طرز شناخت چند نمونه از الیاف
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن


 

طرز شناخت چند نمونه از الیاف

 

 

 

  

 

 

طرز شناخت الیاف پنبه :

 

 

 

1- روش میكروسكوپی: در این روش ، به كمك میكروسكوپ ، تاب های طبیعی در الیاف پنبه مشاهده می شود و می توان آنرا به یك روبان تشبیه كرد كه تاب خورده باشد .

 

 

 

  2- روش سوزاندن : الیاف پنبه در تماس با شعله ی آتش به سرعت می سوزد و چنانچه شعله را دور كنیم ، الیاف به سوختن ادامه می دهند و از خود ، خاكستر بسیار سبك باقی می گذارند.بویی كه بر اثر سوختن ایجاد می شود شبیه بوی سوختن كاغذ است و این به علت وجود سلولز در پنبه است.

 

 

طرز شناخت الیاف پشم :

 

  1- روش میكروسكوپی : بهترین علامت مشخصه ، وجود فلس ها در پوسته ی خارجی آن است كه شامل لایه های شاخی است كه به طور نامنظم در كنار هم قرار گرفته اند .این فلس ها ، بدنه ی لیف را به شكل ساقه ی درت خرما یا پوست ماهی نشان می دهند . فلس ها در الیاف ظریف ، كوچك و تعداد آن ها ، زیاد و بر عكس در الیاف ضخیم ، بزرگ و تعداد آن ها بیش تر است به همین علت ، الیاف ضخیم ، خشن و براق تر از الیاف ظریف اند . 

 

 

2- روش سوزاندن: اگر شعله ی كبریت را به الیاف پشم نزدیك كنیم آهسته می سوزد خاكستر باقی مانده ، سیاه براق و گاهی قهوه ای مایل به سیاه است و زیر انگشتان نرم می شود .هنگام سوختن ، بوی مخصوصی شبیه پر و موی سوخته به مشام می رسد .ایجاد بوی حاصل ، به علت وجود تركیبات كربن ، ازت و گوگرد است .

 

 

 

 

طرز شناخت الیاف ابریشم :

 

1- روش میكروسكوپی :مقطع عرض الیاف ابریشم در زیر میكروسكوپ ، به شكل سه ضلعی با گوشه های منحنی و قوس دار ، به صورت جفت چسبیده به هم یا جدا از هم دیده می شود 2- روش سوزاندن :الیاف ابریشم مانند الیاف پشم ، در برابر شعله می سوزد و خاكستر سیاهی به جای می گذارد .بویی كه از الیاف ابریشم به مشام می رسد ، به علت نداشتن گوگرد با پشم كمی فرق دارد .



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 574400
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1