پارچــه ها
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

 پارچه لایه ای نرمش‌پذیر است که از شبکه‌ای از نخ ها و یا الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده است. که نوع نخ ها و یا الیاف و ساختار و نحوه قرار گیری آنها در کنار یکدیگر ساختمان پارچه و خصوصیات فیزیکی آن را بوجود می آورد. پارچه را از روشهای بافت تاری-پودی، بافت حلقوی(کش‌بافی یا قلاب ‌بافی)، روشهای بی بافت، گره زدن تولید می شود.

پارچه‌ها از نظر مواد بکار رفته انواع گوناگون دارند از جمله پنبه‌ای(نخی)، پشمی، ابریشمی و...

 

باتیس :

از نخ های ظریف کتانی، بافته شده است که می تواند به صورت نقش دار یا در رنگ های مختلف بافته یا چاپ شود. گاهی اوقات به صورت برودری و مورد استفاده لباس های تابستانی و پاییزه است.

کالیکو :

پارچه بافته شده از این جنس در وزن های سبک، سنگین ، متوسط ودر رنگ های گرم وجود دارد. نوع طرح دار آن در لباس های بیرون از منزل و نوع ساده آن در البسه زنانه ، ملحفه، دستمال ظرف خشک کن استفاده می شود.

 کامبریک :

این پارچه نقش دار و سبک است. ومورد استفاده آن در پیش بند و دستمال سفره می باشد.

 کانواس :

پارچه ای است با وزن های مختلف ، بافت آنها فشرده و نزدیک به هم است و برای دوخت کت وشلوار و پالتو استفاده می شود.

 چیزکلاوس :

این پارچه ،درشت بافت ، بدون خط راه مستقیم است، با رنگ های مختلف در لباس های تابستانی ، دامن های بلند و بلوزهای گشاد و بلند استفاده می شود.

 کلوکه :

پارچه ای است با بافت نرم طرح دار ، که قسمت های از بافت آن جمع شده و به صورت طرح درآمده است. رنگ های متنوع آن برای چادر ، روپوش و... استفاده می شود.

 کوردروی (کویدری) :

این پارچه سنگین ، پرزدار با خطوط راه راه و به عرض های متنوع می باشد.

 کرپ :

پارچه ای نرم کمی براق است و دارای افت خوبی است ولباس کاملا روی اندام می خوابد. مورد استفاده آن با رنگ ها و طرح های مختلف و متنوع در لباس های مهمانی است.

 

 جین یا دونیم :

این پارچه خیلی سنگین ، محکم و بادوام است، زمینه ، کمی راه راه به نظر می رسد. به جهت بافت دونخه این پارچه ، پشت و رویش دورنگ است، یعنی طرف پشت روشن تر از روی پارچه است.

 

 گاباردین :

این نوع پارچه بهم فشرده معمولا به صورت راه راه که به یک سمت متمایل هستند به نظر می رسد و استفاده آن در کت و شلوار و پالتو برای خارج از منزل است.

 

 تور :

مورد استفاده لباس ، بلوز و تزئین لباس های زیر دارد. بعضی از تورها ظریف و بعضی دیگر مانند گیپور ضخیم هستند و بعضی از تورها نیز به صورت نوار تزئینی به کار برده می شوند.

 

 مخمل کبریتی :

این پارچه لطیف، بافت ان راه راه شبیه کبریت ، با راه های باریک و یا پهن می باشد و مناسب لباس بچه ها ، شلوار ، کت و ... است.

 

ساتن :

این پارجه که یک طرف ان براق است دارای طرح همرنگ در بافت می باشد وبه جهت لطافت آن افت خوبی دارد و برای لباس های مهمانی از قبیل پیراهن، جلیقه و... کاربرد دارد.

 

حوله ای :

دو دسته نخ در بافت ان به کار می رود و مورد استفاده در تمام حوله های لباس ی و تکه ای دارد.

 

کرکی :

یک سطح پارچه کرکی، دارای کرک و سمت دیگر آن صاف است. مورد استفاده آن در لباس بچه و لباس های زمستانی می باشد.

 چیت و کتان :

با عرض های متفاوت و در لباس های فشرده و درشت موجود است، مورد استفاده در لباس های تابستانی ، پرده و ملحفه می باشد.

 

 وال (موسلین) :

پارچه ای لطیف با بافتی بسیار نرم ، برای استفاده لباس های تابستانی مخصوصا چین دار و لباس بچه در طرح ها و رنگ های متنوع مناسب است.

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 574385
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1