تولیدبرق توسط بدن انسان
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

فیلم های لاستیکی تولید کننده توان که توسط مهندسان دانشگاه پرینستون ساخته شده اند می توانند حرکات طبیعی بدن مانند تنفس و پیاده روی را برای توان دادن به تنظیم کننده های قلب ، گوشی های موبایل و سایر افزاره های برقی به خدمت گیرند

به گزارش ایسنا، این مواد که از نانوروبانهای سرامیکی جاسازی شده در داخل ورقه لاستیکی سیلکونه تشکیل شده است، هنگام خم شدن الکتریسیته تولید میکند و کارآیی زیادی در تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی دارد. 

  

کفشهای ساخته شده از این ماده روزی خواهند توانست انرژی پیاده;روی و دویدن را برای تغذیه افزارههای الکتریکی قابل حمل جمعآوری کنند. این ورقه;ها با قرار گرفتن بر روی ششها خواهند توانست حرکات تنفسی را به منبع تغذیه تنظیمکننده قلب تبدیل کرده و نیاز به جراحی برای تعویض باتری;های تغذیه آنها را برطرف کنند. 

  

گروه پرینستون اولین تیمی است که با موفقیت سیلیکونه و نانوروبانهای تیتانات زیرکونات سرب (PZT) را ترکیب کرده است. PZT یک سرامیک پیزوالکتریک است به این معنا که با قرار گرفتن تحت فشار مکانیکی میتواند ولتاژ الکتریکی تولید کند. در بین تمام مواد پیزوالکتریک، PZT کارآترین میباشد و قادر است که 80 درصد انرژی مکانیکی اعمال شده را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. 



میشائیل مک آلپاین، مدیر این پروژه، میگوید: "PZT صد برابر کاراتر از کوارتز (یک ماده پیزوالکتریک دیگر) است. اگر شما بخواهید بیشترین انرژی ممکن را از پیادهروی و یا حرکات تنفسی تولید کنید باید آن;را به کارآترین روش ممکن برداشت کنید". 

  

فرایند ساخت این پژوهشگران با تولید نانوروبان PZT شروع میشود. آنها در یک فرایند جداگانه این روبانها را در داخل ورقههای شفافی از پلاستیک سیلکونه جاسازی کرده و چیزی به نام "تراشههای پیزو-پلاستیک" درست کردند. سیلیکونه که در کاشتهای زیبایی و افزارههای پزشکی استفاده میشود یک ماده زیستسازگار است. 

  

مک آلپاین گفت: "این افزارهجدید جمع;آوریکننده انرژی میتوانند در داخل بدن قرار گیرد و بدون اینکه توسط آن دفع شود به طور همیشگی به افزارهای پزشکی توان دهد". 

  

نتایج این تحقیق در مجلهNano Letters منتشر شدهاست.


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 574393
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1