برترین فناوری های سال 2009
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

مرور کوتاه بر ماه های سپری شده از سال جاری میلادی نشان می دهد سال 2009 با همه فراز و نشیب های خود به واسطه بحران اقتصادی و اثرات زیان بار آن بر صنایع مختلف، بستر مناسبی برای ارائه فناوری های منحصر به فرد بوده تا در این شرایط نابسامان، فناوری های نوین و کارآمد در اختیار عموم کاربران قرار گیرند. اگر چه در این سال فناوری های مختلف با کارایی های متفاوت در اختیار کاربران قرار گرفتند و هر کدام از آنها به نوبه خود بخشی از نیازهای دیجیتالی و الکترونیکی مردم را برآورده کردند اما کارشناسان مرکز PC World از میان انبوه فناوری های موجود، 100 فناوری برتر که در سال جاری میلادی عرضه شد را برگزیده اند که در زیر برخی از آنها را مرور می کنیم:

 1- فروشگاه اینترنتی App Store

اپل چندی قبل اعلام کرد در نخستین سال تولد فروشگاه اینترنتی App Store بیش از دو میلیارد ابزار و برنامه از آن بارگذاری شده است. فروشگاه App Store مرکز اینترنتی ویژه ای است که کلیه تولیدکنندگان و توسعه دهندگان نرم افزاری می توانند ابزارهای ویژه خود برای گوشی آیفون و دستگاه چندرسانه ای iPod touch را در آن قرار دهند تا کاربران این برنامه ها را بارگذاری کنند. «استیو جابز» مدیرعامل اپل به نوکیا، پالم و دیگر تولیدکنندگان تلفن همراه که با فروشگاه های اینترنتی خود قصد رقابت با اپل را دارند و بر نسل جدید گوشی های خود برای توسعه این فروشگاه ها تاکید می کنند اعلام کرد نمی توانند با App Store رقابت کنند. جابز طی بیانیه ای توضیح داد: «فروشگاه App Store مرکزی محسوب می شود که تاکنون نمونه آن از نظر کمی و کیفی در دنیای فناوری وجود نداشته است. با بارگذاری 5/1 میلیارد برنامه و نرم افزار ظرف یک سال، رقابت برای دیگر شرکت ها که قصد ورود به این عرصه را دارند بسیار سخت می شود.» به گفته اپل هم اکنون بیش از 85 هزار برنامه روی App Store موجود است و بیش از 100 هزار توسعه دهنده نرم افزاری در طرح iPhone Developer Program حضور دارند.

2- سرویس Google Voice

گوگل در سال جاری سرویس جدیدی را با نام Google Voice ارائه کرد که باعث تعجب همه کاربران شد. این سرویس در واقع یک مجموعه شبیه تلفن است که علاوه بر فرستادن پیغام های متنی، به کاربران آمریکایی امکان می دهد با هم به صورت مجانی نیز تماس بگیرند. این سرویس یک شماره تلفن واحد را در اختیار هر یک از کاربران می گذارد تا از طریق آن، تمامی شماره تلفن های خود را به یک مجموعه واحد تبدیل کنند و از آن، با کیفیت بهتر استفاده کنند. گوگل پیش از این سرویس مشابهی را با نام Grand Total عرضه کرده بود و از طریق آن به کاربران امکان می داد شماره تلفن و پست الکترونیکی خود را به صورت واحد در اختیار داشته باشند و آن را چک کنند.
نمای ظاهری سرویس جدید گوگل شبیه Gmail است که امکان تماس تلفنی نیز در آن وجود دارد و روند فعالیت آن به این صورت خواهد بود که در مرحله نخست، به سیستم تلفن معمولی کاربر متصل می شود و پس از امکان تماس های اینترنتی را برای کاربر فراهم می کند. در سرویس Google Voice قابلیت جدیدی وجود دارد که می تواند صدا را به متن تبدیل کند.

3- حافظه جامد 160 گیگابایتی

در این حافظه جامد که برای لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی ساخته شده، سرعت ذخیره اطلاعات نسبت به مدل پیشین دو برابر افزایش یافته است. به گفته «تروی وین اسلو» مدیر بازاریابی محصولات NAND اینتل، فرآیند کارخانه ای جدید باعث شده ضمن استفاده از نرم افزار بهتر برای افزایش سرعت حافظه های SSD، قیمت این محصول نیز کاهش یابد. این تراشه ها مبتنی بر فناوری فلش بر اساس پردازنده های 34 نانومتری اینتل ساخته شده اند و این در حالی است که مدل پیشین این حافظه های جامد مبتنی بر پردازنده های 50 نانومتری بودند. وین اسلو در این خصوص توضیح داد: «فناوری 34 نانومتری برای حافظه های SSD ما مزایای فراوانی را به همراه داشته و باعث شده قیمت این محصول کاهش پیدا کند. این فناوری به ما امکان داده تا بتوانیم حافظه های SSD را نسبت به مدل اولیه آن که حدود 9 ماه قبل وارد بازار شده بود، تا 60 درصد ارزان کنیم.» سرعت ذخیره اطلاعات روی مدل 80 گیگابایتی X25-M نسبت به مدل پیشین دو برابر افزایش یافته است. مدل 160 گیگابایتی نیز قابلیت های بهتری را نسبت به مدل قبلی خود شامل می شود. یکی دیگر از روش هایی که برای تشخیص قابلیت ها و سرعت حافظه های مجازی مورد استفاده قرار می گیرد، سرعت انتقال مستمر فایل ها حین انجام یک فعالیت ثابت در سیستم است. از این نظر، سرعت این حافظه های جدید با مدل پیشین تغییر نکرده است.

4- دوربین دیجیتالی D300s نیکون

شرکت نیکون دوربین D300s را به عنوان مدل جدید دوربین موفق D300 معرفی کرد. این دوربین دارای قابلیت فیلمبرداری 720 پیکسلی اچ دی است و می تواند با سرعت 7 فریم در ثانیه عکسبرداری کند. دو محفظه کارت حافظه CF و SD، حالت عکسبرداری جدید بی صدا و دکمه های جداگانه برای Live View ، Info و... از دیگر امکانات این دوربین محسوب می شود. این دوربین در واقع نسخه جدید دوربین های موفق رده متوسط DSLR است و از مهم ترین مشخصات آن می توان به قابلیت فیلمبرداری تمام اچ دی، عکاسی پی درپی به صورت 7 فریم در ثانیه، قابلیت جدید Drive Mode و دکمه اختصاصی برای فعال کردن وضعیت Live View و ... اشاره کرد. این دوربین در ژوئیه 2009 معرفی شد.

5- شبکه اجتماعی توئیتر

این سرویس میکروبلاگ تنها در ماه ژوئن حدود 7 میلیون بازدیدکننده جدید را جذب کرد و با اضافه کردن این رقم به کل بازدیدهای انجام شده از توئیتر، در ماه ژوئن 2009 حدود 5/44 میلیون بازدید از این شبکه اجتماعی صورت گرفت. بازدید انجام شده از توئیتر نسبت به ماه مه سال جاری تا 19درصد رشد کرد و این در حالی بود که رشد آن نسبت به ژوئن سال قبل 1460 درصد اعلام شد. با احتساب 20 میلیون کاربر آمریکایی که از تویئتر استفاده می کنند، حدود 55 درصد از بازدیدکنندگان توئیتر در ماه اخیر از سراسر دنیا بوده اند. بر اساس رده بندی انجام شده توسط سایت comScore، توئیتر در جایگاه 52 بین بزرگ ترین سایت های اینترنتی دنیا قرار دارد و این در حالی است که طبق آمار Alexa، توئیتر در رده 19 از برترین سایت های اینترنتی قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که ارقام به دست آمده نشان دهنده بازدید مستقیم کاربران از سایت توئیتر است و این در حالی بوده که بیشتر کاربران توئیتر از نرم افزارهای متفاوتی برای ورود به این سایت استفاده کرده اند و شاید کمتر از یک بار در هفته به سایت توئیتر سر زده اند.

6- لپ تاپ Latitude Z600 دل

شرکت دل با معرفی لپ تاپ 16اینچی Latitude Z600 ادعا کرده که باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ جهان را برای کاربران عرضه کرده است. در این لپ تاپ قابلیت Latitude ON در نظر گرفته شده که در واقع همان قابلیت روشن شدن آنی سیستم های لینوکس است. گفته می شود این سری جدید از لپ تاپ ها از نظر طراحی و ساخت شانه به شانه لپ تاپ های اپل در بازار کامپیوتر قرار دارند. از ویژگی های جدید این لپ تاپ، شارژ القایی است. این لپ تاپ فوق باریک به صورت بی سیم شارژ می شود. مراحل بی نقص، بی سیم و پورت های در دسترس از قبیل خروجی DVI، دو ورودی«یو اس بی»و خروجی صدا، کاربران را تحت تاثیر قرار می دهد. دیگر شاخصه قابل توجه این لپ تاپ Latitude ON Button است که از طریق آن سیستم بدون هیچ وقفه ای در عرض چند ثانیه به مرحله اجرا می رسد. شرکت دل از پردازنده دوهسته ای 4/1 گیگاهرتزی اینتل در این محصول استفاده کرده تا بتواند ضخامت این لپ تاپ را کمتر از 150 میلیمتر نگه دارد. با اینکه Z600 مانیتور 16 اینچی دارد، وزن آن 4/2 کیلوگرم است.

7- جست وجوگر اینترنتی مایکروسافت

شرکت مایکروسافت در جریان توسعه خود در بازار جهانی جست وجوگرهای اینترنتی، طی ماه آگوست به موفقیت های قابل ملاحظه ای دست یافت. جست وجوگر جدید مایکروسافت فعالیت خود را از ماه مه آغاز کرد تا رقابت های دیرینه این شرکت با گوگل افزایش یابد. این شرکت در ماه ژوئیه صاحب 9 درصد از بازار جهانی جست وجوهای اینترنتی بود و هم اکنون این رقم با افزایش 1/22 درصدی، در ماه آگوست به 7/10 درصد رسیده است. به گفته شرکت تحقیقاتی Nielsen و با توجه به نتایج و آمارهای یاد شده، Bing مایکروسافت بین 10 جست وجوگر اینترنتی برتر دنیا بیشترین رشد را داشته است. البته باید توجه داشت در کنار این رشد قابل ملاحظه، Bing همچنان پس از گوگل به عنوان بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی دنیا قرار دارد. شرکت تحقیقاتی Nielsen در گزارش اخیر خود اعلام کرده گوگل در ماه آگوست صاحب 6/64 درصد از بازار جهانی جست وجوهای اینترنتی بود که این رقم نسبت به سهم جست وجوهای گوگلی انجام شده در ماه ژوئیه رشد 6/2 درصدی را نشان می دهد. جست وجوگر یاهو نیز با فاصله زیاد پس از گوگل قرار گرفته است. در آگوست سال جاری 16 درصد جست وجوهای اینترنتی در جهان با یاهو انجام شد که این رقم نسبت به آمارهای ماه ژوئیه، کاهش 2/4 درصدی محبوبیت این سایت را نشان می دهد. مایکروسافت این روزها بسیار تلاش می کند تا در آینده بتواند گوی سبقت را از
گوگل برباید و خود را به عنوان برترین جست وجوگر اینترنتی جهان معرفی کند.


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 48
بازدید ماه : 105
بازدید کل : 574405
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1