میخک قرنفلی – CARNATION
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

میخک قرنفلی – CARNATION

 

نام علمی:  DIANTHUS CARYOPHYLLUS

 خانواده : CARYOPHYLLACEAE  - میخک

 بومی منطقه:  منطقه مدیترانه

 نام های دیگر:  Clove Pink,میخک صورتی، گل گوش

 

قَرَنفُل گیاهی است دوساله از جنس میخک‌ها (Dianthus)، راسته میخک‌سانان (Caryophyllales)، خانواده میخکیان (Caryophyllaceae)

قرنفل گل‌های کوچک، مخملی به رنگ‌های صورتی، سفید، قرمز، بنفش و مخلوط سفید و قرمز دارد که به تعداد زیاد در یک گل آذین چترمانند با هم مجتمع می‌شوند. عمر گل‌ها به چند هفته می‌رسد. قرنفل گلی است خردبته با گلی معطر که در باغ‌ها برای زینت می‌کارند. قرنفل و میخک را گاه یکی می‌گیرند.

اصل نام آن کَرَن‌پهول از زبان هندی  و به معنای «گل گوش» است که صورت عربی‌شدهی آن به شکل قرنفل درآمده‌است. کرن در هندی به معنای گوش و پهول به معنای گل است. زنان اهل هند  آن را در سوراخ گوشواره در گوش می‌کردند تا بسته نشود.واژه کرن‌پهول در هندی بعداً به معنای عام گوشواره  نیز به‌کار رفت.

 

 از گل های این گیاه بوی مخصوصی استشمام می شود و به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.پراکندگی این گونه در ایران بسیار کم است و بیشتر در کشور ترکیه یافت می شود.اندام های هوایی گیاه دارای اثر درمانی تقویت کننده  مدر التیام دهنده زخم ها و تسکین ناراحتی های تنفسی است و سابقا به صورت مخلوط با سبزی های دیگر مورد استفاده قرار می گرفت.

پراکندگی میخک قرنفلی در لاهیجان  رشت تهران کرج و جنوب ایران بیشتر است.

 

گل میخک قرنفلی در دنیا از دوران باستان محبوب بوده و در مراسم های مختلفی در بسیاری از کشور ها به عنوان نماد شناخته می شود و کاربرد دارد. مثلاً میخک قرمز در روز اول ماه به عنوان نماد جنبش کارگری در برخی از کشورها ، از جمله اتریش ، ایتالیا و یوگسلاوی سابق می باشد. میخک قرمز همچنین نمادی از انقلاب پرتغال است.

 

همچنین میخک گل ملی اسپانیا و اسلوونی ، و گل ایالتی از جامعه خودمختار جزایر بالئارس است. گل ایالت اوهایو ، میخک قرمز مایل به زرد است.

 

میخک قرنفلی، نیاز به خاک کمی قلیایی با زهکشی خوب و مکانی با آفتاب کامل و کمی مرطوب دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 109
بازدید کل : 574409
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1