بوي بد دهان‌ راه‌ها و چاره‌ها
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

 

 بوي بد دهان‌ راه‌ها و چاره‌ها

 

يكي از دغدغه‌هاي اغلب افراد بوي بد دهان است كه اگر چه،‌ ممكن است علت خطرناكي نداشته باشد اما كمترين آسيب آن روي روابط اجتماعي فرد بوده و حتي مي‌‌‌تواند به مشكل جدي براي فرد يا خانواده تبديل شود.
شما نيز ممكن است تا به حال چندين نوبت بوي بد دهان را تجربه كرده باشيد چرا كه بر طبق آمار 79 درصد افراد جامعه حداقل يك نوبت بوي بد دهان را تجربه كرده‌اند اما به راستي براي رفع بوي بد دهان چه بايد كرد؟

 

هميشه علل مشخص و واضحي براي بوي بد دهان نمي‌توان پيدا كرد اما بر طبق مطالعات، يكي از مهمترين عوامل بوي بد دهان، رعايت نكردن بهداشت‌ دهان و دندان‌ها و به دنبال آن ابتلا به پوسيدگي دندان و مشكلات‌
 لثه است.در حالت عادي ميكروب‌هاي بي‌هوازي در محيط دهان وجود دارند كه وظيفه تجزيه مواد غذايي را عهده‌دار هستند، در حالت خواب اين ميكروب‌هاي بي‌هوازي تكثير و ازدياد يافته و ذرات غذايي باقيمانده در فواصل دندان‌ها را تجزيه مي‌كنند در نتيجه باعث ايجاد بوي بد دهان مي‌شوند.

از طرفي بيماري‌هاي دندان و لثه مانند آبسه دندان يا آبسه لوزه نيز باعث ازدياد ميكروب‌هاي بي‌هوازي دهان شده و بوي بد دهان را سبب مي‌شوند همچنين ميكروب‌هاي مواد بيماري لثه به هنگام فعاليت بوي بد دهان را ايجاد مي‌كنند.

پلاك‌هاي دنداني و پوسيدگي دندان‌ها نيز محل خوبي براي تكثير و ازدياد ميكروب‌هاي بي‌هوازي به شمار مي‌روند در ضمن دندان‌‌هاي مصنوعي در صورت خوب جفت نشد به علت تجمع مواد غذايي، مي‌‌توانند يكي از عوامل بوي بد دهان ‌باشند.

 

نقش كليدي بزاق‌

ترشح بزاق در حالت عادي سبب شستشوي دهان و باعث تقليل و كاهش تكثير ميكروب‌هاي بي‌هوازي دهان مي‌شود، اما در حالت خواب به علت كاهش ترشح بزاق، كاهش شستشوي حفره دهاني، ميزان تكثير ميكروب‌هاي بي‌هوازي افزايش يافته و مي‌تواند بوي بد دهان را در برخي افراد ايجاد كند كه اين بوي بد پس از برخاستن و خوردن و نوشيدن به علت ترشح بزاق به اندازه كافي، برطرف مي‌شود.

عواملي كه ترشح بزاق را كاهش مي‌دهند مي‌توانند بوي بد دهان را سبب شوند كه از آن جمله مي‌توان به آنتي‌هيستامين‌ها، داروهاي فشار خون و داروهاي افسردگي را نام برد كه با كاهش ترشح بزاق، باعث بوي بد دهان مي‌شوند.

همچنين مصرف توتون و سيگار و نوشيدن الكل با افزايش ترشحات پشت بيني و كاهش ترشح بزاق تكثير ميكروب‌هاي بي‌هوازي دهان را افزايش داده، بوي بد دهان را ايجاد مي‌كنند. استرس‌ها و فشارهاي رواني نيز با كاهش ترشح بزاق، مي‌توانند عاملي در ايجاد بوي بد دهان باشند.

قسمت انتهايي زبان نيز از آنجا كه توسط بزاق شستشو نمي‌شود محل خوبي براي تجمع ذرات غذايي، تكثير ميكروب‌هاي بي‌هوازي و در نتيجه بوي بد دهان است.



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 87
بازدید کل : 574387
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1