خواص گلابی
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن


                                                

گلابی میوه ای لذیذ مطبوع و خوشمزه و دارای انواع مختلفی است که هر کدام بنابر خصوصیت مخصوص به خودشان در فصلی مخصوص می رسد و بنابراین در فصول مختلف سال انواع آن در بازار یافت می شود. اما این میوه زیبا از نظر امام صادق(ع) که در چند جمله می فرمایند: گلا بی بخورید چون که قلب را جلا می دهد و دردهای درونی را به اذن خداوند آرام می نماید و به زنان باردار گلا بی بدهید چرا که فرزندان را نیکو صورت می کند و همچنین به آنها اخلا ق نیکو می بخشد گلا بی از تیره گل سرخ که نام علمی آن«commumis Pirus» می باشد و در زبان عربی «امرود» خوانده می شود.
ترکیب ساختاری این میوه خوشمزه به این شرح است: گلا بی حاوی ۸۴ درصد آب ۱۴ تا ۱۵ درصد مواد قندی که شامل (دکستروز - لولز - سوربیتول) است.
همچنین دارای اسید مالیک، اسید سیتریک، تانن، پکتین، انورتین، آسپا راژین، ۳ درصدچربی و املا حی چون آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، منگنز، پروتئین و کلسیم همچنین سرشار از ویتامین های (A-B۱-B۲-C-PP) است.
از لحاظ پزشکی جدید میوه ای است خون ساز به خصوص برای بانوان که اکثر دچار کم خونی هستند و همچنین تصفیه کننده خون و انرژی زا است و جسم و روان را تقویت می نماید و نیکوکننده چهره و برطرف کننده ضعف عمومی است چرا که میوه ای است مقوی که تامین کننده نیاز حیاتی بدن است. ملین و مدر بوده و برای غدد بسیار مفید است اعصاب را تسکین می دهد و برای امراض سینه یک میوه بسیار عالی است که این خاصیت از وجود تانن آن است و هر چه گس تر، برای سینه مفیدتر است.
دارای ارسنیک است از این رو در درمان صرع و رعشه مفید و در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل،کم خونی و ضعف مفرط به مانند سرم عمل می کند. بعضی از انواع گلا بی ها که بزاق را زیاد می کنند به طور قطع هضم غذا را نیز آسان می کنند از این رو بهتر است آن را قبل از غذا و با پوست بخورند اگر گلا بی را با شکر بجوشانید تقویت کننده معده و دستگاه گوارش است و آب آن برطرف کننده یبوست و آب گلا بی رسیده برای اطفال شیرخوار بسیار مناسب است.
گلا بی همچنین دفع کنده سموم اضافی بدن بوده و دردهای مفصلی و روماتیسم و نقرس را درمان می کند. مواد هیدرات دو کربن یا قند گلا بی از لوولز و گلوکز تشکیل شده که این قند برای بیماران قندی نیز مضر نیست این قند بنا به ساختار خود به خوبی جذب می شود ولی اگر دچار ورم معده هستید بهتر است گلا بی را به صورت پخته یا کمپوت میل نمایید.
دم کرده برگ درخت گلا بی، تقویت کننده اعصاب، آرام بخش و خواب آور است و بی خوابی عصبانیت، میگرن و دردهای عصبی را درمان می کند. دم کرده برگ گلا بی، در بیمارهای کلیه مانند ورم کلیه و درد آن، تکرر و سوزش ادرار کم کاری کلیه نقش موثری را ایفا می کند در درمان سنگ مثانه و ورم مثانه به کار می رود حجم دهنده ادرار است و قطع ادرار را برطرف می کند همچنین برگ درخت گلا بی در دستگاه تنفس باعث از بین رفتن تنگی نفس، سینه درد، سرفه ها و برونشیت و سیاه سرفه می گردد و همچنین این دم کرده باعث برطرف کردن اسهال و ورم معده و درد معده می شود.



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 574379
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1