آشنايي با بيماري ايدز
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

به نام خدا

آشنايي با بيماري ايدز

مقدمه

والدين گرامي :

همانگونه که مي دانيد نقش تربيت فرزندان نقشي کليدي و غير قابل انکار است

و فاصله نسل ها در دنياي مادي و پر تلاش امروز، روز به روز بيشتر مي شود .

اصل ارتباطات و توسعه که گاه و بيگاه با شيطنت هاي تهاجم فرهنگي روي بد سکه را عرضه داده وتجربه هاي ديگري را جايگزين تجربه هاي گرانقدر نسل هاي قبل مي نمايد، به فاصله بين والدين و فرزندان جوان خود مي افزايد . جوانان کشورمان که شايد فرزندان يا برادر و خواهر کوچک شما هم جزو آنان هستند، مانند جوانان ديگر کشور هاي جهان در عين قدرت و توانمندي هاي بسيار و حتي در مواردي سواد برترآسيب پذيري هاي نسل خود را در مقابل غرايز و شهوات و عادات نا مطلوب و هنجارهاي ناپسند و غير متعارف با فرهنگ ايراني واسلامي دارند .

دشمنان بشريت تحت عنوان تجارت، از رواج مواد مخدر و روابط جنسي نامشروع و بدون حد ومرز حمايت نموده و به اشکال مختلف نسل جوان را به فساد و کج راهي سوق مي دهند.روزي نيست که مواد مخدر و به دنبال آن بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت و...در هر کشوري انساني را به اعتياد نکشد ويا پسر ودختري را از جاده تقوا و عفاف خارج ننمايد و نسل فعال جامعه را بيمار نکند .

کشور ما متاسفانه در مسير خطوط طلايي عبور مواد مخدر و در خطوط سبز عبور عوامل شهوت و عوامل

 بر انگيزنده غريزه ها قرارگرفته است و نتايج شوم اين پديده و برايند آن در رفتار و هنجار جوانان معصوم کشور ما نيز بي اثر نيست . برهمگان واجب است بيماري ها و عواملي که سلامتي آنان را تهديد مي کند بشناسد و راه هاي مقابله با آن را بياموزند . يکي از اين بيماري ها که در سال هاي اخير مشکلات بي شماري را موجب گرديده "ايدز" است .

"ايدز" يک بيماري نوپديد با عمر حداکثر 30 ساله است که در اين مدت توانسته تمام کشورهاي جهان را آلوده کند و جان صدها انسان اعم از زن ومرد پير وجوان کودک ونوجوان را بگيرد . هيچ مرزي نمي شناسد سپيدو سياه وفقير وثروتمند ومسلمان و غير مسلمان و... برايش فرقي نميکند .

اين که چرا اين قدر ايدز سريع پيشرفت کرده دو دليل عمده دارد :يکي جهل (ignorance)و ديگري انکار(denial) مي باشد .در جهل ( مثل کشور هاي آفريقايي ) نقص در دانش وآگاهي ودر انکار

( کشور هاي پيشرفته و در حال توسعه ) نقص در نگرش صحيح باعث پيشرفت ايدز شده است .

تا دسامبر 2001حدود 63 ميليون نفر در جهان به HIV آلوده شده اند .حدود 22 ميليون نفر به اين علت جان خود را از دست داده اند .حدود نيمي از آلوده شدگان بين 15 تا 24 سال سن دارند . بيش از 90 در صد از افراد آلوده جديد متعلق به کشورهاي در حال توسعه مي باشد . در حال حاضر در قاره آسيا متجاوز از 7 ميليون نفر آلوده وجود دارد در هر5 دقيقه  يک فرد جوان در آسيا به HIVآلوده مي شود.

پس :

شناخت ايدز براي کليه خانواده ها و خصوصا جوانان امري ضروري است .

 ايدز(HIV )چيست ؟

 "ايدز" يک بيماري ويروسي و عفوني است که سيستم دفاعي بدن را مختل مي کند .بيمار در مقابل

عفونت ها و سرطان ها بي دفاع شده ودر نهايت از پاي در مي آيد . زيرا اين ويروس باعث تحليل شديد توان و قدرت سيستم ايمني بدن (گلبول هاي سفيد) انسان شده و بيمار را در مقابل انواع بيماري ها بي دفاع مي سازد و باعث مرگ وي مي شود .

هنگامي که ويروس ايدز وارد بدن مي شود اتفاقاتي در بدن مي افتد که طي چند مرحله توضيح داده

مي شود:

 الف) مرحله اوليه عفونت : ويروس در سلول هاي سفيد تکثير پيدا کرده و بعد از 6-1هفته علائمي مثل تب سردرد، خستگي، تهوع و استفراغ، اسهال و... ايجاد مي شود که حدود 3-1 هفته طول مي کشد و خيلي ها به سادگي با اين مسئله برخورد مي کنند. در همين مرحله است که ممکن است آزمايشات منفي باشد و در صورت مشکوک بودن بايستي سه ماه بعد آزمايشات مجددا تکرار شود ( مرحله پنجره يا ويندوز پريود)

 ب)مرحله نهفتگي : مرحله اوليه که تمام شد شخص بهبود پيدا کرده وويروس وارد مرحله دوم يا نهفتگي مي شود . مرحله اي بدون علامت که ممکن است 10-8سال طول بکشد . بيمار ظاهر طبيعي دارد و شايد از بيماري خودش هم بي خبر باشد. تجسم کنيد اين فرد رابطه جنسي داشته باشد ، سرنگ مشترک استفاده کند و غيره چه اتفاقي خواهد افتاد؟

 ج)مرحله ايدز : در طي مراحل قبلي گفتيم  که ويروس ها دائم تکثير پيدا مي کنند واز طرفي تعداد سلول هاي ايمني کمتر شده و به حدي مي رسد که بدن د چار ضعف قدرت دفاعي شده به طوري که حتي يک بيماري ساده هم مي تواند شخص را از پاي دربياورد .

اين مرحله 6 ماه تا 2 سال طول مي کشد . در اين فاصله بيمار کاهش وزن در حدود 10% و تب هاي طولاني و اسهال هاي طولاني بيش از يک ماه پيدا مي کند . انواع عفونت هاي فر صت طلب و سرطان ها به راحتي بروز مي کنند و شخص را تا حد مرگ پيش مي برند .

 علائم بيماري :

 بيماري ممکن است بدون علامت باشد به ويژه در مراحل اوليه . ولي شايع ترين علائم شامل تب،خستگي، بثورات پوستي، ضعف بزرگي، غدد لنفاوي ،کاهش وزن ،اسهال ،تهوع ،استفراغ، برفک دهاني و نورو پاتي محيطي مي باشد .

 راه هاي تشخيصي :

  معيار استاندارد براي اثبات عفونت HIV حد اقل يک آزمون الايزاي مثبت و يک تست تاييدي وسترن بلات مثبت است . با توجه به دسترس بودن روش الايزا و وسترن بلات در ايران و همچنين ويژگي بالا ( موارد مثبت کاذب کمتر ) ملاک تشخيص قطعي آلودگي مثبت بودن ، دو آزمايش الايزا ويک نوبت وسترن بلات مثبت مي باشد .

 ايدز چگونه منتقل مي شود ؟

 1-  از طريق خون و فراورد ه هاي خوني و تزريق با سرنگ هاي آلوده مخصوصا استفاده مجدد از سرنگ هاي يکبار مصرف و وسايل پزشکي که کاملا استريل نشده باشد . انتقال از طريق استفاده مشترک از تيغ سلماني، مسواک و لوازم حجامت و خال کوبي نيز مشاهده شده است .

2- تماس جنسي بين دو نفر که يکي از آنها به ويروس آلوده باشد. بيشترين آلودگي بين فواحش و افراد هم جنس باز ديده مي شود .

3-در معتادان تزريقي اشتراک سرنگ و سوزن و وجود يک فرد آلوده بين مشترکان موجب آلودگي کل افراد استفاده کننده خواهد شد .

4- از طريق مادر آلوده به کودک که ممکن است قبل از زايمان اتفاق بيفتد . انتقال از مادر به کودک طبق مطالعات انجام گرفته 92% انتقال در 2 ماه آ خر بارداري و ( 65% حين زايمان ) صورت مي گيرد . ميزان انتقال از راه شير مادر 29% تا 14 % است .

5-پيوند اعضاء

6- سابقه هپاتيت  در خانواده

7- حجامت و خال کوبي و سوراخ کردن غير بهداشتي گوش و دياليز و انتقال از راه بزاق

 (  خدمات دندان پزشکي در محل هاي غير استريل )

8-  مصرف قرص هاي روان گردان و شادي آور و رفتار هاي متعاقب آن

آ یا با ظاهر اشخاص مي توان به بيماري آنان پي برد ؟

هيچ گونه  علامت و نشانه ظاهري در شخص آلوده به ويروس ديده نمي شود . حتي ممکن است انسان از آلوده شدن خويش بي خبر باشد. اما همين شخص مي تواند به آساني ويروس را از راه هاي ذکر شده به ديگران منتقل کند و بيشترين خطر سرايت و انتقال ويروس به همين افراد مربوط است .

بايد توجه شود که ويروس ايدز از طريق روابط عادي وا جتماعي مانند سوار شدن به تاکسي و اتوبوس از شخص آلوده به شخص سالم سرايت نمي کند.

راه هاي پيشگيري :

1-   رعايت شئونات اخلاقي و مذهبي و اهميت دادن به ازدواج ، پايبندي و وفاداري به کانون خانواده و اجتناب از بي بندو باري هاي جنسي و اعتياد تزريقي

2- استفاده از سر سوزن و سرنگ هاي يک بار مصرف فقط جهت يک بار تزريق

3- استفاده از کاندوم در روابط جنسي مشکوک

4-استفاده از وسايل شخصي جهت رعايت بهداشت فردي و عدم مصرف تيغ و مسواک ديگران .

5-  دريافت خدمات بهداشتي و در ماني فقط از طريق افراد و مراکز قانوني مربوطه

6-ايجاد آگاهي در باره ايدز در جوانان و نوجوانان .

درمان:

ايدز واکسن ودرمان قطعي ندارد و دارو هاي ضد ويروس مورد استفاده فقط ورود به فاز بيماري ( مرحله سوم عفونت) را به تاخير مي اندازد .

در مورد افرادي که سر سوزن يا اجسام برنده و نوک تيز به بدنشان فرو رفته باشد توصيه مي شود.

 بلا فاصله با آب وصابون و مواد ضد عفوني کننده محل مورد نظر را شستشو و ضد عفوني کنند .

 ودر صورت نياز به مشاوره در زنجان با شماره تلفن هاي ستاد گزارش گيري بيماري ها تماس حاصل فرمايند .

 اولياء گرامي :بهترين روش براي پيش گيري از رفتارهاي مخاطره آميز در فرزندان و خانواده بر قراري رابطه صميمانه با اعضاي خانواده مي باشد . اميد واريم با ايجاد کانوني گرم و صميمي و ايمان و توکل به خدا و آموزش اصول اخلاقي به فرزندان اين مرزو بوم در خانواده، خود و جامعه را از بلاي اين بيماري مصون بداريم .


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 50
بازدید ماه : 107
بازدید کل : 574407
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1