ماكاروني
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

ماكاروني

 

ماکارونی یکی از غذاهای ایتالیایی است که در سراسر دنیا طرفدار دارد.

ماکاروني يکي از شکل هاي پاستا است که البته در ايران به انواع پاستا نيز ماکاروني گفته مي شود.

 

ماکارونی جزء فرآورده های غذایی خمیری می باشد که از اختلاط آرد(عمدتا آرد گندم)و آب و تحت فشار شکل گرفته و تحت شرائط خاصی خشک می گردد.

در ایتالیا به این دسته از مواد غذایی غذاهای خمیری (alimentary paste) در آلمان به نام کالاهای خمیری(teiquarn) در آمریکا به نام ماکارونی(macaroni) در انگلستان به نام (pasta) معروف است. در ایران این فرآورده ها را به طور عمومی ماکارونی می نامند. در بیشتر کتب علمی از نام متداول این فرآورده ها در انگلیس یعنی(pasta) استفاده می گردد.

پاستا (pasta) نوعی غذاست که از آرد برخی غلات، آب، نمک و گاهی اوقات تخم مرغ تشکیل یافته است. ترکیبات مذکور ابتدا به صورت خمیر در آمده و سپس به اشکال مختلفی فرم داده می شوند. پاستا را بایستی قبل از مصرف آب پز کرد. پاستا یک واژه ایتالیایی به معنی(خمیر) است. گاه به پاستا ماکارونی نیز اطلاق می شود، ماکارونی (macaroni) نیز یک واژه ایتالیایی به معنی(عزیز ترین محبوب ها) میباشد. فرم دهی به پاستا یا از طریق فرآیند اکستروژن (extrution)، که در آن ترکیبات ماکارونی با فشار از سوراخهایی به نام (دای) و یا همان قالب عبور داده میشود، صورت میگیرد و یا از طریق فرآیند لامیناسیون (lamination)، که در آن خمیر ماکارونی به ضخامت های دلخواه در آورده شده و سپس توسط کاترهایی برش داده می شود.

مرغوب ترین پاستا از آرد گندم دوروم (DURUM) تهیه میگردد. همچنین آندوسپرم آسیاب شده این گندم نیز که سمولینا (SEMOLINA) خوانده میشود، برای تهیه ماکارونی ممتاز استفاده می شود.

 

 

تاریخچه پاستا

تاریخچه پاستا به سال 2000 قبل از میلاد بر می گردد که چینی ها نوعی غذای پاستا مانند را مصرف می کرده اند. بر خلاف تصور عام مارکوپولو پاستا را به ایتالیا نیاورده است. بلکه حتی در دوره استراس-کان ها (ESTRUSCANS) در سال 400 قبل از میلاد در ایتالیا پاستا مصرف  می گردیده، یعنی 1600 سال قبل از متولد شدن مارکوپولو. توماس جفرسون در سال 1789 برای نخستین بار پاستا را به آمریکا آورد.

فرآورده های ماکارونی (PASTA PRODUCTS)، فرآورده هایی مانند اسپاگتی، ماکارونی، ورمیشل، نودل و لازانیا را در بر می گیرد. علاوه بر این، انواع مختلف دیگری بر حسب فرهنگ غذایی وجود دارد.

تحقیقات تاریخی به طور دقیق منشاء اصلی ماکارونی را مشخص نمی کند. در واقع احتمالاً تهیه و مصرف ماکارونی پیش از نان بوده است.

مدارک تاریخی پیدایش ماکارونی را به اتروسک ها(ETRUSCAN) ، رومی ها، عرب ها و چینی ها نسبت می دهند.

امروزه بیش از 600 نوع ماکارونی تولید می شود.

در ایران نیز اولین کارگاه ماکارونی‌ سازی در سال 1313 با دستگاهی ابتدایی و ساده شروع به فعالیت کرد و منحصراً مورد مصرف سفارتخانه و کنسول‌گری‌های خارجی و معدود افراد ایرانی که در ارتباط با این مراکز بودند، می‌گردید. شاید به همین خاطر به ماکارونی رشته فرنگی نیز گفته می‌شود.

 

نکته:

در ایتالیا حتی یک موزه پاستا نیز وجود دارد. در این موزه ماشین آلات آنتیک تولید پاستا و نمونه هایی از پاستا با قدمت 100 سال پیش نگه داری می شود.

 

 

انواع پاستا

1- پاستای خشک (DRY PASTA):

این نوع پاستا پیش از بسته بندی بطور کامل خشک     می شود.پس از پخته شدن در آب جوش معمولا حجمش 2 برابر می شود. میتوان آن را در شرایط مطلوب (محل خشک و دور از تابش نور خورشید)  2 تا 3 سال نگهداری کرد. در اشکال نامحدودی عرضه می گردد.

 

2- پاستای تازه (FRESH PASTA):

این نوع پاستا کاملا خشک نمی شود و اندکی نرم است، بنابراین زمان پخت آن کمتر از پاستای خشک است. نسبت به فسادپذیری از مقاومت کمتری برخورداراست، بطوری که تنها می توان آن را به مدت حداکثر 5 روز در یخچال نگه داری کرد.

نکته:

توصیه می گردد پاستای غنی شده را به جای پاستای عادی خریداری کنید .

 

 

انواع پاستا از لحاظ  طعم و رنگ

1- پاستای فاقد تخم مرغ: رنگ آن زرد کم رنگ و طعمش ملایم تر است.

2- پاستای حاوی تخم مرغ: رنگ آن زرد تر از پاستای بدون تخم مرغ است و از طعم بیشتری برخوردار است.

3- پاستای حاوی هویج: به رنگ نارنجی است.

4- پاستای حاوی بروکلی (گل کلم) و یا اسفناج: به رنگ سبز است.

5- پاستای حاوی سیر یا آرد برنج قهوه ای یا آرد جو دوسر یا آرد کامل: به رنگ قهوه ای روشن است.

6- پاستای حاوی آرد سفید یا آرد سمولینا: به رنگ بژ است.

7- پاستای حاوی لیمو: به رنگ زرد روشن است.

8- پاستای حاوی توت فرنگی : به رنگ قرمز است.

9- پاستای حاوی زعفران: به رنگ طلایی  است.

10- پاستای حاوی شکلات: به رنگ قهوه ای است.

11- پاستای حاوی فلفل ها : بسته به نوع فلفل رنگ های متفاوتی دارد.

12- پاستای حاوی گوجه فرنگی: به رنگ قرمز است.

13- پاستای حاوی چغندر: به رنگ قرمز تیره است.

 

مقایسه پاستای حاوی تخم مرغ (2) و بدون تخم مرغ(1):

 

 

نحوه نگهداری پاستا:

1-  پاستای خشک تنها حاوی 10 درصد رطوبت است، از اینرو می توانید تا 2 سال حتی خارج از یخچال آن را نگه داری کنید.

2-  پاستای  تازه و یا پخته شده (به علت محتوای آب زیاد) را بایستی ظرف 5 روز به شرط نگهداری در یخچال مصرف کنید.

 

خصوصیات  فیزیکی یک پاستای خشک مرغوب (بدون طعم دهنده):

بایستی نیمه شفاف (اندکی نور از آن عبور کند(، زرد رنگ  و عاری از ته رنگ خاکستری باشد. پاستا را وقتی مقابل نور می گیرید، باید نیمه شفاف بوده و فاقد هرگونه حباب هوا و لک های تیره باشد.پاستای حاوی تخم مرغ نیمه شفاف نبوده، اما رنگش زرد براق است. پس از پخت هر چه پاستا کمتر چسبناک باشد، مرغوب تر است.

 

اشکال و طرحهای پاستا:

پاستا در سراسر جهان به 600 فرم مختلف عرضه می گردد.

1- پاستای شکل دار(فرم دار):

در این دسته میتوان به روتینی(rotini) اشاره کرد.




2- پاستای مجوف(توخالی) و یا لوله ای:

ماکارونی (macaroni) نوعی پاستای لوله ای است

 

 

3- پاستای رشته ای:

اسپاگتی (spaghetti) معروف ترین پاستای این دسته است. نوع بـاریکتر اسپـاگـتـی به اسپاگتینی (spaghettini) و نـوع قـطـور تـر آن به اسپاگتونی (spaghettoni) مـعروف اسـت. اســپاگتی به مـعـنـی (رشتـه نـازک ) اسـت. ورمیـــشـل (vermicelli) نیز در این دسته قرار دارد.

4- پاستای نواری:

لازانیا (lasagna) معروف ترین این دسته از پاستاها می باشد. بعد از آن

می توان به فتوچینی (fettucine) اشاره کرد.

 

5- پاستای سوپ:

از لحاظ ظاهر مشابه پاستای شکل دار است اما در سایز کوچکتر.

 

6- پاستای پر شده:

این پاستاها با گوشت، قارچ، سبزیجات و پنیر پر شده اند. متداولترین پاستای این گروه راویولی (ravioli) نامیده می شود.

 

7-  رشته چینی و یا نودل  (NOODLES):

 به رشته های دراز و باریک پاستا اطلاق می گردد. نودل معمولا از آرد گندم و یا برنج به همراه تخم مرغ تهیه می گردد.

این فرآورده ها را بطور کلی به سه دسته تو پر و توخالی و نواری یا غلتکی که هر کدام می توانند ساده یا تخم مرغ دار باشند دسته بندی می نمایند.


الف : فرآورده های توپر ماکارونی:

ورمیشل یا رشته فرنگی

اسپاگتی

نودل

انواع مخصوص(ستاره . برنجی و...)

 

ب: فرآورده های تو خالی :

ماکارونی

البازو

انواع شکل دار(ستاره و چرخ زانویی و صدف و...)

ج : فرآورده های غلتکی :

نقش دار

راویولی

 

 

مواد تشکیل دهنده:

ماکارونی در اساس از دو عنصر آب و آرد(سمولینا) بوجود می آید و افزودنیهایی می تواند برای تهیه ماکارونی ویژه جهت بهبود طعم و ظاهر و بالا بردن ارزش غذایی به آن اضافه گردد.
مهمترین این افزودنیها شامل تخم مرغ، گوجه فرنگی،  اسفناج، سبوس ، ویتامینها ، پروتئین ها، مواد معدنی و ... می باشد.

(خرد شده گندم که ذرات آن بمراتب از آرد معمولی درشت تر می باشد.)


 

ماکارونی سبوس دار

محصولی غنی شده ، دارای خواص انواع ویتامینهای گروه B و املاح معدنی و آهن می باشد ، ضریب قند آن بسیار پایین بوده ، بسیار مفید برای بیماران دیابتی وحاوی فیبر و الیاف گیاهی است همچنین عمل هضم و گوارش را تسهیل کرده و به پیشگیری از دیابت و سرطان روده کمک می کند . فیبر غیر قابل حل بوده ، مانع از بروز یبوست شده و از اختلالات روده ای ناشی از فشارهای روحی جلوگیری می کند.

مصرف سبوس کلسترول خون را کاهش می دهد لذا اصلاح الگوی غذایی از جمله استفاده از سبوس در رژیم غذایی از روشهای موثر در کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی است . مصرف سبوس گندم در مقایسه با دیگر سبوسها اثرات سودمند تری بر میزان کاهش غلظت کلسترول و غلظت LDL دارد . لذا مصرف ماکارونی سبوس دار برای سلامتی مفید است .

ماکارونی یک ماده غذایی  با ارزش تغذیه ای مناسب ومفید است . به دلیل ماهیت کربوهیدراتی این غذا که شاخص غذاهای برپایه غلات است ، در صورت در نظر گیری هرم انرژی در پایه آن قرار می گیرد این امر نشان دهنده سهم بالای آن در تأمین انرژی مورد نیاز روزانه است. ضمن اینکه ماکارونی به دلیل برخورداری از کربوهیدراتهای پیچیده نسبت به بسیاری از محصولات دیگر غلات مانند نان وبرنج برتری دارد ( از 60-55% سهم روزانه کربوهیدراتها در رژیم غذایی روزانه افراد نباید بیش از 20-15% آن از کربوهیدراتهای ساده مصرف شود و مابقی لازم است از مواد غذایی با کربوهیدراتهای پیچیده حاصل شوند ) و با دارا بودن اندیس گلایسمی پایین تر نسبت به این مواد با تأثیر تدریجی بر افزایش قند خون موجب بالا رفتن ناگهانی آن نمی شود وعلاوه بر تأخیر در احساس گرسنگی وسوخت عضله ها برای قدرت طولانی تر تأمین می نماید . ماکارونی بر خلاف تصور نادرست گذشته که آن را یک غذای چاق کننده می پنداشتند امروزه در تمام دنیا به عنوان یک گزینه سلامتی شناخته می شود.

بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم بدست می آید. سمولينا حاصل آسياباني گندم سختي به نام دوروم (جنس Triticum و گونه Durum)و تنها ماده شناخته شده به عنوان تركيب اصلي و مناسب محصولات خميري در دنيا است.

گندم دوروم از نظرویژگیهای تغذیه ای از سایر گونه های گندم برتر است . به عنوان مثال از میزان پروتئین بالاتر ، محتوای طبیعی رنگدانه بتاکاروتن که آنتی اکسیدانتی ضد سرطان است و میزان بیشتر برخی املاح و ویتامینها برخوردار است.

رنگ سمولینا زرد کهربایی است که دلیل اصلی این رنگ منحصر به فرد در ماکارونی تهیه شده از سمولیناست.

مهمترين محصولي كه نماينده شاخص كاربرد گندم دوروم باشد ، محصولات غذايي خميري (ماكاروني) است ، تنها دركشورهاي خاصي مثل برخي كشورهاي مديترانه از گندم دوروم محصولات ديگر خميري خاص يا نان تهيه مي شود و در برخي كشور ها مثل ايتاليا كه در موارد متعدد مرجع اين دسته از محصولات به شمار مي آيد ، استفاده از آرد ساير گندمها غير از دوروم (سمولينا) تقلب محسوب مي شود.

متعاقباً ، خواص كيفيتي گندم دوروم مستقيماً به فرآيندهاي عمده صنايع مربوط به آن شامل آسياباني و ساخت محصولات خميري ( ماكاروني ) وابسته است.

بنا براين فرآيند آسياباني گندم دوروم نمايانگر يك فاز بسيار خطير در كيفيت محصولات خميري مي باشد در حقيقت ،‌ سموليناي مورد استفاده جهت ساخت محصولات خمير يك محصول ساده آسياب شده نيست ، بلكه محصولي پيچيده مي باشد كه از غلات دانه هاي با دقت انتخاب و ارزيابی شده استحصال مي شود . به گونه اي كه يك كيفيت استاندارد بهينه با توجه به دانه بندي (گرانولاسيون) ، خاكستر ، رنگ ، قدرت گلوتن و ميزان پروتئين آن ايجاد نمايد .
ماکارونی یک ماده غذایی ساده با فرآیند تولید پیچیده است .که برخلاف مواجه با انبوه مواد غذایی دارای انواع افزودنی ها مانند نگهدارنده ها فاقد این گونه ترکیبات وبا مواد اولیه محدود وطبیعی تهیه می شود.

 

 

ارزش تغذیه ای پاستا

یک فنجان پاستای پخته در برگیرنده 200 کالری انرژی، 40 گرم کربوهیدارت، کمتر از یک گرم چربی، فاقد کلسترول، یک گرم نمک (در صورتی که بدون نمک طبخ گردد) می باشد.

نکته:

پاستا غنی از کربوهیدرات و فیبر است و چنانچه نوع غنی شده آن را مصرف کنید حاوی مواد معدنی و ویتامین نیز می باشد.

ارزش تغذیه ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه ی ماکارونی از آن استفاده می شود. این ماده ی غذایی غنی از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود 8-7 برابر کمتر از میزان نشاسته ی آن است.

در هر یکصد گرم از ماکارونی حدود ۳۵۰ کیلوکالری، ۱۰ تا ۱۲ گرم پروتین، ۷۴ گرم کربوهیدرات و ۴/۱ گرم چربی وجود دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت ماکارونی ماده غذایی با انرژی بالایی است که به طور عمده از قندها تامین می‌شود. ارزش غذایی پروتئینی متوسطی دارد. قابلیت هضم آن آسان است، میزان چربی آن بسیار کم و مواد زاید اندکی دارد. این ماده غذایی سرشار از نشاسته است، اما میزان پروتئین آن حدود ۸ـ۷ برابر کمتر از میزان نشاسته آن است.

از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن  و روی ، در مقایسه با غذاهای دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین ها هستند، در حد متوسطی است.

تجزیه ی اسیدهای آمینه ی ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر )کازئین(، تخم مرغ  و پروتئین سویا  نشان می دهد که از نظر اسیدآمینه ی ضروری لیزین در حدپایینی قرار دارد و به خاطرهمین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین ارزش بیولوژیکی و میزان پروتئین  ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است.

از طرفی این ارزش تغذیه ای، از مرحله ی خرید در مغازه تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر می شود. در بعضی از موارد، نزدیک به 20 درصد ترکیبات انرژی زای آن به هنگام پخت از دست می رود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ماکارونی هیچ گاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی شود.

ماکارونی محصولی نیمه فرآیند شده است که در تهیه ی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد.

ماکارونی هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی و... مصرف می شود. از این طریق ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

ماکارونی به دلیل داشتن آهن و روی می‌تواند برای کسانی که کم‌ خون هستند، مفید باشد.

ماکارونی به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه ب، موجب آرامش بدن می‌شود و اثرات مثبتی بر روح و روان افراد می‌گذارد.

ارزش تغذیه‌ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه آن استفاده می‌شود. این ماده غذایی غنی از نشاسته است. از نظر عناصر معدنی بخصوص آهن و روی بسیار غنی است. ۱۰۰ گرم ماکارونی معادل ۱۰۰ گرم گندم، ۲۵۰ کالری دارد.

 

 

از نظر تغذیه ای، ماکارونی دارای خواص زیر است:

 - ارزش انرژی زایی بالا که به طور عمده از طریق قندها تأمین می شود

-  ارزش پروتئینی متوسط

-  میزان چربی کم یا خیلی کم

-  قابلیت هضم آسان

-  مواد زاید کم

  

ماکارونی همراه با چاشنی

ماکارونی بر خلاف دیگر مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات(مانند نان  و بیسکوییت)، هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی  و... مصرف می شود. از این طریق ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

70 گرم ماکارونی همراه با کمی سس گوجه فرنگی، 10 درصد روغن زیتون  و 10 گرم پنیر رنده شده، غذایی را فراهم می کند که فاکتور پروتئینی آن به طور کامل بالاست. همچنین از نظر سهم دریافت انرژی از سه نوع ماده ی غذایی انرژی زا (پروتئین ها، قندها و چربی ها) دارای نسبت 57 درصد از قندها، 30 درصد از چربی ها و 13 درصد از پروتئین هاست که این نسبت از نظر متخصصان تغذیه بهترین نسبت دریافت انرژی از مواد غذایی است.

در مواردی که ماکارونی همراه با سس گوجه فرنگی  و مقداری پنیر استفاده شود، 30-25 درصد پروتئین و 40 درصد ویتامین C  روزانه ی مورد نیاز بدن را تأمین می کند و در صورتی که ماکارونی همراه با سس گوشت مصرف شود، 40 درصد پروتئین و 30-25 درصد آهن روزانه ی مورد نیاز بدن را برآورده می سازد.

 

سس های ماکارونی:

پاستا معمولا همراه با سس گوجه فرنگی سرو می گردد. اما سس های پاستا نیز تنوع زیـادی دارد. از جـمـلـه سس های معروف پاستا میتوان به آلفردو (ALFREDO)، کاربونارا  (CARBONARA) و بولونس (BOLOGNESE) اشاره کرد. بنابر یک قاعده کلی پاستاهای ظریف و باریک بایستی با سس اندک و رقیق و پاستاهای قطور با سس غلیظ و فراوان سرو گردند.

 

نکته:

علاوه بر سس پاستا، ماکارونی همراه با ریحان، روغن زیتون، گوشت، سبزیجات و پنیر رنده شده سرو می گردد.

 

نحوه طبخ پاستا:

1- برای طبخ هر 14 اونس پاستا، بایستی یک لیتر آب استفاده شود. یعنی برای پخت 450 گرم پاستا، به 4 لیتر آب نیاز است.

2- ظرف پخــت باید به اندازه کافی بزرگ باشد، چرا که پاستا حین پخت افزایش حجم پیدا   می کند.

3- آب را درون یـک ظـرف منـاسـب ریـــخته و بگذارید به جوش بیاید. پس از بجوش آمدن یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. نمک باعث خروج طـعــم پاستا و همچنین حفظ شکل پاستا می شود.

4- وقتی که آب بطور کامل بجوش آمد، پاستا را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا رشته های پاستا به یکدگیر نچسبد.

5- نیازی به اضافه کردن روغن به آب پخت نیست مگر برای پخت لازانیا.

6- آب بایستی در تمام مدت پخت در حال جوش باقی بماند و گرنه پاستا آب زیادی جذب کرده و خمیر میشود. درب ظرف نیز در تمام طول پخت بایستی باز بماند.

7- چندین بار پاستا را هم بزنید.

8- زمان لازم برای پخت را طبق زمان مندرج بر روی بسته بندی پاستا محاسبه کنید. مدت زمان پخت به سایز، شکل، ضخامت و نوع ترکیبات پاستا بستگی دارد.

9- یک آبکش آماده کنید و پاستاها را پس از پخته شدن در آن خالی کنید.

10- پاستا ها را آبکشی نکنید، چراکه وجود نشاسته روی سطح آن باعث چسبندگی بهتر سس به پاستا می گردد.

11- پاستا را در یک ظرف اندکی گرم شده بریزید و سرو کنید.

نکته:چنانچه پاستای آبگیری شده فورا سرو نگردد رشته های آن به یکدیگر می چسبد.

نکته:درصورتی که بخواهید پاستا را برای سالاد و یا به عنوان اجزای یک غذای دیگر مورد استفاده قرار دهید، بایستی پس از پخت آن را با آب سرد آبکشی کنید.

نکته:همچنین چنانچه بخواهید پاستای پخته شده را کنار بگذارید و در زمان دیگری سروکنید، بایستی پاستا را باآب سرد آبکشی کنید.

نکته: چنانچه پاستا بدون سس سرو میشود، بایستی یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید تا رشته های آن به یکدیگر نچسبد.

نکته:سس را میتوان جداگانه و یا همراه با پاستا سرو کرد.

 

 

نحوه بررسی پختگی پاستا:

1- پاستای فرم دار: پاستای شکل دار وقتی به زمان پخته شدن نزدیک میگردد، شروع میکند به بالا آمدن و شناور شدن روی سطح آب، همچنین اندکی افزایش حجم پیدا میکند. ابتدا پاستا را به دونیم برش دهید، در صورت مشاهده حلقه و یا نقطه سفید در مرکز آن،زمان پخت را افزایش دهید. پاستا بایستی از لحاظ رنگ یکنواخت باشد.

2- پاستای رشته ای: وقتی پاستای رشته ای را با قاشق و یا کفگیر بالا می آورید، بایستی رشته ها بطور آزادانه آویزان گردند.در غیر اینصورت بایستی اندکی بیشتر پخته شوند.

 

 

راهکارهای جلوگیری از چسبیدن قطعات ماکارونی و یا خمیر شدن پاستا:

1- در پخت پاستا آب فراوان بکار برید.

2- پاستا را در طول پخت چندین بار هم بزنید.

3- اجازه دید آب کاملا به جوش بیاید سپس پاستا را اضافه کنید.

4- آب را تا انتهای زمان پخت در حال جوش باقی نگه دارید.

5- پاستا نبایستی بیش از زمان لازم در آب باقی بماند.

6- به آب جوش نمک اضافه کنید.

7- پس از طبخ، پاستا را فورا سرو کنید.

8- بمنظور پخت لازانیا به آب جوش روغن زیتون اضافه کنید.

 

نکته: پاستایی که به اندازه کافی پخته نشده باشد، به دندانها می چسبد.

 

 

اصطلاح (آل دنته) (AL DENT):

این اصطلاح درجه پختگی پاستا را نشان میدهد. در این درجه پاستا اندکی سفت اما ترد است، و برای خوردن به جویدن نیاز دارد.توصیه میگردد پاستا را تا درجه آل دنته طبخ کنید.

اسامی پاستا ها همراه با تصاویر آنها:

 

پاستاهای شکلدار:

 

پاستاهای رشته ای:

 

پاستاهای نواری:

 


 

 پاستاهای لوله ای:

 

 

 

پاستاهای پر شده:

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 97
بازدید کل : 574397
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1