افراد زیادی هستند که از حشرات تغذیه می کنند. اما این بار کمی قضیه جدی تر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شما می توانید در این رستوران آبنبات ودکایی بخورید. ودکا یا همان مشروب روسی است که برای این آب نبات به عنوان اسانس اضافه شده است. اما اسانس اصلی چیزی نیست عقرب مخصوص که با روشی خاص زهرگیری شده و آماده است که شما میل کنید. خیالتان راحت. بدون شکر است و رژیمی!
 

 

 

 

 

 


در لیست بخش حشره خواران می توانید از کرم برشته - تافی عقرب - کاری جیرجیرک تایلندی - آب نبات هزارپا - مورچه های برگخوار برشته - عسل زنبور عسل غول آسا - عقرب شکلاتی - آب نبات مورچه گاوی!
 

 

 

 

 

 

 
البته شما می توانید از این رستوران عقرب و هزارپای قابل طبخ هم سفارش بدهید و در خانه میل کنید! در قسمت غذاهای حیوانات گوشتخوار دو غذا می بینید که هر دو بسیار اشتها برانگیزند. اولی پاته گوزن شمالی است. آگاهان و کدبانوانی که از میان دوستان من را در ارائه مطالب یاری می کنند گویند که این پاته یک غذای فرانسوی است بسیار خوش طعم اما آنها هم نتوانسته اند یک گوزن شمالی پیدا کنند و با آن پاته درست کنند!
 

 

 

 

 

 


اما غذای دوم که به نماد این رستوران تبدیل شده است چیزی نیست جز کاری کروکدیل سبز تایلندی!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کاری را که عرض کردم غذایی است بیشتر هندی و بسیار تند اما این که اگر با کروکدیل سبز هندی درست شود چه می شود را باید خودتان امتحان کنید. شاید جالب باشد مثلا با فروش این غذا مقداری از سود برای نگهداری از گونه در خطر کروکدیل سیامی خرج می شود تا به همان مقدار به طبیعت کمک شود
در قسمت گیاه خواران از این هم چیزهای جالب تری می بینید. شاید غذای زیر در این رستوران به شدت جالب توجه باشد!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برای درست کردن قهوه سمور این قهوه را اول به خورد سمور می دهند که آن را در معده خود هضم می کند، هیچکس دقیقا فلسفه این کار را نمیداند اما محلی ها فضولات سمورها را جمع آوری کرده تمیز می کنند و دانه های قهوه موجود در آن را بو می دهند!

امیدوارم تا همین جا از دیدن غذاهای این رستوران کیف کرده باشید. در هر حال به علت عمق فاجعه پیشنهاد می کنم خودتون در

 

 

 

 

 

سایت رستوران بقیه غذاها را ببینید. هم کم بودن زمان و ناجور بودن بعضی از غذاها دلیل این شد که بحث رو زیاد باز نکنم. شاید شما هم عین من از غذاهای عجیب خوشتان نیاید!
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

  
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 تغذیه از حشرات
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

بخش حشره شناسی دانشگاه آیوا  و کنتاکی تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده اند و روشهای پخت حشرات ، خرید یا تهیه آنها را ارائه داده اند و اهمیت تغذیه حشرات به عنوان پروژه های تحقیقاتی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. حتی هنرمندان سینمایی همچون آنجیلینیا جولی نیز به طرفداران تغذیه از حشرات پیوسته  و می گوید:من سوسری ، لارو زنبور و زنجره می خورم و به پسرم نیز درCambodia سوسری و زنجره می دهم .او آنها را غذاهای سبک با پروتئین بالا می داند . او برای یادگیری  تهیه غذا از حشرات برنامه دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به نظر می رسد با توجه به ذائقه ما ایرانیها گرچه رواج تغذیه از بسیاری از حشرات دوراز ذهن است ولی برخی دیگر خیلی خوب می توانند جای خود را به خوبی باز کنند. ملخها  و لارو پروانه ها در این بین از همه مهمترند، هم از نظر طعم خیلی نزدیک  به برخی از تنقلات ما و هم امکان تصور عام از تغذیه آنها و شباهت نزدیک آنها به میگوها.از طرف دیگر وفور دسترسی به آنها و غنی بودن آنها از نظر مواد غذایی امکان جایگزینی آنها را فراهم می سازد.چرا در هنگام خوردن حیوانات مختلف مثل مرغ و خروس تصور شمایل پردار یا مودار آنها نمی رود ولی به محض نام بردن از حشره کل شمایل آنها در ذهن تصور می شود.حشرات نیز مانند بقیه جانوران باید زوائدشان (سر- بالها – پاها) را جدا کرد و بعد خورد.تصور این قسمت باقیمانده تغذیه آنها را محتمل و گوارا می سازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بعضی از گونه های خوراکی از حشرات  ((Some Edible Species:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پروانه و بید (Order Lepidoptera)  :

 

 

 

 

 

 

لارو تعدادی از گونه های بید ( شب پره) و گونه های کمی از پروانه به عنوان غذا استفاده می شوند و به عنوان منبع مهم تغذیه ای شامل پروتئین، چربی ، ویتامینها و مینرالها در آفریقا مورد تغذیه اند.تنها در یک کشور ( گنگو) بیشتر از 30 گونه حاصل داشته است.بعضی از لاروها نه تنها در فروشگاههای منطقه ای بفروش می رسند ، بلکه ده ها تن از آنها به کشورهای دیگر  حمل می شود.در مناطقی کنسرو شده ویا قبل از فروش در برابر خورشید خشک می شوند. اما هیچ کس بالغ آنها را نمی خورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سنها True bugs (Order Hemiptera) :

 

 

 

 

 

 

بیشتر حشرات این راسته که به عنوان غذا استفاده می شوند (سمت چپ بالای تصویر) در آب زندگی می کنند. خاویار مگزیکی معروف (ahuahutle ) از تخمهای چندین گونه از سنهای آبزی تهیه میشود.یک گونه آن در آسیا (سن آبزی غول پیکر) هم اکنون  از تایلند به فروشگاههای غذاهای آسیایی  در ایالات متحده صادر میشود .

 

 

 

 

 

 

زنجره ها Cicadas (Order Homoptera) :

 

 

 

 

 

 

در این گروه تعدادی از گونه های مهم به عنوان آفت کشاورزی مثل شته ها و زنجره ها  قرار دارند اما فقط زنجره ها به طور گسترده استفاده غذایی دارند.دگردیسی ساده دارند.نصف بعضی از گونه ها مثل “periodical cicadas,” بیشتر از 17 سال زیر زمین ،با تغذیه روی ریشه ، زندگی می کنند.بعد از 17 سال  روی خاک ظاهر می شوند و روی شاخه های درخت یا ستونهای چوبی با تعویض جلد به بالغ تبدیل می شود. زنجره ها (مرکب از شش گونه در امریکا) فقط یک بار از نظر زمانی و مکانی روی زمین ظاهر می شوند.با این حال اغلب در تعداد زیاد ظاهر می شوند و آن زمانی است که به عنوان غذا حتی به وسیله بچه های مدرسه ای ایالات متحده جمع آوری میشوند. لذت بخش است وقتی آنها را سرخ  یا کباب کرده و به رنگ قهوه ای طلایی درآوریم.آنها به طور منظم در تعداد دیگری از کشورها بخصوص در آسیا  خورده میشوند.فاصله بین دو بال  زنجره های مالزیایی نشان داده شده در این تصویر به 8 اینچ می رسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موریانه ها  Termites (Order Isoptera)

 

 

 

 

 

 

موریانه ها به طور گسترده ای  به عنوان غذا در آفریقا مصرف میشوند. این حشرات اجتماعی دارای کلنی هایی هستند که در آنها اشکال مختلف موریانه گارگر، سرباز،بالغ بالدار و ملکه دیده می شود.دگردیسی ساده دارند. ملکه خیلی بزرگ شده است(  در تصویر داخل شیشه در سمت چپ و راست پایین) و هزاران تخم می گذارد. کلنی های بعضی از گونه ها برآمدگیهای بزرگی در زمین(termitaria) ایجاد می کنند که ممکن است تا 6 متر بلندی آن برسد. به صورت دوره ای بالغ های بالدار در دسته های بزرگی ظاهر مِشوند، در پرواز جفت گیری کرده و کلنی های جدید را بوجود می آورند. آنها به شدت جذب نور(حتی نور شمع ) می شوند و این یکی از راههای صید آنها به عنوان غذا است. بالهای آنها قطع شده و سرخ می شوند، آنها خوش مزه اند.حتی اروپایی ها در آفریقا آن را می خورند. ملکه آن  خوراک مخصوصی است که اغلب برای بچه ها و پدر و مادربزرگها در نظر گرفته می شود.

 

 

 

 

 

 

زنبورها و مورچه ها و زنبورهای عسل Bees, ants and wasps (Order Hymenoptera)

 

 

 

 

 

 

حشرات اجتماعی ولی با دگردیسی کامل هستند. لارو و شفیره آنها است که خورده می شود.مزه بالغ زنبورها خوب نیست اگر چه استثناهایی نیز وجود دارد. زنبور های کنسرو شده فروخته شده در ژاپن و برنج پخته شده با این زنبورها غذای محبوب امپراتور هیروهیتو بود. در مورد مورچه نیز لارو و پوپ آن خورده می شود ولی نه همیشه. در سینماهای کلمبیا به جای ذرت بوداده  شکم مورچه کباب شده فروخته می شود. در مگزیکو انواع خاصی از پوپ مورچه ها که escamoles شناخته می شوند با ظرافت زیادی انتخاب می شوند و در منو بهترین رستورانها پیدا میشوند. آن را سرخ شده با کره  یا با پیاز و یا با سیر سرو می کنند.

 

 

 

 

 

 

سوسکها    Beetles (Order Coleoptera)    :

 

 

 

 

 

 

دگردیسی کامل دارند . لارو ،شفیره و یا بالغ تعدادی از گونه ها به عنوان غذا استفاده می شوند. بدیهی است مردم کل یک سوسک بالغ را نمی خورند و بالها، سر و پاهای آنها جدا می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راست بالان ( ملخها و جیرجیرکها) Grasshoppers, crickets, etc (Order Orthoptera) :

 

 

 

 

 

 

ملخها و جیرجیرکها و وابسته های آنها در تاریخ تغذیه بشر نقش مهمی داشته اند.بعد از جداکردن بالها و پاها آنها را کباب می کنند.چاشنی هایی همچون پیاز ، سیر ، فلفل و... ممکن است اضافه شود. ملخ شیرین شده که  imago نامیده می شود یک خوراک مهمانی پسند در ژاپن است.

 

 

 

 

 

 

چوبک مانند ها Walking sticks and leaf insects (Order Phasmatodea).    :

 

 

 

 

 

 

در چند مکان در آسیا و گینه جدید به عنوان غذا مصرف می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سایر حشراتی که به عنوان غذا مصرف می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزش غذایی حشرات مختلف در 100 گرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حشره

 

 

 

 

 

 

پروتئین(g)

 

 

 

 

 

 

چربی (g)

 

 

 

 

 

 

کربوهیدرات

 

 

 

 

 

 

کلسیوم (mg)

 

 

 

 

 

 

آهن (mg)

 

 

 

 

 

 

سوسک آبزی بزرگ

 

 

 

 

 

 

19.8

 

 

 

 

 

 

8.3

 

 

 

 

 

 

2.1

 

 

 

 

 

 

43.5

 

 

 

 

 

 

13.6

 

 

 

 

 

 

مورچه قرمز

 

 

 

 

 

 

13.9

 

 

 

 

 

 

3.5

 

 

 

 

 

 

2.9

 

 

 

 

 

 

47.8

 

 

 

 

 

 

5.7

 

 

 

 

 

 

پوپ کرم ابریشم

 

 

 

 

 

 

9.6

 

 

 

 

 

 

5.6

 

 

 

 

 

 

2.3

 

 

 

 

 

 

41.7

 

 

 

 

 

 

1.8

 

 

 

 

 

 

سوسک ; سرگین ; خور

 

 

 

 

 

 

17.2

 

 

 

 

 

 

4.3

GetBC(104);

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 86
بازدید کل : 574386
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1