تقلب در مواد غذایی
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

                                    

كره به عنوان يكي از فرآورده هاي لبني از جمله مواد غذايي است كه  مورد تقلب بسياري از  سودجويان قرار مي گيرد و شايد با اندك توجهي مصرف كننده بتواند با استفاده از ذائقه خود و بو طعم و ظاهر آن به تقلب در آن پي ببرد. در مطالب زير به برخي از اين تقلبات اشاره شده است :

اضافه کردن آب به کره :     

مقدار آب روغن حيواني حدود صفر درصد و مقدار آب موجود در کره حدود ( 25 ? 20 ) درصد است . عده اي از متقلبين براي بالابردن وزن کره مقداري آب به آن اضافه مي کنند ، بدين ترتيب مقدار آب کره از حدود 20 درصد گاهي تا 40 درصد افزايش مي يابد . براي سهولت جذب آب ، مقداري کازئين ، و يا مواد جاذب رطوبت ديگري مانند کلرو سديم به کره اضافه مي کنند و بدين ترتيب وزن آب و کازئين به وزن کره اضافه مي شود و از مقدار چربي آن کاسته مي شود .

اضافه کردن روغن هاي نباتي به کره :

در برخي موارد متقلبين به كره  چربي هاي حيواني يا نباتي مانند مارگارين و يا روغن هاي نباتي ديگر مي افزايند كه در اين حالت نيز چون قيمت روغن ها و چربي ها از کره ارزانتر است اين عمل براي متقلب مقرون به صرفه خواهد بود .

 

اضافه کردن مواد رنگي به کره :

در کره گاهي رنگ زرد ظاهر ، مطلوب ومورد توجه مصرف کنند گان است به همين جهت برخي متقلبان  کره را با مواد رنگي مخلوط مي کنند که پاره اي از از اين مواد رنگي از دسته مواد افزودني مجاز مانند ويتامين هاي A و B هستند و پاره اي ديگر ممکن است از مواد افزودني غير مجاز و خطرناک باشد

 اضافه کردن بیکرومات به کره :

در مواردي براي جلوگيري از بروز نشانه هاي تندي و ترشي کره و یا از بین بردن این نشانه ها به کره مقداری بيکرومات اضافه می نمایند

 



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 574363
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1