معرفی مشاغل
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

معرفی رشته ها ومشاغل

از رشته کار آفرینی چه می دانید؟(رشته جدید)

شاید تا کنون در رابطه با کارآفرینی مطالبی به گوشتان خورده باشد ولی در رابطه با رشته کار آفرینی اطلاعاتی نداشته باشید .با خواندن این قسمت می توانید اطلاعاتی راجع به این رشته بدست آورید.

با توجه به ضرورت توسعه این رشته پیشنهادی راجع به تأسیس دانشکده کار آفرینی داده شده ونهایتا"موضوع تأسیسدانشکده کار آفرینی با حمایت وزارت کار وامور اجتماعی در دانشگاه تهران تصویب شده .آن چه مد نظر دانشکده کارآفرینی است ،توسعه مفهوم دانشگاه کار آفرین است یعنی بتواند لا اقل به یکی از ویژگی های دانشگاه کار آفرین که همان رویکرد جامعه محور وبازار محور است دست یابد.

نحوه پذیرش دانشجو در دانشکده کار آفرینی:

در حال حاضر دانشکده کار آفرینی حدود78دانشجوی مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارد ودر اول مهر ماه امسال از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد حدود130دانشجو پذیرش خواهد نمود که کلا"حدود200دانشجوی کار آفرینی در کلاس درس دانشکده حاضر خواهد شد.

در رابطه با این رشته:

کار آفرینی در بخش گردشگری ،کار آفرینی در صنعت نفت و کار آفرینی در حوزه فناوری از جمله رشته هایی هستند که در مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری برای تصویب به شورای برنامه ریزی دانشگاه ونیز شورای وزارت علوم ارائه شده است.

امید است با پا گرفتن این رشته مشکل بیکاری فارغ التحصیلان حل شود.راه اندازی کسب وکار برای این رشته در حکم کارورزی محسوب م یشودتا فارغ التحصیلان این رشته مسایل واقعی دنیای تولید صنعتی ویا تولید خدماتی و... را دریابندو در آینده به عنوان برنامه ریز وسیاستگذار کارآفرینی تنها به نظریه پردازی در حوزه های مجرد کار آفرینی نپردازند.

رشته نقشه کشی عمومی:

علمی است که در سطح بین المللی به زبان زنده وگویای صنعت مشهور است هنر جویان این رشته در طی دوران تحصیل با نقشه کشی صنعتی،هندسه ترسیمی،محاسبات فنی،آزمایشگاه اندازه گیری دقیق،نقشه کشی به کمک کامپیوتر ،جوشکاری قطعات،طراحی قطعات صنعتی وکار با ماشینهای تراش،فرز وصفحه تراش،به منظور ساخت قطعات و... آشنا می شوند.

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارتند از:

نقشه کشی نقشه های ممتاز

نقشه کشی صنعتی

گرافیست صنعتی

طراح قالب وماشین

نقشه کشی کامپیوتری

تراشکار وفرز کار صنعتی

کنترل کننده کیفیت در کارگاه تولیدو....

 

رشته صنایع فلزی :

با توجه به بهره وری از فلزات وبکارگیری آنها در حد گسترده وهمچنین لزوم استفاده از تکنولوژی نوین در طراحی ومحاسبات فلزی ،جامعه صنعتی نیاز مبرم به فارغ التحصیلان این رشته دارد.

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارتند از:

خمکاری ورق های فلزی ،لوله پروفیل

ورقکاری وکار با دستگاه نقطه جوش

ساخت انواع کابینت فلزی،کمد،میز تحریر،فایل

لحیم کاری نرم وسخت

جوشکاری اسکلتهای فلزی،مخازن آب

جوشکاری با شعله گاز،قوس الکتریکی ومقاومتی

جوشکاری با گازهای محافظ وزیر پودری

جوشکاری با آرگون والکترود مصرف شدنی و...

رشته صنایع چوب وکاغذ:

باتوجه به نیاز روز افزون جامعه به محصولات ومصنوعات چوب وکاغذ وفراوانی این ماده ارزشمند در کشور ،این رشته را از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است.

هنر جویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی ،رسم فنی ،تکنولوژی مواد،تکنولوژی سازه های چوبی،خواص فیزیکی ومکانیک چوب،خشک کردن ونگهداری چوبطراحی مبلمان کابینت روکش نمودن انواع سازه های چوبی و....آشنا می شوند.

در ضمن زمینه های شغلی رشته مذکور عبارتند از :

ارزیاب چوب

کارگاه سوخت انواع مبلمان ،تختخواب ،کمد،فایل و...

سرپرستی کارگاه چوب خشک کن

راه اندازی وکار با ماشیت آلات صنایع چوبی

روکش نمودن انواع ورقه های چوبی

قالب ساز چوبی ومعرق کار

متصدی پرس تخته سه لائی وخرد کن چوب و....

رشته متالوژی:

ریخته گری یکی از روشهای ساخت وتولید قطعات صنعتی است که به دلیل امکان ساخت قطعات با اشکال بسیار پیچیده ،سهولت تولید وسرعت زیاد،تولید قطعات بسیار بزرگ وکوچک،ایجاد خواص مکانیکی ویژه،محدودیت شکل پذیری بعضی از فلزات و...این صنعت را از سایر صنایع متمایز کرده است.

هنر جویان در این رشته با محاسبات فنی،رسم فنی،رسم مدل وقالب،طراحی وساخت انواع مدل قطعات صنعتی،تولید قطعات ریخته گری،کار در کارگاه مدلسازی،آزمایشگاه متالوژی و...آشنا می شوند.

زمینه های شغلی رشته مذکور:

کارخانجات تولید فولاد

کارخانجات تولید قطعات صنعتی

کارخانه جات تولید خودرو

کارگاه ریخته گری فلزات رنگین

کارخانجات تولید ماشین آلات صنعتی

کارخانجات ذوب آهن و...

معرفی مشاغل نو

مشاوره شغلی وکاریابی اینترنتی

تشکیل یک بنگاه مشاوره شغلی وکاریابی اینترنتی یکی از حرفه های مطلوب اجتماعی است ودر این زمینه افراد علاقه مند وکسانی که دارای مدارک تحصیلی کارشناسی وبالاتر در رشته های مدیریت ،امور اجتماعی،مهندسی وسایر رشته ها باشند می توانند با تشکیل یک بنگاه کوچک یا متوسط وکسب مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی به این حرفه بپردازند.

مشاور تغذیه

زندگی با داشتن عدم تحرک کافی،مشکلات عدیده ای را از لحاظ جسمی وروحی برای مردم پدید آورده است .چاقی،بیماری های جهاز هاضمه ،فشارخون،ناراحتی های قلبی وعروقی وبسیاری دیگر نیز حاصل آن است.در چنین شرایطی ،بسیار مایلند زندگی سالمی داشته باشند وبرای رفع مشکلات وناراحتی های جسمی خود به تغذیه سالم روی بیاورند وبه طور عمده علاقمند هستند تا تحت نظر پزشک یا کارشناس تغذیه ناراحتی های خود را کاهش دهند. در بخش دیگری از زندگی ،موضوع بسیار پر اهمیت تغذیه کودکان ونوجوانان است که با توجه به عادات غلط تغذیه واستفاده از خوراکی های بسته بندی ومضر از یک طرف وعدم رشد کافی کودک به دلیل نا آگاهی پدر ومادر جوان ونرسیدن به آنها به دلیل تراکم کار ومشغله های شغلی وزندگی ،از سوی دیگر بحث تغذیه سالم در مهدهای کودک وبرخی از مدارس ،نیاز به متخصصین این بخش را افزایش داده است.

ساخت نقاشی های متحرک(انیمیشن)

انیمیشن یا نقاشی متحرک برای هنرمندان وافرادی که ذوق وهنر نقاشی را درند ،یکی از حرفه هایی است که بسیار درآمدزا می باشد.

در این حرفه یا هنر سازنده نقاشی متحرک با بهره گیری از خلاقیت ونیروی فکر وبا استفاده از شیوه های مختلف نقاشی ورنگ آمیزی وهمچنین آشنایی با هنرسینما وادبیات فارسی،نمایشنامه نویسی وهنر ترکیب آنها ودرک مطلب سناریو ونمایشنامه نوشته شده وپروراندن شخصیت هایی که در انیمیشن حضور دارند نسبت به طراحی واجرای نقاشی اقدام می کنند.

روان درمانی در محیط های مجازی

واقعیت های مجازی ترکیبی است جذاب برای روانشناسی ،یکی از اساسی ترین این جذابیت ها توانمندی در خلق نوعی شبیه سازی سه بعدی وزنده ای در بسیاری از محیط های مجازی همراه با بازسازی گرافیکی روان شناسان می توانند به اکتشاف زوایای مختلف بیماری بیمار خود بپردازند وبه این طریق بیمار خود را معالجه کنند.

کارشناس ایمنی نرم افزار

تهیه وتدوین راهکارهای برقراری امنیت نرم افزارها وچگونگی برقراری ایمنی در نرم افزارهای هر پروژه،روش های ایمن سازی در مقاطع مختلف یک پروژه نرم افزاری،همچنین روشهای کنترل وبازبینی وبرقراری امنیت برنامه در محیط های اجرایی از جمله وظایف این کارشناسان است.از طرفی مسئولان وکارشناسان ایمنی امنیت نرم افزرها باید علاوه بر موارد یاد شده نسبت به تضمین استانداردهای ایمنی هر پروژه نرم افزاری اقدام کند ومسئولیت تایید بخش های مختلف هر پروژه از لحاظ ایمنی را عهده دار باشد.

مدیریت وب سایت

به علت افزایش وازدیاد و ب سایت های بسیاری از شرکتها و مؤسسات علاقه مند هستند تا برای حفظ وبه روز نگه داری ،توسعه وداشتن اطلاعات کافی از مشتریانی که به وب مراجعه می کنند ،وب سایت خود را به مدیری توانا واگذار کنند .مدیر وب می توانند همان طراح وب سایت هم باشد .ولی با توجه به تخصص ها وپیشرفتها ی تکنولوژی باید مدیریت وب را از طراح آن تفکیک کرد .مدیر وب می تواند همزمان چند وب سایت را مدیریت کند. این مدیران باید بر جنبه های مختلف وچگونگی انتشار وب نظارت داشته باشند وآنها را تحت کنترل داشته وبا اتخاذ تدابیر امنیتی در حفظ مطالب ومحتوی ،از دستبردها مصون نگهدارند .همین طور باید در مورد محتوی سایت ،بولتن ها،اخبار،تصاویر،پست الکترونیک دقت نظر داشته باشند .افرادی که دارای مدارک تحصیلی کارشناسی وبالاتر در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر ، IT وسایر رشته های مشابه باشند می توانند به صورت فردی ،خود اشتغال کار از راه دور یا به صورت یک بنگاه کوچک یا متوسط به چنین فعالیتهایی بپردازند.

معرفی مشاغل در صنعت ساختمان سازی

نام شغل:قالب بند وکفراژبند

مشخصات عمومی

تعریف شغل :قالب بند وکفراژ بند کسی است که بتواند از عهده خط کشی واندازه گیری – خواندن اندازه ها ومقیاس ها ومشخص کردن محل ستون ها وتیرها – خواندن نقشه های اجرایی بتونی – ترسیم نقشه های شابلون ونقشه های قطعات پیش ساخته مورد نیاز کارگاه – بارگیری وبار اندازی قالب ها – محاسبه وبرآورد وشابلوم سازی – انتخاب تخته-مونتاژکردن ضخامت قالب – ساختن قالب های قوسی شکل – باز کردن قالب ها-قالب بندی بر اساس نقشه – قالب بندی سیلوها ودودکش های استوانه ای- طراحی وسفارش انواع قالب های فلزی وپیشگیری از حوادث بر آید.

فهرست توانایی های شغلی

1-توانایی خط کشی واندازه گیری

2-توانایی خواندن اندازه ها ومقیس ها ومشخص کردن آکس ها طبق نقشه

3-توانایی خواندن نقشه های ساختمان وساختمان های صنعتی

4-توانایی خواندن نقشه های اجرایی سازمان های بتونی

5-توانایی ترسیم نقشه های قطعات پیش ساخته وتهیه شابلون های مورد نیاز

6-توانایی بارگیری وبار گذاری انواع قالب چوبی وفلزی وانبار کردن آنها

7-توانایی محاسبه وبر آورد وشابلون سازی قالب ها بر اساس نقشه های اجرایی

8-توانایی انتخاب تخته واندازه کردن آنها وساختن صفحات قالب بر اساس نقشه اجرایی

9-توانایی مونتاژ کردن صفحات قالب وساختن انواع قالب بر اساس نقشه های اجرایی (سطح افق-سطح قائم-اعضاءمورب)

10-توانایی ساختن قالب های قوسی شکل

11-توانایی باز کردن قالب های بتون ریزی شده،محل وانبار کردن اجزاءقالب

12-توانایی قالب بندی بر اساس نقشه های اجرایی

13-توانایی قالب بندی سیلوها ودودکشهای استوانه ای

14-توانایی طراحی وسفارش انواع قالب های فلزی

15-توانایی پیشگیری از حوادث ورعایت نکات ایمنی وحفاظتی وبهداشت کار

نام شغل:آرماتور بند

مشخصات عمومی

تعریف شغل:آرماتور بند کسی است که بتواند از عهده بار گیری وبار اندازی آرماتورها ،خواندن نقشه های اجرایی اسکلتهای آرماتوری وجزئیات آن ،اندازه گیری وبریدن ،جوش دادن،خم کردن وقلاب کردن آرماتورها وقطعات اتصال طبق نقش ،مشخصات ،مونتاژ صفحات اتصال وتشخیص محل صفحات اتصال ونصب آنها مطابق نقشه های اجرایی ،آرماتور بندی سقف هاب بتن آرمه در سازه های مختلف ،آرماتور بندی رادیه ژنرال برآید.

فهرست توانایی های شغل

1-توانایی تشخیص عوامل موثر بر محیط کار

2-توانایی بارگیری وبار اندازی آرماتورها

3-توانایی خواندن نقشه های اجرایی اسکلت های آرماتوری وجزئیات آن

4-توانایی اندازه گذاری ،بریدن،جوش دادن،خم کردن وقلاب کردن آرماتورها طبق نقشه

5-توانایی برآورد طولی،وزنی آرماتورها وقطعات اتصال طبق نقشه ومشخصات

6-توانایی مونتاژ صفحات اتصال وتشخیص محل صفحات اتصال ونصب آنها

7-توانایی آرماتور بندی ونصب آنها بر اساس نقشه

8-توانایی آرماتور بندی ونصب آنها در ساختمانهای با اختلاف سطح وسقف های شیب دار طبق نقشه ومشخصات اجرایی

9-توانایی آرماتور بندی سقف های بتون آرمه در سازه های مختلف

10-توانایی آرماتور بندی رادیه ژنرال

11-توانایی پیشگیری از حوادث ورعایت نکات ایمنی وحفاظتی وبهداشت کار

نام شغل: بتن ساز وبتن ریز

مشخصات عمومی

تعریف شغل:

بتن ساز وبتن ریز کسی است که بتواند از عهده خواندن نقشه های اجرایی بتن وجزئیات آن ساختن بتن دستی وماشینی – کنترل آرماتور ها قالب صفحات اتصال بر اساس نقشه های اجرایی – بتن ریزی-متراکم کردن بتن-تسطیح بتن-بتن ریزی سازه های بتنی وساختمانهای بلند مرتبه – بتن ریزی سازه های بتن با اختلاف سطح وسقف های شیب دار طبقنقشه ومشخصات اجرایی-بتن ریزی مقف های بتن آرمه در سازه های مختلف-بتن ریزی رادیه ژنرال – حمل ومونتاژ قطعات پیش ساخته بتن تهیه نمونه های آزمایش بتن – تهیه نمونه های آزمایش بتن-مدیریت گروههای بتن ریزی بر آید



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 102
بازدید کل : 574402
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1