تاریخچه رباتیک
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

 

به نام خدا

تاریخچه رباتیک

وازه ربات نخستین بار در سال 1920توست کاپک کرل(kapec kerel)داستان نویس اهل چک واسلواکی در یک نمایشنامه مورد  استفاده قرار گرفت. این کلمه در اصل از کلمهRobata در زبان چک گرفته شده است که به معنی کار بدنی سخت و خسته کننده است. از آن زمان تاکنون ربات به عنوان کلمه ای برای توصیف موجودات مکانیکی که قادر به کارهای زیادی مانند انسان ها هستند به کار برده می شوند. درسال 1250 برای نخستین بار یک مهمانی برگزار شد که در آن میزبان های آهنی از مهمانان پذیرایی میکردند.دکارت در سال 1640 ماشین اتوماتیکی را طراحی کرد که برخی از فعالیت های ساده را انجام می داد.

نخستین اردک مکانیکی در سال 1738ساخته شد که از بیش از 4هزار قطعه ساخته شده بود. این اردک می توانست شنا کند ،آب بنوشد،دانه بخورد و همچنین شبیه سازی هضم را انجام دهد.سیلارت در سال 1805عروسکی ساخت که به زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می کردوحتی نقاشی می کشید. استفاده ازقطعات الکتریکی درساخت ربات هادرسال1940 توسط شرکت وستینگهاوس موردتوجه قرارگرفت.حتما تا به حال اسم آیزاک آسیموف راشنیده اید.اونویسنده کتابهای علمی-تخیلی بود که برای نخستین بارازکلمه رباتیک دریک داستان کوتاه استفاده کرد.دراین کتاب سه قانون درباره قوانین اخلاقی رفتارربات هامطرح شده بود.دراوایل سال 1950میلادی فناوری رایانه پیشرفت کرد وتوانست بسیاری ازجنبه های مختلف صنعت راتحت تاثیرخودقرار داده ودرنتیجه رایانه به عنوان یک ربات غیرمتحرک مطرح شد.بسیاری ازمحققان شروع عصرروبات هاراسال1954 که اولین ربات انسان نما ساخته شد،دانسته اند.درگذشته بسیاری ازروبات هادرکارخانه های خودروسازی مورد استفاده قرار می گرفتند.اما امروزه مصرف ربات هادرتمام ابعادزندگی انسان درحال گسترش است.پس از توسعه فعالیت های فناوری بعد از جنگ جهانی دوم انگلبرگ با همکاری دوول(Devol)سازنده اولین ربات انسان نما، به موفقیت هایی در زمینه ی تولید ربات ها دست یافتند.نخستین ربات های ساخته شده در این شرکت در کارخانه جنرال موتورز برای انجام فعالیت به کار گرفته شد. به همین علت انگلبرگ به عنوان پدر علم رباتیک شناخته شده است.

نخستین رباتی که به تنهایی توانایی راه رفتن داشت در سال 1985در دانشکده ایالتی اوهایو ساخته شد. شرکت هوندا موتور نیز در زمینه ساخت ربات های انسان نما به دنبال ساخت رباتی بود که بتواند در کنار انسان ها زندگی کندوفعالیت اجتماعی داشته باشد. در سال 2000 اولین محصول این طرح به نام آسیمو متولد شد. از زمان ساختن اولین ربات ها تاکنون ربات ها به تدریج هوشمند تر شده وتوانسته اند انجام بسیاری از کارهای سخت را نیز بر عهده گیرند. بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط محققان تا سال 2020ربات ها می توانند در اعمال جراحی و تزریقات و پانسمان جایگزین انسان ها شوند.

 

 

منبع

روزنامه جاجم 18بهمن86  

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 72
بازدید کل : 574372
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1