مصالح ساختمانی
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

 

 

به موازات پیشرفت صنعت وفناوری مصالح ساختمانی هر روز متنوع تر می شودوکمترممکن است در یک سال چندین نوع مصالح جدید ساختمانی به بازار عرضه نگردد.

این مصالح ممکن است دراسکلت اصلی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد یا به عنوان مواد تکمیلی و تزیینی به کار رود. بعضی از مصالح ساختمانی را میتوان مصالح سنتی نامید که سالهاست مورد استفاده قرار میگیرند تنها، فن آوری جدید طرز به کار بردن و محافظت و افزایش مقاومت آنها را مورد مطالعه قرارمی دهد تا اگر نقصانی وجود داشته باشد مرتفع سازد وبا پیشرفت فن آوری، هرروز مصالحی تهیه وبه صورتهای مختلف در ساختما نها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

خواص اساسی مصالح ساختمانی

آشنایی با زمین

گسترش روز افزون صنایع ودرنتیجه نیاز صنعت به مواد خام ونیز شناخت بهترزمین به عنوان بستری برای مقاصد عمرانی از قبیل ساختن جاده،پل،تونل،سد،ساختمانهای عظیم وتهیه مصالح ساختمانی به اهمیت آشنایی با زمین افزوده است.

ازاین رو آشنایی با منابع زمینی وهمچنین عواملی که باعث تغییراتی درآنها میگردد ضرورت دارد.

بطورکلی واحدهای تشکیل دهنده کره زمین شامل قسمتهای زیر است:

1.     اتمسفر یا هواکره ( جو )

2.     هیدروسفر یا آب کره

3.     لیتوسفر یا سنگ کره

 

 

عناصرموجود درکره زمین

پوسته زمین ازسنگها و خاکهایی تشکیل شده که قبلا مواد مذاب بوده اند، پس همان عناصری که درمواد مذاب موجود بوده است در پوسته زمین یافت می شود.این عناصرعبارتند از:اکسیژن، هیدروژن،گوگرد،کلر، فلزات وترکیبات فلزی،

ترکیبات غیرفلزی ومقدارفراوانی سیلیکاتها.

بطورکلی 75 درصدازپوسته زمین راکربناتها، سولفاتها، نیتراتها، فسفاتها، و25درصد باقیمانده آن به بقیه مواد و عناصر اختصاص دارد.

کلیه مواد و مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند از قسمتهای مختلف پوسته زمین به دست می آید.

 

 

 

انواع مواد ومصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی گاهی به همان صورتی که در طبیعت یافت می شوند فقط با شکل دادن مورد استفاده قرار می گیرند و گاهی، از ترکیب آنها با یکدیگر مصالح جدیدی به دست می آید مثل سیمان که از ترکیب سنگ آهک وخاک رس به کمک حرارت حاصل می شود یا گچ آهک که از پختن سنگ گچ و سنگ آهک به دست می آید. مثل P.V.C  پلی یورتان،که به مرور جای مصالح طبیعی را خواهندگرفت چنانکه در بعضی موارد قطعات پیش ساخته گچی ویا بتونی از الیاف مصنوعی نیز استفاده می گردد.

 

 

خواص عمومی مصالح ساختمانی

به طور کلی مواد و مصالح ساختمانی دارای خواص فیزیکی از قبیل مقاومت در مقابل نیروهای فشاری،کششی، برشی وسایشی هستند.علاوه بر این می توانیم به هر شکل و اندازه ای که نیاز داشته باشیم از مواد و مصالح ساختمانی استفاده کنیم.

ترکیب مصالح ساختمانی با آب، هوا و عناصر دیگر نیز از جمله خواص شیمیایی این مواد هستند که از این ترکیبات نیزجدیدی حاصل می شود. از طرفی خواص مکانیکی و رفتاری مواد و مصالح ساختمانی در مقابل نیروها دارای اهمیت خاصی است بنابراین شناخت موارد و مصالح ساختمانی از جهات مختلف در علم مهندسی ضروری و الزامی است.


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 574388
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1