پرورش اندام با طعم آمپول !
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

می ;گویند ورزشکاران 2000 سال قبل از میلاد مسیح هم دوپینگ می ;کردند، اما آن زمان با قارچ ;های غنی از پروتئین دوپینگ می ;کردند و امروزه با استروئیدهای حیوانی...! ورزش بدنسازی که امروزه جزو سازنده ;ترین ورزش ;های جهان برای یک ورزشکار محسوب می ;شود در کشور ما نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است، اما به ;رغم تلاش ;های بسیاری که فدراسیون بدنسازی در خصوص اشاعه فرهنگ درست این ورزش از خود نشان می ; ;دهد به علت پایین بودن سطح آگاهی ;های بعضی ورزشکاران، بازار دلالان این رشته حسابی داغ داغ است و همه روزه خبرهای ناگواری را در خصوص عوارض داروهای تزریقی و دوپینگ ;های رایج در این ورزش می ;شنویم. این در حالی است که دستور ;العمل ;های دقیق این فدراسیون، هم اکنون در همه باشگاه ; ;ها وجود دارد.

این دستور ; ;العمل ;ها واقعیت تلخی است که پرورش اندام یا همان بدنسازی یک ورزش کاملا علمی است و نباید این ورزش سالم را با آمپول ;های سر تا پا عارضه آلوده کرد.

در این حال به ;رغم برخوردهای شدید قضایی با باندهای قاچاق مکمل ;های ورزشی و داروهای غیرمجاز و انواع هورمون ;ها و دوپینگ ;ها به دلیل این که تقاضا یا همان نیاز ناآگاهانه جوان ;های ما به این اقلام وجود دارد، نمی ;توان به طور کامل به ریشه ;کن ; شدن ; آنها امیدوار بود از این رو در این نوشته قصد داریم شما را با شایع ; ;ترین داروهایی که هم ;اکنون در باشگاه ;های بدنسازی و در میان ورزشکاران ناآگاه رایج است آشنا سازیم.

داروهای محرک سیستم عصبی ;

این داروها که هم ;اکنون به صورت قرص و کپسول در بازار موجود است بیشتر توسط ورزشکاران حرفه ;ای مصرف می ;شود؛ چرا که عمده مصرف این ;گونه داروها برای افزایش انرژی، دقت و تمرکز حواس، تحریک رفتاری و بالا بردن سطح هوشیاری است که در هنگام انجام مسابقات به آن نیاز است. به طور معمول ورزشکار مدت کوتاهی پیش از مسابقه اقدام به مصرف این گونه داروها می ;کند. از این گروه داروها می ;توان به آمفتامین، افدرین، پسودوافدرین و پروپانولامین اشاره کرد که به سبب عوارض جانبی بسیار خطرناک آنها حتی خود ورزشکاران هم کمتر به سوی این گونه دوپینگ ;ها گرایش دارند.

وقتی از برخی ورزشکاران ناآگاه می ;پرسید که چرا از داروهای محرک سیستم عصبی استفاده می ;کنند، پاسخ می ;دهند: این داروها ذهن آنها را برای انجام فعالیت ;های ورزشی تیز می ;کند، اما این نگرش بسیار غلط است؛ چراکه هم ;اکنون خطرناک ;ترین عارضه داروهای محرک سیستم عصبی ایست قلبی است و چندین مورد مرگ قلبی در سال گذشته در میان ورزشکاران در سراسر جهان گزارش شده به همین موضوع بازمی ;گردد، در کنار این عارضه خطرناک، افزایش فشار خون، حملات تشنج، آریستی ;های قلبی، اختلالات عصبی، همچون تندخویی و پرخاشگری ازجمله عوارض گزارش شده این گونه داروهاست.

استروئیدهای آنابولیزاف ;

جزو شایع ;ترین داروهای دوپینگ رایج در میان ورزشکاران دوپینگی هم ;اکنون همین دسته دارویی است که متاسفانه مدتی است که در برخی باشگاه ;های بدنسازی، با وعده ;های دروغین و با قیمت ;های گزاف به افراد تزریق می ;شود. عموما جنس این دسته از هورمون ;های مردانه است که خاصیت عضله ;سازی دارد.ازجمله نمونه ;های رایج استروئیدهای آنابولیزاف در بازار بدنسازی، می ;توان به ناندرولون، تستوسترون انانتات، وینسترول ماسترون، اکسی متولون و استانوزولول اشاره کرد. متاسفانه هولناک ; ترین عوارض داروهای دوپینگی برای ورزشکاران در هر سنی که باشند مربوط به همین داروهاست.

در نقطه مقابل بدنسازان دوپینگی علاقه ;مند به این دسته دارویی، بر این عقیده ;اند که تزریق این داروها به خود عضلات به صورت موضعی سبب افزایش حجم در عضله می ;شود که البته تا حدودی این نگرش درست است؛ چراکه هورمون ;های مردانه توانایی سنتز یا تولید پروتئین و طبیعتا عضله دارند، اما باید دید که این افزایش حجم در عضله به چه قیمتی صورت می ;گیرد.

نکته جالب ;تر اینجاست که در برخی باشگاه ;ها موارد خوراکی این دسته دارویی هم در دسترس است و با این دروغ که نوع خوراکی آنها عارضه ندارد به ورزشکار عرضه می ;شود، اما شما ورزشکاری که هم ;اکنون قصد دارید این داروها را تجربه کنید پس بهتر است قدری با عوارض شایع این داروها آشنا شوید.

داروهای آنابولیزان، قاتلین کبد

شایع ;ترین عارضه داروهای آنابولیزان مسمومیت ;های کبدی است. تا به حال در کشور خودمان بسیار گزارش شده که کبد ورزشکار حتی به دنبال تزریق یا خوردن چند روز این داروها به طور کامل از کار افتاده یا به اصطلاح پزشکی کبد Shut down کرده است و از کار افتادن کبد به معنای این است که مرگ به زودی از راه می ;رسد.

در ضمن به ;دلیل این ;که این داروها هورمون ;های مردانه ساز هستند، علائم مردانه در ورزشکار تشدید می ;شود، رشد موها به طرز عجیبی افزایش می ;یابد و در چند مورد مشاهده شد که رشد موها در همه نقاط صورت سبب شد که ظاهر ورزشکار بسیار وحشتناک شود و حتی درعرض چند هفته تمام نقاط صورت پر از مو شود.

صدای خشن و کلفت، جوش ;های شدید و چرکی در صورت، ریزش موهای سر، کاهش قوای جنسی، تحلیل بیضه ;ها و بزرگ ; شدن سینه ;ها همه و همه ضمن آن ;که تنها نمونه کوچکی از عوارضی است که به سراغ مصرف ;کننده این دسته دارویی می ;آید، راه فرار از این عوارض وجود ندارد.

کورتون ;ها و هیکل ;های آبکی ;

نسل بعدی داروهای تزریقی به ;شمار می ;روند. کورتون باعث تجمع آب در فضاهای میان بافتی در فرد می ;شود و به دلیل این ;که به ;طور کاذب سبب چاق شدن ورزشکار می ;شود، طرفدار زیاد دارد. ورزشکار ناآگاه با دنیایی امید و آرزو با هیکلی نحیف کار خودش را در باشگاه شروع می ;کند و در کمال تعجب در همان چهار هفته اول با افزایش 5 - 4 کیلوگرمی وزن و عوارضی از جمله گرگرفتگی در صورت، ظاهری برافروخته، جوش ;های شدید در صورت، خرخر و خرناس ;های شبانه و کبود شدن رنگ پوست رودررو می ;شود.

البته مشکلات به همین جا ختم نمی ;شود؛ چرا که هولناک ;ترین عارضه کورتون تخریب ناگهانی سراستخوان ران است که در عرض چند ساعت اتفاق می ;افتد. ورزشکار ساعتی پس از تزریق کورتون متوجه احساس درد درناحیه لگن خود می ;شود که به ;سرعت شدت می ;یابد ودر فاصله کوتاهی استخوان تخریب شده ; و فرد فلج می ;شود. هم اکنون تخریب سراستخوان ران یا ; (AVN) در بسیاری از ورزشکاران غافل که کورتون را حتی به مدت طولانی مصرف می ;کردند و دچار هیچ عارضه ;ای نمی ;شدند دیده شده از این ;رو، اکیدا توصیه می ;شود حتی یک دوز از این داروی مهلک را تزریق نکنید.

داشتن هیکلی ورزیده تفکر پسندیده ;ای است از این ;رو ما هرگز ورزش مفرح بدنسازی را نقد نمی ;کنیم؛ چرا که جزو سالم ;ترین ورزش ;ها به ;شمار می ;رود، اما فرهنگ درست این ورزش نکته مهمی است که قبل از هر چیز اول باید آن ;را آموخت.

استروئید ;های حیوانی ; نسل جدید داروهای دوپینگی

استروئیدهای حیوانی نسل جدیدی از داروهاست که مدتی است در دنیای ورزشکاران رسوخ کرد و متاسفانه با تبلیغات دروغین ورزشکاران را می ;فریبد. این داروهای تزریقی که با درج تصویر گاو و گوسفند و اسب و حتی پلنگ روی بسته آنها برای بازارگرمی و برای حیوانی جازدن دارو معمول است؛ هم اکنون در حال محبوب ;شدن در میان برخی ورزشکاران غافل است، اما عوارض این داروها آنچنان مهلک و کشنده هستند که هیچ کس اگر ذره ;ای به فکر سلامتی خود باشد به آنها حتی فکر هم نمی ;کند.

 

مقاله ۲ - دوپینگ، نقض قوانین برای رسیدن به پیروزی

یکی از مسائلی که در جریان رقابت ;های ورزشی مورد توجه قرار می ;گیرد، انجام آزمایش ; ;های دوپینگ است که به موجب آن مقرراتی برای مقابله با افرادی که قوانین ضد دوپینگ اعلام شده از سوی کمیته بین ;المللی المپیک را زیر پا می ;گذارند، در نظر گرفته خواهد شد. این قوانین به تمامی کمیته ;های ملی المپیک، فدراسیون ;های بین ;المللی ورزش ;های المپیک، آژانس ; جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ;، آژانس ;های ملی مبارزه با دوپینگ و همچنین آزمایشگاه ;های معتبر تحت نظارت وادا اعلام می ;شود.

این آزمایش ;ها در 41 پایگاه کنترل دوپینگ انجام می ;شود. علاوه بر این تمامی مکان ;هایی که برای برگزاری بازی ;های المپیک مجهز به یک پایگاه استاندارد کنترل دوپینگ هستند که می ;توانند نمونه خون و ادرار ورزشکاران را جمع ;آوری کنند. براساس قانون کلی در نظر گرفته شده، نفرات اول تا پنجم و دو ورزشکار دیگر مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

برای دوچرخه ;سواری که در رقابت ; میان ورزشکاران از سراسر دنیا حضور پیدا می ;کند تا توانایی خود را در معرض آزمایش قرار دهد، هیچ چیز از نظر جسمانی و روانی شکننده ;تر از این نخواهد بود که در جریان مسابقه، رقیبانش از او پیشی گرفته و زودتر خود را به خط پایان برسانند. در حالی که دیگر نای نفس کشیدن ندارد و خسته و درمانده دسته ; ;های دوچرخه را می ;فشارد تا بلکه بتواند انرژی از دست رفته را بازیابد، همچنان به رکاب زدن ادامه می ; ;دهد و تلاش می ;کند تا بتواند خود را به سایرین برساند. او همچنان امیدوار است بتواند برنده این رقابت ;ها باشد. اما باید پذیرفت که در این رقابت ;ها سرانجام یک نفر پیروز خواهد شد.

دستیابی به این هدف گاه انگیزه ;ای است برای این که ورزشکاران با روش ;های غیرمعمول که از نظر قانونی غیر اخلاقی است توان خود را افزایش دهند تا بتوانند فاتح میدان باشند. اما آیا براستی نادیده گرفتن حقوق دیگران عادلانه است؟ در رشته ;های ورزشی مختلف شرکت ;کنندگان ملزم به رعایت مجموعه قوانینی هستند که برای حضور در رقابت ; ;ها ضروری است.

براساس این قوانین استفاده از داروهای انرژی ;زا ممنوع است. اما از آنجا که این داروها بسیار موثر هستند، بسیاری از ورزشکاران علی ;رغم تظاهر به پایبندی به اصول اخلاقی، چشم ;پوشی از مصرف این داروها را غیرممکن می ;دانند و با توجه به این که جوایز بسیار ارزشمندی برای نفرات برتر رقابت ;ها در نظر گرفته می ;شود، بنابراین می ;توان چنین نتیجه ;گیری کرد که اغلب انگیزه ;ای قوی برای مصرف داروهای ممنوعه وجود دارد و به همین علت برخی از ورزشکاران برای به دست آوردن عنوان ;های برتر ورزشی قوانین را نادیده می ;گیرند که این اقدام می ; ;تواند عواقب ناخوشایندی را برای آنها و حتی دیگر رقیبان ;شان به همراه داشته باشد.

براساس تعریف جدید کمیته بین ;المللی المپیک، تجویز یا استفاده بیش از حد هر ماده خارجی یا هر ماده فیزیولوژیک ساخته ;شده در بد ;ن به روش غیرطبیعی توسط ورزشکار شرکت ;کننده در رقابت ;ها که می ;تواند توانایی و کارآیی فرد را به روشی غیرمعمول افزایش دهد، ; دوپینگ تلقی می ;شود. از گذشته ;های دور از بسیاری از داروهای شیمیایی یا گیاهی برای افزایش توانایی جسمی در افراد و بخصوص ورزشکاران استفاده می ;شده است.
اگر چه قوانین مطرح شده برای جلوگیری از مصرف بی ;رویه این داروها نقش مهمی در کاهش مصرف آنها داشته است اما بدون تردید عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها نیز بی ;تاثیر نبوده است.

امروزه داروهای جدیدی مورد استفاده ورزشکاران قرار می ;گیرد که حتی هنوز تاثیر آنها در افزایش توان جسمانی افراد مورد تایید قرار نگرفت و آزمایش ;هایی برای شناسایی عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها انجام نشده است. بر این اساس کمیته بین ;المللی المپیک نیز با هدف حفظ سلامت جسمی ورزشکاران و همچنین برگزاری رقابت ;ها در فضایی کاملا سالم و عادلانه، استفاده از بسیاری از این داروها را ممنوع اعلام کرده و برای اطمینان آزمایش ;های مختلفی را برای ورزشکاران شرکت ;کننده در رقابت ;های رسمی برگزار شده در سراسر دنیا در نظر گرفته است.

داروهای ممنوعه ;

به طور کلی 3 گروه از داروها شامل داروهای نیروزا، داروهای درمانی که توسط ورزشکار یا پزشک معالج او در قالب نسخه ;های درمانی تجویز می ;شوند و همچنین داروهایی که برای ایجاد حالت خوشی کاذب و عدم احساس خستگی و تنش ;های روحی توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می ;گیرند، از داروهایی هستند که اغلب به صورت نابجا توسط ورزشکاران مصرف می ;شوند.

داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی گروهی از داروها هستند که برای افزایش سطح هوشیاری، رفع خستگی و درمان اختلالات تجویز می ;شوند. آمفتامین، کوکائین، کافئین و پروپرانول آمین گروهی از داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی هستند که ورزشکاران از آنها برای افزایش توان جسمانی خود استفاده می ;کنند که نقش مهمی در افزایش میزان انرژی، دقت و تمرکز آنها دارند. این در حالی است که در عین حال مصرف این داروها می ;تواند عوارض جانبی بسیار زیادی به همراه داشته باشد که از آن جمله می ;توان به مرگ ستاره بسکتبال دانشگاه مریلند آمریکا و همچنین یک فوتبالیست آمریکایی در سال 1986 در نتیجه مصرف کوکائین اشاره کرد.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده ;اند که منشاء رواج دوپینگ در ورزش ;های امروزی استفاده از این نوع داروها توسط ورزشکاران است. فردی که این نوع داروها را مصرف می ;کند به دلیل عدم احساس خستگی، ساعات طولانی به فعالیت ;های بدنی ادامه می ;دهد و به این ترتیب سلامت بدن خود را در معرض خطر قرار می ;دهد که عوارض قلبی و عروقی و تحریک عصبی از عوارض جانبی آن هستند. معمولا در ورزش ;های استقامتی مانند دوچرخه ;سواری و دوومیدانی ورزشکاران از کافئین استفاده می ;کنند که به علت افزایش مصرف اسیدهای چرب در بدن، انرژی فراوانی را در بدن آزاد می ;کند.

این دارو سبب ایجاد اختلال در وضعیت خواب و بیداری فرد می ;شود، اما با توجه به این که این ترکیب در نوشیدنی ;هایی مانند قهوه و چای یافت می ;شود، وجود 12 میکروگرم بر میلی ;متر از این ماده در ادرار مجاز بوده و اگر غلظت آن بیش از محدوده تعیین شده باشد فرد محکوم به دوپینگ خواهد بود. یکی از مهم ;ترین دلایل مصرف داروهای مدر یا ادرارآور در رشته ;های ورزشی نظیر بوکس، قایقرانی، کشتی، وزنه ;برداری و ورزش ;های رزمی کاهش وزنی ناشی از مصرف این گروه از داروهاست که شرایط مناسبی را برای فرد رقابت ;کننده در این رشته ;های ورزشی به وجود می ;آورد.

استروئیدهای آنابولیک گروه دیگری از داروها هستند که نخستین مورد ناشی از مصرف این داروها در ورزش به سال 1950 برمی ;گردد که در آن سال گروهی از وزنه ;برداران به علت مصرف این داروها مرتکب دوپینگ شدند. استروئیدهای آنابولیک در سال 1974 به فهرست داروهای ممنوعه افزوده شدند. این داروها برای افزایش توان و کاهش احساس خستگی توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می ;گیرند.

بیشترین میزان مصرف این داروها در رشته ;های بدنسازی، دوومیدانی، وزنه ;برداری، کشتی و فوتبال گزارش شده است. مصرف انواع خوراکی این داروها عوارض بیشتری دارد و امروزه به دلیل روی آوردن ورزشکاران به این گروه از داروها که در مقایسه با انواع تزریقی آنها سریع ;تر رفع می ;شوند، متاسفانه مصرف استروئیدهای آنابولیک در میان ورزشکاران افزایش یافته است.

دوپینگ خونی نیز یکی دیگر از انواع دوپینگ ;های رایج در میان ورزشکاران است. بر این اساس تزریق خون به یک فردی که سطح گلبول ;های قرمز بدن او طبیعی است و سبب افزایش هموگلوبین می ;شود، دوپینگ محسوب می ;شود که هدف از آن افزایش توانایی حمل اکسیژن در خون و افزایش قدرت استقامتی فرد است. افزایش ناگهانی توده گلبول ;های قرمز خون سبب افزایش توان هوازی فرد و آمادگی جسمانی هوازی او خواهد شد. با توجه به این که دوپینگ خونی سبب افزایش مقاومت ورزشکار در حین انجام مسابقه ;ها خواهد شد، بنابراین استفاده از آن اغلب در میان ورزشکاران گروه ;های ورزشی استقامتی مانند دو، اسکی و دوچرخه ;سواری مورد توجه است.

البته باید توجه داشت که اگر سلامت ورزشکار در خطر باشد، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ می ;تواند مجوز مصرف یک داروی ممنوعه را به ورزشکار صادر کند. برای دریافت معافیت درمانی این ورزشکار باید حداقل 3 هفته پیش از شرکت در یک رقابت ورزشی، تقاضای خود را همراه مدارک پزشکی به ستاد ملی مبارزه با  دوپینگ تحویل دهد تا اقدامات لازم برای صدور مجوز قانونی معافیت درمانی انجام شود.

اکسیرهای انرژی ;زا

یکی از داروهای انرژی ;زا که مصرف آن توسط ورزشکاران دوپینگ محسوب می ;شود، نوعی اریتروپویتین نوترکیب است که با استفاده از روش ;های مخصوص ژنتیک تهیه می ;شود. اریتروپویتین هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن تولید می ;شود. کلیه ;ها این هورمون را وارد جریان خون می ;کنند و به این ترتیب این هورمون به گیرنده ;هایی که در مغز استخوان قرار دارند منتقل می ;شود. با اتصال مولکول ;های اریتروپویتین به گیرنده ;ها، مغز استخوان گلبول ;های قرمز بیشتری را در بدن به گردش درمی ;آورد. بیماری ;های مزمن کلیوی و شیمی ;درمانی سبب ایجاد کم ;خونی می ;شوند و بر این اساس این نوع اریتروپویتین نوترکیب تهیه شده می ;توان نقش مهمی در درمان کم ;خونی این گروه از بیماران و همچنین افزایش توانایی جسمانی ورزشکاران داشته باشد.

تاثیر این دارو مشابه این است که به فرد خون تزریق شده باشد، با این تفاوت که این دارو به آسانی به زیر پوست بدن تزریق می ;شود که در مقایسه با تزریق خون به مراتب آسان ;تر است. علاوه بر این آمپول ;های محتوی این هورمون به آسانی در بطری ;های یخی ; عایق یا دستگاه ;های سردکننده قابل نگهداری هستند. تاثیر این هورمون در بدن از طریق اندازه ;گیری سطح هماتوکریت در خون یا درصد حجم گلبول ;های قرمز در خون قابل اندازه ;گیری است. افزایش سطح گلبول ;های قرمز سبب افزایش اکسیژن به ماهیچه ;ها و عضلات می ;شود. سطح هماتوکریت خون در شرایط طبیعی حدود 40 درصد استاما در صورت تزریق هورمون به بدن سطح هماتوکریت به 50 یا 60 درصد افزایش خواهد یافت.

بررسی ;های انجام شده نشان داده است که این دارو نخستین بار در سال 1990 به مسابقه ;های دوچرخ ;سواری راه یافت. اگر چه تاکنون گزارشی از مرگ افراد مبنی بر استفاده از این دارو اعلام نشده است، ; اما افزایش سطح هماتوکریت به بیش از 60 درصد سبب افزایش غلظت خون و لخته شدن آن خواهد شد، که بویژه کاهش ضربان قلب در هنگام خواب می ; ;تواند بیشترین آسیب را در نتیجه مصرف این دارو، در بدن به همراه داشته باشد.

قوانین ضد دوپینگی

دلایل فیزیکی، اخلاقی و قانونی از مهم ;ترین علل ممنوعیت دوپینگ در میان ورزشکاران هستند. استفاده از این داروها اثرات جانبی ناخواسته و زیانباری را برای بدن فرد به همراه دارد که می ;تواند در برخی موارد برگشت ناپذیر باشد و صدمات جبران ;ناپذیر را در سلامت بدن به همراه داشته باشد. یکی از مهم ;ترین اهداف ورزش سلامت جسم و روح است و این در حالی است که دوپینگ با این اهداف در تضاد است.

به همین علت با توجه به این ;که دوپینگ سبب پیروزی غیرعادلانه در میادین ورزشی می ;شود براساس مقررات سازمان ;های اجرایی ورزش به عنوان جرم شناخته شده است که ارتکاب آن مجازات را در پی خواهد داشت. استفاده از داروهای ممنوعه اعلام شده توسط کمیته ملی مبارزه با دوپینگ در اولین ارتکاب جرم سبب 2 تا 4 سال محرومیت از انجام مسابقه ; ;ها و در دومین ارتکاب جرم منجر به محرومیت مادام ;العمر ورزشکار از شرکت در رقابت ;های ورزشی خواهد شد.

همچنین استفاده از مواد و روش ;های غیر مجاز دیگری که سبب افزایش توانایی جسمی ورزشکاران می ;شوند به ترتیب در هر یک از مراحل مختلف ارتکاب جرم از 3 الی 6 ماه تا 2 سال محرومیت به همراه خواهد داشت که در نهایت در مراحل بعدی منجر به محرومیت دائم خواهد شد. علاوه براین با توجه به این ;که فدراسیون ;های ملی هر کشور مسوولیت نظارت بر عدم دوپینگ توسط ورزشکاران را به عهده دارند، در صورتی که ورزشکاری به دوپینگ محکوم شود، مجازات و جریمه ;هایی نیز برای آن فدراسیون در نظر گرفته می ;شود.

مبنای انجام آزمایش ; ;های دوپینگ برای ورزشکاران قوانین جاری کنترل دوپینگ در هر رویداد ورزشی است. جالب است بدانید در رشته ; ;های ورزشی مانند شنا، دو میدانی و وزنه ;برداری نتیجه منفی آزمون برای ثبت رکورد ورزشکاران الزامی خواهد بود. بنابراین حتی اگر ورزشکاری در مسابقه ;ای ورزشی موفق به کسب رتبه ;های برتر نشده باشد نیز ممکن است برای آزمایش دوپینگ انتخاب شود.

لزوم انجام تحقیقات علمی

تاکنون تنها در موارد معدودی مطالعات علمی درباره داروهایی که سبب افزایش توانایی جسمی افراد می ;شوند انجام شده است و اغلب این آزمایش ;ها روی افرادی که ورزشکار نیستند یا به طور تفریحی ورزش می ;کنند انجام می ;گیرد. افرادی که در رقابت ;های ورزشی به دوپینگ محکوم می ;شوند، معمولا اطلاعات مربوط به داروی استفاده شده و تاثیر آن بر توانایی ;های خود را فاش نمی ;کنند. اغلب روان ;شناسانی که در زمینه فعالیت ;های ورزشی به تحقیق پرداخته ;اند بر این باورند که استفاده از داروهای هورمونی مانند اریتروپویتین نو ترکیب حداقل 5 تا 10 درصد کارآیی فرد را افزایش می ;دهند. اگر از این دارو به صورت ترکیب با دیگر داروها  استفاده شود، به مراتب باید انتظار افزایش دو چندان انرژی در فرد را داشته باشیم.

یکی از روان ;شناسان ایتالیایی که در زمینه دوپینگ ورزشکاران مطالعات بسیاری انجام داده است، اعتقاد دارد انجام چنین تحقیقاتی اغلب مستلزم جمع ;آوری اطلاعاتی درباه ورزشکارانی است که نتیجه آزمایش دوپینگ آنها مثبت است اما از نظر تئوری اگر حجم گلبول ;های قرمز خون تا 10 درصد افزایش یابد، میزان کارآیی فرد برحسب انرژی جنبشی آزاد ; شده در بدن او حدود 5 درصد افزایش خواهد یافت که این موضوع برای دوچرخه ;سواری که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در مدت زمان مسابقه ; رکاب می ;زند، سبب خواهد شد فرد در ازای هر کیلومتر 5/1 ثانیه در زمان صرفه ;جویی کند.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد؛ لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا ترکیبات دارویی دیگری که می ;توانند نقش مهمی در افزایش توان جسمانی شرکت ;کنندگان در رقابت ;های ورزشی داشته باشند، شناسایی شوند.

دوپینگ در دنیای امروز

متاسفانه در سال ;های اخیر به علت پیشرفت ;های بدست آمده توسط محققان در زمینه ;های مختلف از جمله دانش پزشکی و داروسازی علی ;رغم این ;که کشفیات جدید دانشمندان می ;تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت سلامت انسان ;ها داشته باشد، استفاده نامناسب و بی ;رویه از داروهای ساخته شده توسط افراد سودجو در سطح جامعه نیز پیامد ;های نامطلوبی به همراه داشته است. یکی از زمینه ;های کاربرد آن شیوع مصرف این داروها در میان ورزشکاران است که دستیابی به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را مورد توجه قرار داده ;اند.

اگر چه موارد بسیار زیادی از عوارض ناشی از مصرف داروهای ممنوعه در میان ورزشکاران مشاهده شده که علاوه بر تهدید سلامت جسمی و روحی آنها، ; منجر به مرگ نیز شده است، اما همچنان شاهد رشد روزافزون این پدیده شوم در میادین ورزشی هستیم. بررسی انجام شده در میان ورزشکاران آمریکایی نشان دهنده این است که بیش از نیمی از این افراد سابقه استفاده از نوشیدنی ;های الکلی را در پرونده ورزشی خود به ثبت رسانده ;اند.

مقایسه میزان دوپینگ ورزشکاران در میان رشته ;های ورزشی مختلف نیز حاکی از این است که در رشته ورزشی مانند فوتبال کمترین میزان دوپینگ به ثبت رسیده است و این در حالی است که بیشترین کاربرد دوپینگ در میان ورزشکاران به رشته ;های ورزشی مانند دو و میدانی و وزنه ;برداری اختصاص دارد. با توجه به اهمیت این موضوع کمیسیون پزشکی کمیته بین ;المللی المپیک و همچنین سازمان ;های اجرایی ورزش مبارزه با دوپینگ را در سراسر جهان مورد توجه قرار داده ;اند.

این سازمان ;ها همه ساله فهرست داروهای ممنوعه را اعلام می ;کنند و قوانین لازم برای انجام آزمایش ;های دارویی و نمونه ;های جمع ;آوری شده از ورزشکاران شرکت کننده در مسابقه ;ها را تعیین می ;کنند تا به این ترتیب بتوانند گام مهمی در جهت ریشه ;کنی دوپینگ در سراسر دنیا بردارند.

دوپینگ به روایت تاریخ ;

دوپینگ از واژه ; هلندی doop به معنی آیین غسل تعمید مسیحی گرفته شده است. شباهت این دو واژه به این علت است که افرادی که دوپینگ می ;کنند، ; می ; ;خواهند با این کار کاستی ;ها و ناتوانی ;های خود را کاهش دهند.  براساس نوشته ;های تاریخی قدمت دوپینگ در میان ورزشکاران به 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می ;گردد. در آن زمان ورزشکاران یونان باستان از نوعی قارچ به عنوان منبعی سرشار از پروتئین استفاده می ;کردند.

در این میان برخی نیز بر این باورند که دوپینگ واژه ;ای است که از آفریقای جنوبی آمده است در آفریقای جنوبی نوعی نوشیدنی الکلی قدیمی وجود دارد که به نام دوپینگ شناخته می ;شود. این نوشیدنی الکلی، از پوست نوعی انگور بومی آفریقا جنوبی تهیه می ;شود و از آن به عنوان محرک در رقص ;های مذهبی استفاده می ;گردد. اگرچه کاربرد واژه دوپینگ کمتر از 100 سال قدمت دارد، اما برای نخستین بار شناگران هلندی در سال 1865 برای شرکت در رقابت ;های جهانی دوپینگ کردند و نخستین مورد مرگ ناشی از مصرف داروهای نیروزا نیز در سال 1886 در یک مسابقه دوچرخه ;سواری محلی اتفاق افتاد.

بررسی نوشته ;های دانشمندان یونانی نشان ;دهنده وجود نظریاتی مبنی بر عدم رعایت اصول اخلاقی توسط رقابت ;کنندگان بازی ;های المپیک تابستانی است. در آن زمان برای ادامه نبردی خونین ;تر میان گلادیاتورهای رومی آنها را مجبور به خوردن داروهایی خاص می ;کردند. همچنین فرانسوی ;ها نیز بر این باور بودند که با خوردن مخلوطی از برگ ;های کوکا و نوشیدنی ;های الکلی می ;توانند خستگی ناشی از انجام تمرینات ورزشی را کاهش دهند.

در سال 1910 آزمایش ;های انجام شده روی بزاق یک اسب مسابقه ;ای وجود دسته ;ای از مواد شیمیایی را مورد تایید قرار داد و از آن زمان دوپینگ برای نخستین بار به طور رسمی جنبه قانونی و رسمی پیدا کرد. جالب است بدانید مرگ یک دوچرخه ;سوار دانمارکی در سال 1960 زمینه مناسبی برای انجام آزمایش ;های دارویی در المپیک زمستانی 1968 فرانسه به وجود آورد. در سال ;های اخیر نمونه ;های بسیار زیادی از مرگ ورزشکاران به دلیل مصرف داروهای نیروزا گزارش شده است و بر این اساس می ;توان گفت دوپینگ شرایط حیاتی بدن را تا حد مرگ تهدید می ;کند.

 

 

مقاله ۳ - از سیر تا پیاز در باره دوپینگ 

تاریخچه - تعریف

واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید. بتدریج این واژه استقاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است.این واژه در دنیای امروز به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارآیی در ورزش انجام می شود.

دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع، محدود شده و یا استفاده از روش های گوناگون غیرمجازی میباشد. به قول خوان آنتونیو سامارانش رییس کمیته بین المللی المپیک، دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ می شود چرا که دست کاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود.

مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسف بار مرگ ورزشکارانی که در سالهای اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانی و شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب، نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پایبند آن هستند.

از رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال1886 رخ داد که یک دوچرخه سوار به نام لینتون در اثر استفاده بیش از حد داروی تری متیل درگذشت.

در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به نام توماس هیکس در اثر مصرف برندی و استریکلین در شرف مرگ قرار گرفت.

دهه 1950- روس ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده نمود و آمریکایی ها نیز استروییدها را به این منظور استفاده نمودند.

1960- دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به علت مصرف بیش از حد آمفتامین ها فوت کرد.

1964- افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در مصرف داروها را برانگیخت.

1967- کمیته بین المللی المپیک بعد از مرگ تامی سیمپسون به علت مصرف غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.

1968- این کمیته با تعریفی از دوپینگ لیست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و بدین ترتیب انجام آزمایش در بازیهای المپیک شروع شد.

1988- در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر مصرف استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم گردید. همچنین دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست یافته بودند به علت دوپینگ محروم شدند.

1994- دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی 1994 آمریکا به علت مصرف داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم گردید و بدین ترتیب آرژانتین بدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف گردید.

2000- برای مبارزه هر چه شدیدتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شد و آماده برخورد جدی با متخلفین در مسابقات المپیک 2000 سیدنی شد.

  علل مخالفت با دوپینگ

اصولاً چرا علی رغم آنکه دوپینگ با افزایش کارآیی ورزشکاران همراه است با آن مخالفت میشود؟

مبارزه بر علیه دوپینگ بر سه اصل استور است:

احترام به اخلاق پزشکی و ورزشی
محافظت از سلامت ورزشکاران
فراهم آوردن محیطی برابر برای تمامی ورزشکاران

  داروهای دوپینگی

چه طبقاتی از داروها جزو موارد دوپینگ محسوب میشوند؟

این داروها معمولاً در پنج گروه دارویی طبقه بندی می شوند:

الف) داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی:

از این رده می توان آمفتامین، کوکائین، افدرین، پسودو افدرین، فلیل پروپانولامین و ...را نام برد.

ب) داروهای مخدر:

از این داروها میتوان از هروئین، مورفین، متادون و ... نام برد.

ج) استروئیدهای آنابولیک:

 داروهایی نظیر ناندرولون، تستوسترون، اکسی متولون، استانوزولول و ... در این گروه جای می گیرند.

د) داروهای ادرارآور:

در این گروه می توان از فوروسماید، تیازید، اسپیرونالاکتون و ... نام برد.

ه) هورمون های پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگ های آنها:

 داروهایی مثل هورمون رشد اریتروپویتین و ... در این دسته جای می گیرند.

با این حال برخی از داروها نیز موجودند که مصرف آنها تا حد خاصی بلامانع است ولی استفاده بیش از حد مجاز آنها دوپینگ تلقی می شود. از این میان می توان از الکل، داروهای بی حس کننده موضعی، کورتیکوستروئیدها و بتابلوکرها نام برد.

  قوانین و مجازاتهای دوپینگ

در صورت استفاده از استروئیدهای آنابولیک، داروهای ادرارآور، هورمون های پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگ های آنها یا دست کاری فیزیکی، شیمیایی یا دارویی ادرار محرومیت های زیر اعمال میگردد:

در اولین ارتکاب جرم:4-2 سال تعلیق
در دومین ارتکاب جرم:تعلیق مادام العمر

در صورت استفاده از مواد و روشهای غیر مجاز بجز مواردی که در بالا ذکر شد:

در اولین ارتکاب جرم به مدت3-6 ماه
در دومین بار به مدت 2سال
در سومین ارتکاب به صورت مادام العمر محروم می شود.

به هنگام استفاده از مواد محدود شده حکم محرومیت بر حسب مورد صادر خواهد شد. در نهایت فدراسیون ملی هر کشور مسوول شرکت سالم و عاری از دوپینگ ورزشکاران در مسابقات است. به همین جهت در صورت احراز دوپینگ توسط ورزشکار مجازات ها و جریمه هایی نیز برای فدراسیون مربوطه در نظر گرفته می شود.

در دوران محرومیت ورزشکار:

صلاحیت انتخاب برای مسابقه در هیچکدام از مسابقات بین المللی به رسمیت شناخته شده و یا هر مسابقه ای که تحت نظارت فدراسیون ملی باشد را ندارد.
محروم از شرکت در سمینار یا همایش است.
صلاحیت انتخاب بازی یا هر موقعیت شغلی نظیر داوری، مربیگری، مسئولیت، ریاست، مشاوره و... را ندارد.
هرگونه ترفیع، مدال،عناوین و مقامهایی که در هنگام یا پس از تاریخ دوپینگ کسب کرده است از وی سلب خواهد شد.
هر ورزشکار، مربی، داور،رئیس، مشاور یا هر شخصی که در رابطه با مواد ممنوعه یا روشهای ممنوعه مجرم شناخته شود، در همان اولین ارتکاب جرم به طور مادام العمر محروم می گردد.

  روش انتخاب ورزشکاران برای آزمایش دوپینگ

در مسابقات بین المللی بر چه مبنایی جهت آزمایش دوپینگ انتخاب می شوند؟

روش انتخاب ورزشکاران برای انجام آزمایش،مطابق با قوانین جاری کنترل دوپینگ در هر رویداد ورزشی است. در بازی های المپیک، بطور معمول مقام های اول تا چهارم در هر رشته، به علاوه یک یا چند نفر که به صورت اتفاقی انتخاب میگردند، برای تست در نظر گرفته می شوند. دررشته های ورزشی رکوردی نظیر دو ومیدانی، وزنه برداری، شنا، نتیجه منفی آزمون برای ثبت رکورد ورزشکاران الزامی است. بنابراین در هر مکان و در هر زمانی این احتمال وجود دارد که هر ورزشکار برای آزمایش دوپینگ انتخاب شود. هر چند که در آن مسابقه موفقیتی کسب نکرده باشد.

  دوپینگ با داروهای معمولی

آیا دوپینگ تنها از طریق تزریق داروهای پیچیده و یا کمیاب صورت می گیرد؟

خیر، بسیاری از داروها و فراورده های ساده ای که حتی نیاز به نسخه پزشک ندارد(نظیر داروهای ضدسرفه، ضدسرماخوردگی و...) ممکن است حاوی موادی باشد که تست دوپینگ را مثبت نماید. به همین جهت قبل از مصرف هر گونه دارو توسط ورزشکار باید با پزشک مشورت شود.

عوارض


از عواض جانبی استروئیدهای آنابولیک (نظیر تستوسترون،ناندرولون و ...) که گاهی توسط ورزشکاران مورد سوءاستفاده قرار میگیرد چه می دانید؟

این داروها دارای عوارض جانبی بسیاری هستند که برخی از آنها برگشت پذیر و بعضی دیگر غیرقابل برگشت می باشند از جمله میتوان موارد ذیل را نام برد:

الف) عوارض قلبی و عروقی:

احتباس آب و نمک، افزایش حجم خون، ازدیاد فشار خون، افزایش چربی های خون، بی نظمی ریتم قلب، تغییر ابعاد قلب، انفارکتوس فلبی و سکته مغزی.

ب) عوارض کبدی:

اختلال کبدی، اختلال در عملکرد کبدی، افزایش آنزیم های کبدی، یرقان و سرطان کبد.

ج) عوارض جانبی خاص مردان:



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 574360
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1