قـیر ، انـدودها
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

قیـــر

قیر واژه ای عمومی است که به ترکیبات مختلف هیدروکربنها گفته می شود. قیرها درطبیعت به صورت گاز، مایع، نیمه جامد وجامد یافت می شوند.خانواده قیرها به طور عمده شامل قطرانها، پس مانده های قطران وقیرهای نفتی است. زمانی که بر روی موادی از قبیل چوب، زغال سنگ،شیل و غیره عملیات تقطیر صورت می گیرد .ماده ای پدید می آید که قطران نامیده می شود. از تبخیر جزیی یا تقطیر مرحله ای قطران، رسوب جامد یا نیمه جامدی تولید می شود که تحت عنوان پس مانده قطران شناخته می شود .قیرهایی که به طور عمده در ساختمان استفاده می شود پس مانده قطران به دست آمده از زغال سنگ می باشند. قیرهای نفتی که به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه به صورت جامد یا نیمه جامد در شرایط طبیعی یافت می شوند .از طریق پالایش نفت خام نیز تولید می گردند.

قیرهای با توجه به خصوصیاتشان در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیار دارد یکی از این خصوصیات تمایل چسبیدن به سطوح صلب است.این چسبندگی به سطح ظاهری جسم ونیز حالت قیر بستگی خواهد داشت. برای ایجاد عمل چسبندگی باید ماده مزبور توانایی مرطوب نمودن سطح را داشته باشد .قیرها در حالت سیال این توانایی را دارا هستند. نفوذ ناپذیری قیرها در مقابل آب امری مهم و عموماً قیرها این خاصیت را به نحو مطلوبی دارند.

قير ها در تقسيم بندي کلي به دو صورت مي باشند:

1)طبيعي يا معدني

2)قير نفتي .

>> قيرهاي طبيعي يا معدني :

وقتي که مواد فرار نفت خام موجود در اعماق زمين به مرور زمان و در برابر عوامل جوي تبخير شود ،ماده سياه رنگي از آن برجاي مي ماند که قير طبيعي نام دارد .در تعريفي ديگر قير طبيعي در اثر تبخير روغن هاي سبک و نفت خامي که از منابع نفت زيرزميني به طرف بالا نفوذ مي کند و در مجاورت هوا و تابش آفتاب قرار مي گيرد بوجود مي آيد.
قيرهاي طبيعي خود به دو صورت مي باشد :

 1) قير سنگ .

 2) قير درياچه اي .

قير طبيعي مناسب قيري است كه قابليت امتزاج خوبي با قير نفتي داشته و پس از اختلاط با قير نفتي محصولي به دست آيد كه مشخصات آن مطابق با استانداردهاي قيرهاي راهسازي باشد. چنين قيري بايستي داراي نقطه ذوب نسبتاً پايين، حلاليت بالا در سولفور كربن و خاكستر معدني كم باشد. معادن عمده قير طبيعي در كشورهاي كانادا، ونزوئلا، روسيه، ترينيداد، استراليا، عراق و از جمله ايران وجود دارد.

اكثر قيرهاي طبيعي ايران به صورت جامد بوده و به همان صورت قابل استفاده نمي باشد. مناطق داراي قير طبيعي در ايران، به طور عمده در استانهاي كرمانشاه، ايلام و خوزستان واقع گرديده و در برخي مناطق ديگر نيز بصورت محدود مشاهده گرديده است.

 

>> قيرهاي نفتي :

قيرهاي نفتي از پالايش نفت خام در در برج هاي تقطير به دست مي آيد و نهايتا" آنچه که در انتهاي برج تقطير باقي مي ماند قير خالص نفتي است ،که انواع آ عبارتند از :

1) قيرهاي خالص .

2) قيرهاي دميده .

3) قيرهاي محلول . * زودگير. * کندگير. * ديرگير .

 4) قيرآبه ها(امولسيونهاي قير). *آنيونيک . *کاتيونيک

 

انواع قير نفتي :


1- قير خالص : قير هاي نفتي خالص از پسمانده پالايش نفت خام در برجهاي تقطير بدست مي آيد.در حين تقطير نفت خام روغن هاي سبک تر در درجه حرارت پايين تر تبخير شده و با بالا رفتن درجه حرارت روغن هاي سنگين تر از ان جدا مي شوند.آنچه که در اين برجها باقي مي ماند، قير خالص مي باشد.

2- قير هاي دميده: اين نوع قير ها از دميدن هواي داغ به قير خالص در مرحله آخر عمل تصفيه بدست مي آيد.قيرهاي دميده حساسيت کمتر نسبت به تغييرات درجه حرارت دارند.لذا در حرارت هاي بالاتر خيلي بهتر است قير اوليه حلات سخت خود را حفظ مي کنند.در راه سازي از قير هاي دميده براي پر کردن ترک هاي رو سازي و همچنين حفرات و فضاهاي خالي زير دالهاي بتني استفاده مي شوند.

3- قير هاي محلول: قير محلول يا قير مخلوط از حل کردن قير هاي خالص در روغنهاي نفتي نظير بنزين،نفت،گاز يا نفت کوره بدست مي آيد.هر اندازه تعداد روغن هاي نفتي در قير محلول بيشتر باشد، رواني آن بيشتر و کند رواني آن کمتر خواهد بود.نوع روغن نفتي مورد استفاده در قير هاي محلول در سرعت گرفتن آنها تاثير دارد.اگر از بنزين براي حل کردن قير خالص استفاده شود،قير مايع بدست آمده را قير تند گير گويند و اگر از نفت براي حل کردن قير خالص استفاده شود قير مايع حاصل را کند گير گويند.هرگاه از روغن هاي سنگين تر نظير نفت گاز يا نفت کوره استفاده شود، در محلول حاصل قير دير گير گفته مي شود.  

 

انواع قیرها و کاربردهای آن

1- قطران و پس مانده آن : قسمت عمده قطران وپس مانده آن که در ساختمان سازی به کار می رود از تقطیر زغال سنگ به دست می آید.قطران برای آغشته نمودن سطح پارچه یا گونی مورد استفاده می گیرد و در نتیجه سطح آن را در مقابل نفوذ آب مقاوم می نماید. پس مانده قطران در حرارتهای نسبتاً پایینی نرم شده ، جاری می شود .بنابراین، برای بامهای کم شیب توصیه می شود. پس مانده قطران زغال سنگ در صورتی که در معرض اشعه مارواء بنفش تابش خورشید قرار گیرد به سرعت اکسید می شود از این رو باید با روکش شنی و یا تفاله قیر محافظت گردد.

2- قیر نفتی : درصد زیادی از قیر نفتی مورد نیاز از پالایش نفت خام بدست می آید .فراورده های قیر نفتی تولید شده روان به سه گروه عمده تقسیم می گردد:

1- قیرهای نفتی گرم که در اثر حرارت نوم می شوند.

2- قیرهای نفتی محلول که در حل کننده های معدنی محلول می باشند.

3- قیرهای نفتی امولسیون که در آب پراکنده و شناور هستند.

در کل قیرها از نظر حالت به سه گروه جامد،نیمه جامدو مایع تقسیم بندی می شوند. از قیرهای مایع در مناطق سرد استفاده می گردد وبسته به نوع حلال آن به گروههای زیر تقسیم می شوند:

الف) قیر زود گیر (RC)که حلال آن بنزین ومدت گیرایی آن یک ساعت است

ب) قیر کند گیر ( MC)که حلال آن نفت سفید و مدت گرایی آن یک روز است

ج) قیر دیر گیر (SC)که حلال آن گاوزییل و مدت گیرایی آن یک هفته است

قیمت ارزان ووفورقیر، باعث استفاده وسیع آن شده است که عمده ترین آنها عبارتند از :

آسفالت : مخلوط طبیعی یا مصنوعی قیر با مقدار قابل توجهی مواد معدنی جامد از قبیل شن و ماسه را آسفالت می نامند که در راه سازی موارد استفاده زیادی دارد.

قیر و گونی : آغشتن الیاف گونی به قیر داغ را قیر و گونی می گویند که برای عایق بندی رطوبتی برای دیوارها و بامها و کفها از آن استفاده می کنند.

پوششهای سقف و دیواره های جانبی : کیفیت چسبندگی و عایق رطوبت بودن، همراه با قیمت ارزان، قیرها را به عنوان عاملی محافظ در ساخت پوششهای سقفی، پوششهای آماده و پوششهای جانبی در دیوارها مد نظر قرار می دهد. پارچه یا گونیهای اشباع شده در قیر به عنوان اساس برای پوششهای فوق به کار برده می شوند.

جاده سازی : از محلولها و امولسیونهای قیری بیشتر در ساخت جاده ها، تثبیت خاک، نگهداری جاده ها و ساخت فرودگاهها استفاده می گردد.

کاربردهای متفرقه : از کاربردهای دیگرقیردر ساختمان می توان از آن در ساخت چسبنده ها، عایق بندی، پوششهای آکوستیک، رنگها، پوشش کف و پانلهای الیافی لایه لایه و انواع ماستیکها را نام برد.

 

اندودها و ملاتها

انواع اندودها

اندود کاه و گل : خاک رس پس از اشباع شدن از آب، دیگر آب را از خود عبور نمی دهد. از این رو، از این خاصیت خاک رس استفاده نموده، برای اندود پشت بام در ساختمانهای قدیمی استفاده می کنند. برای جلوگیری از ترک خوردن کاه و گل به آن اضافه می کنند.

اندود گچ و خاک : برای تهیه اندود گچ و خاک، پس از مخلوط کردن خاک رس و گچ به نسبت مساوی آن را در آب می پاشند و هم می زنند تا به خمیری شکل پذیر تبدیل شود. اندود گچ و خاک را برای زیرسازی دیوارها قبل از سفید کاری استفاده می کنند. از خاک رس در این اندود برای به تعویق انداختن گیرایی گچ و صرفه جویی در مصرف گچ استفاده می شود.

اندود ماسه و سیمان : پلاستر سیمانی و یا اندود ماسه و سیمان را پس از مخلوط کردن سیمان و ماسه و اضافه نمودن آب تهیه می کنند. از اندود ماسه سیمان برای نما سازی ساختمان، برای حفاظت دیوارهای خارجی از شرایط جوّی ویا برای زیر سازی جهت اجرای لایه های ایزولاسیون استفاده می کنند.

اندودهای جدید : اندودهای جدید نظیر کنیتکس و رولکس به بازار آمده اند که اساس ماسه ریزدانه و گچ دارند و برای ایجاد رنگهای مختلف به آن رنگدانه اضافه می کنند. از این اندودها به عنوان پوشش نهایی در داخل ساختمان ولی عمدتاً درخارج ساختمان استفاده می کنند.این اندودها از زیبایی خاصی نسبت به اندودهای دیگر برخوردار هستند. در سطوح صیقلی و به خصوص ایستاده، این اندود، دوام کمی دارد و می ریزد. پس، برای اجرا و استحکام اندود از تورهای سیمی (رابیتس) به عنوان زیر سازی اندود استفاده می کنند تا اندود را دراین سطوح نگه دارد.

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 94
بازدید کل : 574394
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1