ساختمان
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

View Image

ساختِمان سازه ;ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می ;شود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم می ;کند. ساختمان ;هایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند ساختمان ;های بلندمرتبه گفته می ;شود. در ایران ساختمان بلندمرتبه طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شورای عالی شهرسازی و معماری به ساختمان ;های بالاتر از شش طبقه گفته می ;شود.[۱] ساختمان ;های بسیار بلند نیز اصطلاحاً آسمان ;خراش یا برج نامیده می ;شوند.به ساختمان ;های بزرگ و باارزش قدیمی بیشتر عِمارَت گفته می ;شود.

 

 

انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی

 

 

 ساختمان ;های بتنی

ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه (سیمان، شن، ماسه و فولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار) استفاده شده باشد.

 

در این نوع ساختمان، سقفها به وسیله تاوه (دال) ;های بتنی پوشیده می ;شود، و یا از سقف ;های تیرچه بلوک و یا سایر سقف ;های پیش ساخته استفاده می ;شود.
برای ساخت دیوار ;های جدا کننده (پارتیشن ;ها) ممکن است از انواع آجر مانند سفال تیغه ;ای، آجر ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی فشاری و یا تیغه گچی و یا چوب استفاده شود.
همچنین ممکن است از دیوار ;های بتن آرمه هم استفاده شود که در این صورت نوع این دیوارها دیوار برشی می ;باشد.
در این نوع ساختمان برای ساخت شاه تیر ;ها و ستون ;ها از بتن آرمه (بتن مسلح) استفاده می ;شود.

 

 

 

 ساختمان ;های فلزی

 

در این نوع ساختمان ;ها برای ساختن ستون ;ها و پل ;ها از پروفیل ;های فولادی استفاده می ;شود.
در ایران معمولا برای ساختن ستون ;ها از تیر آهن ;های I دوبل و یا بال پهن ;های تکی استفاده می ;نمایند.
برای اتصالات از نبشی-تسمه و برا س ل سیب ی زیر ستون ;ها از صفحه فولادی استفاده می ;شود و معمولا دو قطعه را به وسیله جوش به هم متصل می ;نمایند (استفاده از پرچ یا پیچ و مهره نیز متداول است).

 

 

 

 ساختمان ;های آجری

 

برای ساختمان ;های کوچک که از ۴ طبقه تجاوز نمی ;نمایند می ;توان از این نوع ساختمان استفاده نمود.
اسکلت اصلی این نوع ساختمان ;ها آجری بوده و برای ساختن سقف ;ها در ایران معمولا از پروفیل ;های فولادیI و آجر به صورت طاق ضربی استفاده می ;گردد؛ و یا از سقف تیرچه و بلوک استفاده می ;شود.
در این نوع ساختمان برای مقابله با نیروهای جانبی (نظیر زلزله) باید حتما از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ;ها استفاده شود؛ همچنین در ساختمان ;های آجری معمولا دیوارهای حمال در طبقات مختلف روی هم قرار می ;گیرند و اغلب پارتیشن ;ها نیز همین دیوارهای حمال می ;باشند.
حداقل عرض دیوارهای حمال نباید از ۳۵ سانتی متر کمتر باشد.

 

 

 

 ساختمان ;های خشتی و گلی

 

اسکلت اصلی این نوع ساختمان ;ها از خشت خام و گل می ;باشد و تعداد طبقات آن از یک طبقه تجاوز نمی ;کند و در مقابل نیروهای جانبی همانند زلزله به هیچ وجه مقاومت نمی ;نمایند.

 

 

 

 ساختمان ;های چوبی

 

این نوع ساختمان ;ها در مناطقی که چوب با قیمت ارزان در دسترس است ساخته می ;شوند (مانند شهرهای جنوبی کشور اتریش، بعضی ایالت ;های کشور آمریکا و ...).
ساختمان ;های چوبی در ایران به علت کمبود منابع کمتر ساخته می ;شود.

 

 

 

 ساختمان ;های ترکیبی

 

ممکن است ساختمانی از دو یا چند نوع از انواع فوق ساخته شود مانند ساختمان ;های فلزی-بتنی و یا فلزی-آجری و ...

 

 

 

انواع ساختمان از لحاظ نوع کاربرد

ساختمان ;ها از لحاظ کاربرد به انواع ساختمان ;های مسکونی، اداری، بیمارستان ;ها، انبارها، مدارس و مکان ;های عمومی مانند باشگاه ;ها و ورزشگاه ;ها و ... تقسیم می ;شود.


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 80
بازدید کل : 574380
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1