گرده گل
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

گرده گل

 

در فرهنگ لغات خارجی دانه گرده و گرده دارای تعاریف مختلفی می باشند.

در سال ۱۷۶۰ برای اولین بار کلمه گرده (Pollen) در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. گرده از یک لغت لاتین گرفته شده و به معنای پودر نرم می باشد و در فرهنگ لغت آمریکایی به مواد پودر مانندی می‌گویند که در بساک گیاهان گلدار تولید می‌شود و به عنوان یک اندام نر در گیاهان نقش تولیدمثلی دارد و در بعضی از فرهنگ لغات به صورت هاگ‌های میکروسکپی کوچکی در گیاهان تولید کننده دانه تعریف شده است.

                                                     

گیاهان قدرت حرکت ندارند و مانند سایر موجودات قادر به انتخاب جفت خویش نمی‌باشند. آنها مقدار زیادی دانه گرده تولید می‌نمایند که از نظر نقش تولید مثلی در گیاهان حائز اهمیت بوده و به عنوان اندام تولید مثلی نر در آنها می‌باشد. عوامل مختلفی مانند حشرات و باد و در موارد معدودی آب و حشرات نقش انتقال دانه‌ها به کلاله مادگی را ایفا می‌کنند و بدین وسیله باعث تداوم حیات و بقای گیاهان می‌شوند.

گرده ها به عنوان هاگهای کوچک موجود در بساک گل نقشی مانند اسپرم را در زندگی انسان دارا می باشند دانه های گرده ، زنده دارای دو لایه اگزین ( Exine ) و انتین ( Intıne ) می باشد که لایه اگزین دارای مقاومت زیادی در برابر عوامل مکانیکی و شیمیایی می باشد دانه های گرده در شرایط خشک تنفس ضعیفی داشته و در حالت خواب موقت به سر می برند .

میزان پروتئین دانه های گرده بیش از 40 درصد بوده که در گونه های گیاهی متفاوت است . کافیلد در سال 1980 نوزده و براون در سال 1989 حداقل 21 اسید آمینه را در دانه های گرده زنبور عسل شناسایی نمودند .

یک زنبور عسل قادر به حمل پنج میلیون دانه گرده می باشد که عمدتا در بند اول ( پنجه ) پاهای سوم بسته بندی شده و به کندو حمل می شود تا نیاز غذایی لاروهای داخل کندو را فراهم آورد .

                                      گرده درخت-توسکا

 

ترکیبات اسیدهای آمینه به صورت آزاد و یا ترکیب قادر به تامین نیاز غذایی لاروهای زنبور‌عسل می‌باشد. جمع‌آوری دانه‌های گرده کار بسیار دشواری است ولی زنبور‌عسل با سرعت و مهارت خاصی آنها را جمع‌آوری می‌نماید. هر زنبور عسل قادر به جمع‌آوری و حمل پنج میلیون دانه گرده می‌باشد که عمدتاً در بند اول(پنجه) پاهای سوم بسته‌بندی شده و به کندو حمل می‌شوند اما به لحاظ اینکه بدن این حشره مملو از موهای انبوه و منشعب است ، دانه‌های گرده به این موها نیز می‌چسبند و راندمان کار گرده افشانی در گیاهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدین علت زنبورعسل نقش بسیار مهم و چشمگیری در افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات کشاورزی ایفا می‌نماید.

تنها در يك كيلوگرم عسل ، چند ميليون گرده گل يافت مي شود كه معمولاً از ديد چشم غير مسلح پوشيده است.

اندازه گرده گل از كوچكترين آن (Myosotis ) يك هزارم ميليمتر تا بزرگترين آن گرده گل كدو دو دهم ميليمتر با رنگهاي متنوع از زرد كم رنگ تا قرمز و قهوه اي كاملاً متنوع است .

داستانهاي بي شمار و شايعات زيادي درباره گرده گل و ارزش غذايي آن وجود دارد. غالباً گرده را با عنوان «تنها غذاي كامل» نام نهاده‌اند. اينگونه نقل شده است كه كار برجسته و اجرائي ورزشكاران به خاطر خوردن گرده و تغذيه از اين غذاي معجزه آسا مي‌باشد. درست همانند زنبوري كه هميشه در حال فعاليت است و داراي يك نقش مهم مي‌باشد و به عنوان عضو فعال يك جامعه محسوب مي‌شود. گاهي اوقات بكار بردن نامهاي پيشنهادي، برچسب‌ها و توصيف‌هايي براي بازاريابي محصولات گوناگون حاوي گرده، فريب‌آميز است. اميدهاي دروغين و ايجاد انتظارات در مردم با بالا رفتن قيمت محصول همراه است. اينگونه امور غيراخلاقي و غيرواقعي‌اند و بايد از انجام آنها اجتناب شود.

دانه‌هاي گرده كوچك هستند، سلولهاي جنسي نر كيسه‌هاي گرده در گياهان پر گل تشكيل مي‌شوند و در داخل شيپور گل كه غالباً در گل‌ها طويل هستند، رشد مي‌كنند. رشد به داخل كيسه جنين در تخمدان گل ادامه مي‌يابد، در داخل آن يك سلول تخمك با اسپرم (نطفه) تركيب شده و سپس بارور مي‌شود و بالاخره لقاح تكميل مي‌گردد.

بدين ترتيب مي‌توان دانه هاي گرده بيشتر گونه‌ها را ، بوسيله شكل ظاهريشان و يا بوسيله تركيب شيميايي يا محتواي مواد مغذي آنها از هم تشخيص داد.

ارزش گرده به عنوان يك ماده غذايي مكمل يا دارو مهم است. دانستن اين مطلب كه گرده هر گونه‌اي مختلف است و هيچ نمونه گرده‌اي به تنهايي نمي‌تواند تمامي خصوصيات ويژه مربوط به گرده را دارا باشد، حايز اهميت است.

تا آنجا كه به شكل ظاهر غذايي و معجزه آساي گرده مربوط مي‌شود، تنوع گرده بايد دوباره مورد تاكيد قرار گيرد و به اين حقيقت توجه داشت كه بعضي از نمونه‌هاي گرده )از قبيل گرده كاج و صنوبر و اكاليپتوس‌ها( خاصيت غذايي كمتري دارند. حتي براي رشد لاروهاي زنبور عسل، در يك جمع‌بندي متوسط پروتئين، چربي، مواد معدني و ويتامين محتوي گرده را با ديگر غذاهاي اصلي مقايسه كردند. اگر گرده براساس وزن يا ظرفيت كالري غذاهايي مثل گوشت گاو، جوجه سرخ كرده، لوبياي پخته، نان گندم، سيب، كلم خام و گوجه فرنگي مورد مقايسه قرار گيرد از نظر مواد مغذي غني‌تر بوده و در مقايسه با پروتئين و مواد معدني نسبت به گوشت گاو و لوبيا بالاتر بوده و بطور متوسط گرده حاوی بيش از 10 برابر ويتامين و ريبوفلاوين و چندين برابر نياسين مي‌باشد. گرده معمولاً در مقادير كم جهت تامين نيازهاي روزانه ويتامين‌ها، پروتئين‌ها، مواد معدني مصرف مي‌شود و مي توان از آن به عنوان يك منبع غذايي مكمل استفاده نمود.

اگر مصرف غذايي گرده به مقدار كم باشد، براساس توضيحات نشريات غير علمي، مي‌بايستي يك اثر مناسب داشته باشد. گرده سبب بالا رفتن قابليت جذب و قابليت دسترسي بهتر مواد مغذي مي‌شود. همچنين مواد مغذي گرده ممكن است برخي كمبودهاي غذايي و خوراك‌هاي نامتعادل را از نظر جذب و توان مواد متعادل سازد.

گرده‌اي كه بوسيله زنبور عسل جمع‌آوري مي‌شود و در غذاهاي گوناگون يا داروهاي خوراكي بكار مي‌رود يقيناً همان گرده ريز و دانه دانه گلها نيست. صدها يا گاهي اوقات ميليونها دانه گرده موجود در گل به وسيله زنبور عسل و بصورت حبه‌هايي به كمك سبدها و موهاي مخصوص موجود در پشت پاهاي عقبي زنبور جمع‌آوري مي‌شود در حالی که يك زنبور عسل در يك بار جمع‌آوري گرده، فقط مي‌تواند دو نوع از اين حبه‌هاي گرده را حمل كند.

معمولاً گرده جمع‌آوري شده بوسيله زنبور عسل به خاطر چسبيدن به يكديگر و همچنين چسبيدن به پشت پاهاي عقبي با عسل مخلوط مي‌شود. در نتيجه حبه‌هاي گرده برداشت شده از كلني زنبور عسل معمولاً مزه شيرين دارند. نمونه‌هاي معيني از گرده از نظر روغن‌ها خيلي غني بوده و بدون نياز به شهد گل يا عسل به يكديگر مي‌چسبند. زنبوران در طول يك سفر به ندرت گرده و شهد را از دو گونه گل جمع‌آوري مي‌كنند. بدين ترتيب گلوله‌هاي موجود در پشت پاهاي عقبي، محتوي يك يا تعداد معدودي گرده مي‌باشند. بخشي از مخلوط گرده تخمير شده موجود در شانهای زنبور عسل نسبت به گلوله‌هاي گرده تازه جمع‌آوري شده از مزرعه، تركيب و ارزش غذايي متفاوتي دارد و براي تغذيه لاروها و نوزادان زنبور عسل و همچنين تغذيه زنبوران كارگر جوان به منظور تهیه ژله رویال بكار مي‌رود. گفته مي‌شود گرده غذاي كاملي است زيرا بجز عسل تنها منبع غذايي براي زنبور عسل به حساب مي‌آيد.

 

                                               گرده درخت کاج

 

ارزش غذایی گرده

تعاریف فراوانی از خواص شگفت انگیز گرده برای مصرف در تغذیه انسان شده است. بی شک گرده بعلت داشتن پروتئین بالا و مقادیری از مواد معدنی، ویتامین ها و چربی ها، یک ماده مغذی است و همانطور که به همراه شهد، تنها غذاهای زنبوران عسل را تشکیل می دهند، قطعاً می تواند بعنوان یک ماده مغذی در تغذیه انسان و حیوانات نیز مطرح باشد. اما برخی از نوشته ها حاکی از خواص خارق العاده گرده در تغذیه انسان است که قطعا این خواص ارتباطی با مواد غذایی معمولی موجود در گرده ندارد، زیرا این مواد در غذاهای دیگر نیز بمقدار کم و بیش یافت می شود. بنابراین باید مواد خاصی در گرده وجود داشته باشد که بتواند سبب اثرات شگفت انگیزی چون دادن نیروی جوانی، افزایش قدرت جنسی در مردها و ... شود. از قدیم مصرف گرده در تغذیه انسانها مطرح بوده است، اما در سالهای اخیر، برخی از مردم با قرار گرفتن تحت تاثیر تبلیغات شرکتهای فراوری مواد غذایی که برای سود جویی، گرده را بعنوان یک ماده غذایی و دارویی خارق العاده معرفی کرده اند، به خوردن گرده روی آورده اند. ورزشکاران حرفه ای از گرده نیز همچون خاویار و برخی مواد دیگر بعنوان غذای خاص نیروزا استفاده می کنند. به هر حال بر اساس نظریات علمی، گرده از لحاظ تمامی اسیدهای آمینه ضروری، ویتامینها، مواد معدنی و ... یک منبع غذایی غنی، مغذی و مقوی به حساب می آید و در تغذیه زنبور عسل نقش بسیار مهمی دارد.

 

خواص شیمایی

دامنه تغییرات شیمیایی موجود در دانه‌های گرده عبارتند از : پروتئین ۹ تا ۳۷ درصد ، مواد معدنی (براساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصد ، رطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد که این عدد براساس رطوبت روزانه محیط متغییر است و میانگین آن ۹ درصد می‌باشد.

 

ترکیبات شیمیایی موجود در دانه گرده

میانگین

نوع ترکیب

۲۱/۶

پروتئین خام

۴/۹۶

عصاره اتری

۲۵/۷۱

قندهای احیا کننده

۲/۷۱

قندهای احیا کننده

۲/۵۵

نشاسته

۲/۷۰

خاکستر

۱۱/۱۶

آب

۲۸/۵۵

مواد غیر مشخص

 

 

کربوئیدرات

گرده شامل قندهای احیا کننده (مخلوتی از دکستروز و لولز) می‌باشد حدود ۳۰ درصد این قندها را ممکن است زنبور به گرده بیافزاید زیرا دانه‌های گرده جمع‌آوری شده توسط دست یا وسایل مکانیکی دارای مقدار کمتری قند می‌باشند. میزان کربوئیدرات در دانه گرده تازه به طور متوسط ۳۱ درصد است. مهمترین قندهای گرده سوکروز، فروکتوز، گالاکتوز، مانوز،گزیلوز و نشاسته می‌باشند.

 

پروتئین

میزان متوسط پروتئین گرده در حدود ۲۲ درصد و بین ۷ تا ۴۰ درصد متغییر می‌باشد. بیش از ۱۹ اسید آمینه در گرده وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد کل مقدار پروتئین و ۱۳ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئین دانه گرده وجود دارند.

 

اسیدهای آمینه موجود در دانه گرده

میانگین

نوع ترکیب

۴/۷

آرژین

۱/۵

هیستیدین

۴/۷

ایزولوسین

۵/۶

لوسین

۵/۷

لیزین

۱/۷

متیونین

۳/۵

فنیل آلانین

۴/۶

ترئونین

۱/۶

تریپتوفان

۶

والین

۹/۱

اسید گلوتامیک

 

 

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها موادی هستند که برای رشد طبیعی موجودات زنده ضروری می‌باشند. به طورکلی ویتامین‌های مختلفی در دانه گرده شناسایی شده است. فقدان آنها در رژیم غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

ویتامین‌های موجود در دانه گرده عبارتند از :

ویتامین A

ویتامین‌های گروه B

ویتامین C

ویتامین E

 

 

مواد معدنی

گرده گل از نظر مواد معدنی غنی بوده و دارای ۲/۹ تا ۸/۳ درصد مواد معدنی است. ۱۳ نوع ماده معدنی مختلف که برای رژیم غذایی انسان نیز ضروری هستند، در گرده گل وجود دارند که در جدول زیر مشاهده می کنید.

متداول‌ترین عناصر موجود در دانه‌های گرده به ترتیب پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز می‌باشد.

 

مواد معدنی موجود در دانه گرده(در صد گرم ماده خشک)

میانگین

نوع ترکیب

۱۸/۶۹ - ۵/۸۳

سدیم

۷/۹۶ - ۳/۵۳

منگنز

۳/۸۲ - ۰/۱۹

آلومینیوم

۱۴/۵۳ - ۱/۴۸

سلنیم

۳۹/۹۳ - ۲۲/۷۶

فسفر

۸/۶۸- ۳/۴۸

کلسیم

۱/۵۱ - ۰/۲۰

منیزیم

۳/۷۸ - ۰/۱۱

آهن

۹/۷ - ۰/۰۶

مس

 

 

آنزیم‌ها

دانه‌های گرده از نظر میزان آنزیم‌ها غنی می‌باشند.

برخی از آنزیم‌های موجود در دانه گرده عباتند از :

آمیلاز

کوزیماز

دیسفراز

هیدرولاز

لاکتیک دهیدروژناز

اکسیدوردوکتاز

فسفاتاز

ساکاراز

 

                                                      گرده گل خطمی

 

جمع‌آوری گرده توسط زنبور

زنبور‌عسل با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز کلنی معمولا در سن ۲۱ روز قادر به جمع‌آوری شهد، گرده و آب می‌باشد. ۲۵ درصد زنبورهای کارگر گرده و ۱۷ درصد شهد و گرده و سایر زنبوران فقط شهد جمع‌آوری می‌کنند.

هر زنبور کارگر در طول یک روز در حدود ۱ تا ۵۰۰ گل را ملاقات می‌کند و بین ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم گرده به کندو حمل می‌کند. یک زنبور کارگر برای پر کردن سبد گرده در حدود ۱۰ تا ۱۵ پرواز انجام می‌دهد که با توجه به تعداد گل، فاصله کلنی از منبع غذا و میزان وفور گل در آن منطقه فرق می‌کند. این مسئله باعث تفاوت‌های قابل توجهی بین تولید گرده در مناطق مختلف می‌باشد. معمولاً مقدار گرده جمع‌اوری شده توسط یک کلنی در طول یک فصل ۳۵ کیلوگرم می‌باشد.

به طور کلی جمع‌آوری گرده توسط زنبور‌عسل به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

درجه حرارت:

 زنبورعسل بین دمای ۸ تا ۳۵ درجه سانتیگراد گرده گلها را جمع‌آوری می‌کند.

 

سرعت باد:

چنانچه سرعت باد از ۱۷ کیلومتر در ساعت بیشتر شود از فعالیت زنبورهای گرده‌آور کاسته شده و تدریجاً متوقف می‌شود.

روش جمع آوری زنبور به این صورت است که با توجه به اینکه بدنش پوشیده از موهای منشعب می باشد ، در هنگام بازدید از گل ها گرده به این موها می چسبد ، در این زمان زنبور با استفاده از پاها این گرده ها را روی پای عقب خود جمع آوری نموده و کمی هم شهد برای چسبندگی به آن اضافه می کند . در پاهای عقبی زنبورهای کارگر قسمتی پهن وجود دارد که از کناره های آن خارهای نسبتاً بلندی بیرون زده است .

 

                                                   (pollen basket)

                

به این اندام سبد گرده گفته می شود که گرده های جمع آوری شده ، در آن انباشته شده و پس از پر شدن به کندو و حجره های مومی انتقال داده می شود .

 

 

خواص درمانی وفیزیولوژیکی گرده گل

مدارك تجربی

خواص و فوائد حاصل از مصرف گرده گل بر طبق بعضي از شواهد غير علمي اين موضوع بسيار زياد هستند. برخي از مردم درباره اصلاح يا بهبود بيماريهاي مزمن گزارشاتي ارائه داده‌اند. بهبودي تعداد زيادي از دردها و رنجهاي بزرگ آنها توسط گرده گل ليست شده‌اند. جدول زير خواص درمانی گزارش شده درباره گرده گل و نتيجه تجربيات شخصي بدون هرگونه مطالعات طبي و بررسي علمي ديگر هستند. گاهي اوقات از بين رفتن علائم بيماري در اثر مصرف گرده گل، بوسيله پزشكان اطلاع داده شده است اما بررسي‌هاي بيشتر براي چنين بهبودي‌هايي انجام نشده است.

ادعاها و گزارشات از فوائد، بهبودها يا درمانهاي حاصله از مصرف گرده گل

درمانها

بهبودها

سرطان در حيوانات

سرماخوردگي‌ها

جوش صورت

نازائي‌ نرها

كم خوني

فشار خون بالا

اختلالات مزاجي و عصبي

زخم‌ها

عمليات ورزشي

هضم و جذب

جوان سازي

قدرت عمومي

طراوت پوست

اشتها

ظرفيت هموگلوبين

نيروي جنسي

 

 

مدارك علمي

مشاهدات طولاني مدت در مورد اثرات دارويي گرده گل تنها به مشكلات پروستات و حساسيت‌ها مربوط مي‌شود. دهها سال مشاهده اثرات گرده گل در كشورهاي اروپاي غربي و تعدادي آزمايشات باليني در معالجه مشكلات پروستات ناشي از عفونتها و تومورهاي سرطاني موثر نشان داده است. مكمل جيره‌هاي غذايي حيواني با استفاده از گرده گل براي بدست آوردن اضافه وزن و اثرات مفيد ديگر در مورد خوكچه‌ها، گوساله‌ها، جوجه‌هاي گوشتي و محيط كشت آزمايشگاهي حشرات نتايج مثبتي نشان داده است. اثرات مربوط به ميكروب‌شناسي هم مشاهده گرديده است ولي اين موضوع به گلوكز اكسيداز اضافه كه (همان آنزيمي كه براي عمل ضد باكتريايي در عسل طبیعی استفاده مي‌شود) به وسيله زنبور عسل  قبل از اينكه عسل يا شهد با دانه گرده مخلوط شود، نسبت داده مي‌شود. بنابراين اين ویژگی در دانه‌هاي گرده و بيشتر در نان گرده نمود پيدا مي‌كند. اثر ضد ميكروبي گرده گل روي دست به طورخيلي جزئي آشكار است. برخي مدارك وجود دارد كه گرده گل مي‌تواند حيوانات و انسانها را در مقابل اثرات زيان آور اشعه ايكس و تشعشعات محافظت نمايد.

 

 

برخی از خواص درمانی گرده گل :

کاهش وزن اضافی بدن و جلوگیری از پوکی استخوان

جلوگیری از پیری زودرس ، تقویت نیروی جنسی در خانم ها و آقایان

کاهش دهنده اضطراب ، دلشوره ، نگرانی

بالا برنده سیستم ایمنی در برابر سرما و حساسیت ها

درمان پروستات و کاهش دهنده قند خون

افزایش دهنده انرژی و توان بدن

از بین برنده لک های پوستی

تقویت کننده معده ، حافظه ، سیستم عصبی و سیستم عروقی

افزایش قد و ضریب هوشی و اعتماد به نفس

کاهش دهنده فشار و غلظت خون

تنظیم کننده عمل روده ، درمان یبوست

آرام بخش اعصاب ، رفع کم خونی و افزایش اشتها

گرده گل باعث سوزاندن چربی و کنترل اشتها می شود.

ورزشكاران به طور وسیع در اروپا و آمریكا برای بالا بردن توان جسمی از آن استفاده می كنند.

 

 

کاربرد دارویی

به منظور ايجاد عدم حساسيت در بيماران، معمولاً گرده مستقيماً از گياهان جمع‌آوري مي‌شود، سپس عصاره گرده تزريق زير جلدي مي‌شود. بي‌حسي از طريق خوردن گرده گزارش شده است اما هيچگونه صحت علمي وجود ندارد. براي معالجه مشكلات متعدد پروستات، گرده‌اي كه تجويز مي‌شود معمولاً بصورت گلوله‌هاي خشك جمع‌آوري شده به وسيله زنبور عسل مي‌باشد.به نظر مي‌رسد كه گرده كشورها يا مناطق مختلف به يك ميزان اثر مثبت داشته باشند. در هر صورت گرده بطور رسمي به عنوان داروي طبي مشخص نشده است. از زمانيكه به نظر رسيده مصرف گرده در بهبود شرايط عمومي و ميزان تبديل غذا در حيوانات و انسان موثر است، غالباً درخواست و تقاضا براي آن بيشتر شده است. ممكن است استفاده‌هاي دارويي ديگري از گرده در طب سنتي به عمل آيد.

 

 

 

کاربرد غذایی

امروزه گرده به طورعمده به عنوان غذا استفاده مي‌شود يا به عبارت صحيح‌تر به عنوان يك مكمل غذايي. البته ارزش گرده به عنوان يك ماده غذايي براي انسان غالباً اغراق‌آميز بوده است، اين بدان معني نيست كه مصرفش ممكن است مفيد نباشد، بلكه بطور علمي با جيره‌هاي حيواني مختلف مفيد نشان داده شده است.

گرده ی اضافه شده به جيره‌ها براي دامها و حشرات آزمايشگاهي در بهبود سلامتي، رشد وميزان تغيير تبديل غذا نتيجه مثبت داشته است. جوجه‌ها بازده غذايي جزئي را با افزودن فقط 5/2% گرده به يك جيره غذايي متعادل نشان داده‌اند. زنبورداران كندوهاي خود را با گرده خالص، مكمل‌هاي گرده يا جانشين‌هاي گرده در طول دوره‌هايي كه منابع گرده طبيعي محدود است تغذيه مي‌كنند.

 

 

کاربرد در مواد آرايشي

اخيراً گرده در تهيه بعضي وسايل آرايشي با اين ادعا كه تغذيه با گرده باعث جوان شدن پوست مي‌شود بكار مي‌رود. تاثير اين امر ثابت نشده و خطر حساسيت بسيار نيز وجود دارد. بنابراين تعدادی از افراد مستثني مي‌شوند و همچنين تعداد ديگر نيز در خطر داشتن حساسيت يا عكس‌العمل‌هاي ناخوش آيند قرار مي‌گيرند، و اين عمل خيلي قابل توصيه نمي‌باشد.

 

 

مصارف دارویی گرده

محققین برای تعیین اثرات دارویی گرده بر روی بعضی از بیماری‌ها آزمایش‌هایی انجام داده‌اند.

وجود هورمون‌های تحریک کننده جنسی در گرده ثابت شده است و به عنوان یک تقویت کننده عمومی برای درمان بعضی از بیماری‌ها در تعدادی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های اروپا و آسیای شرقی مورد استفاده قرار گرفته است.

بعضی از محققان معتقدند که مصرف گرده برای سلامتی غدد پروستات مؤثر است همچنین گرده در درمان بیماری‌های عصبی مؤثر می‌باشد، افرادی که به مدت یک هفته از گرده استفاده کرده‌اندکمتر عصبی شده و به زندگی خوشبین‌تر و فعال‌تر شده‌اند بطوری‌که این اشخاص علاقه زیادی به کار داشته و حالت افسردگی در آنها بهبود یافته است.

پزشکان گرده را در درمان علائم دیابت مؤثر تشخیص داده‌اند و همچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که گرده دارای آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین است و قادر به جلوگیری از رشد برخی میکرو‌ارگانیسم‌ها می‌باشد.

به‌طور‌کلی در منابع و مقالات داخلی و خارجی موجود، گرده در موارد زیر مؤثر می‌باشد:

به عنوان یک محرک وسیع‌الطیف در بهبود وضعیت عمومی بدن

پیشگیری و درمان بیماری‌های پروستات

درمان ناتوانیهای جنسی

رفع حساسيت (بيماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و يا شان عسل)عسل با موم(به خاطر داشتن گرده گل در آنها، تدريجا درجه حساسيت کاهش يافته و بهبود مي يابند.)

تنظيم کننده عمل روده(گرده گل فعاليت روده را عادي کرده و تنظيم کننده قابل توجهي براي آن مي باشد. مخصوصا گرده هايي که توسط زنبورداران جمع آوري مي شود نوعي ماده غذايي عالي براي روده محسوب مي شود. گاهي اوقات آن را پليس روده مي نامند)

کاهش فشار خون

جلوگیری از پیری زودرس

درمان ورم روده بزرگ و معده

کاهش تب

درمان بیماری‌های عصبی

درمان سندرم افسردگی

تنظیم فعالیت متابولیسمی (گرده گل اختلالات در کارايي اعمال بدن را تنظيم نموده و متابوليسم هاي ناقص را متعادل مي سازد.)

 

 

مؤثر در نرم کردن پوست

درمان يبوست توسط گرده گل بسيار موثر است. اين ماده با تخميرهاي روده اي و کوليت ها مبارزه مي کند. در درمان کولي باسيلوز و باکتري هاي روده اي بسيار موثر است.

گرده گل به افرادي که دوران نقاهت را مي گذرانند و يا به افراد خسته و ضعيف نيرو مي بخشد. به افرادي که دچار بي اشتهايي هستند امکان مي دهد اشتهايي خود را بازيابند.

گرده گل به طور کلي در کمبودهاي مواد معدني، تاخير در رشد و شير دادن تجويز مي شود.

 

درمان بیماریهای کبد:

 danwaiter stamblu بر اساس مشا هدات بالینی خود عقیده دارد که عسل به ویژه آمیخته با ژله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماریهای گوناگون کبدی است.

به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیما رستان مر خص می شوند توصیه می شود هر روز در صبحانه تقر یبا 50 گرم عسل. 50 میلی گرم ژله رویال و بعد از ظهر یک قاشق مربا خوری مخلوط گرده و عسل استفاده نما یند.

سایر خواص درمانی گرده گل عبارتند از :تحریک متا بولیسم. سم زدایی از بدن . تقویت و رساندن مواد معدنی به بدن.

 

 

خرید گرده گل

شناسایی كيفيت گرده گل مشكل است وتحت شرايط محيطي مختلف غيرممكن مي‌باشد. بنابراين بسيار مهم است كه خريدار برای خرید گرده گل تهيه كننده گرده را خوب بشناسد و به او اعتماد كند. توليدكنندگان مطمئن بايد همه امكانات ذخيره‌سازي و فرآوري و طرز استفاده از آنها را در اختيار داشته باشند. به علاوه محل توليد، نه فقط اقامتگاه بلكه مركز فرآوري بايد از مواد شيميايي يا آلودگي صنعتي عاري باشد. اين مناطق بطور نادر در كشورهاي صنعتي و وسيع وجود دارد و مواد شيميايي زراعي حتي در كشورهاي پيشرفته استفاده مي‌شوند. حمل و نقل با مشكلاتي مواجهند كه ممكن است به دستگاه جمع‌آوري‌كننده مخصوص گرده و مراكز ذخيره‌سازي، نياز داشته باشند.

 

 

مقدار مصرف گرده گل

در بزرگسالان به طور ميانگين 20- 15گرم تا حداکثر40 گرم در روز مي باشد .

مصرف آن دو نوبت در سال و هر نوبت هم سه ماه پشت سر هم توصيه مي شود .

خوردن گرده گل پيش از صبحانه بيشترين تأثير را دارد .

براي استفاده بيشتر از خواص گرده بهتر است آن را در عسل نگهداري نمود . اين امر سبب حل شدن تدريجي محتويات گرده در عسل و اثر بخشي بيشتر آن خواهد بود.

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 574362
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1