طرح قضاوت عملکرد.
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

 

   طرح قضاوت عملکرد.  ( P.J.D )

 (  THE PERFORMANCE JUDJING DESIGN

 هدف اصلی قضاوت عملکرد در راستای کسب مهارت می باشد و در این طرح فراگیران خود معیارهای قضاوت در مورد یک مهارت را به روشنی تدوین نموده و جوانب علمی و عملی آن را درک می کنند. در قضاوت عملکرد ، فراگیران معیارهای مناسب قضاوت در مورد یک مهارت عملی را مطالعه می کنند و سپس نمونه ی عملکرد و یا نمونه ی تولید شده ی فرد دیگری را مطابق آن معیارها ارزیابی می نمایند. در این صورت است که فراگیران از این معیارها شناخت عمیق تری کسب نموده و برای قضاوت در مورد عملکرد خویش از این معیارها استفاده می نمایند و و تعیین مکنند که چگونه می توانند در مهارت خاصی تبحر خود را افزایش دهند.

    مطالعه ی نمونه هایی از عملکردها و تولیداتی که سطوح گوناگون مهارت را منعکس می کنند ، برای فراگیران این امکان را فراهم می نماید که بر اساس معیارهای تدوین شده مقایسه های گوناگونی انجام دهند. و با مشاهده نمومه کارهای دیگران و تشخیص درستی  و نادرستی آن ها می توانند نتیجه کار خود را با دیگران مقایسه و ارزیابی کنند.

    هر فراگیر فرایند انجام فعالیت های یکسانی را از طرف چندین نفر می بیند و به این ترتیب یادگیری سریعتر از زمانی است که دانش آموزان کار دیگران را نمی بینند. مثلا وقتی دانش آمزان اشتباهاتی که دیگران مرتکب می شوند را می بینند ، بهتر خواهند توانست از تکرار آن در اجرای خودشان اجتناب کنند.

     چون اجرای این طرح مبتنی بر کارهای تیمی است تمامی اثرات مثبت کارهای گروهی مانند همبستگی هدفمند ، اعتماد به نفس و ... را نیز می توان در فراگیران ایجاد نمود.

نقاط ضعف :

    انجام این طرح در برخی از دانش آموزان که توانایی درک نقد شدن را ندارند می تواند نا خوشایند باشد. انجام مراحل طرح زمان بر بوده و نیازمند دبیر با تجربه است تا بتواند اهداف رفتاری محتوی را به درستی درک کند و از سوی دیگر قدرت کلاس داری فراوانی داشته باشد و اهداف خود را در زمانبندی مشخص ارائه دهد.

کاربرد :   این طرح برای تدریس محتواهایی که جنبه ی آموزش مهارتی دارند مانند ( کارهای کارگاهی ، آزمایشگاهی ، نگارش انشاء و ... ) کاربرد دارد.

مراحل اجرای طرح :

1 – عمل فردی فراگیران :

     از دانش آموزان خواسته می شود که یک نمونه از عملکرد خود را ارائه دهند . مثلا" انشایی بنویسند یا کار مهارتی و عملی دیگری  را انجام دهند.

2 – کار تیمی :

    الف – از دانش آموزان خواسته شود پس از انجام عملـــکرد فردی ، معیارهایی را که می توان به وسیله ی آن ها عملکردشان را مورد ارزیابی قرار داد به صورت گروهی تدوین کنند.

    ب – این معیارها در مقایسه با استانداردها ؛ پالایش می شوند ( تیم ها معیارهای خود را با استاندارد های تدوین شده مقایسه می کنند و یک مجموعه معیار کاربردی  و عملی ارائه می دهند. )

    ج -  از دانش آموزان خواسته می شود  تا عملکرد فردی  خود را با معیارهای گروهی تدوین شده ارزیابی کنند. ( یا اعضای هر تیم عملکرد فردی اعضای تیم خود را ارزیابی نماید.)

    د -  هر تیم نمونه های عملکرد همکارانش در تیم های دیگر را ارزیابی می کند . ( به هر تیم مجموعه ای از عملکرد یا تولیدات نمونه ، داده شده و هر عضو تیم مسئول یک نمونه بدون ذکر نام است. هر عضو تیم عملکردی را برایش تعیین شده ارائه داده در حالی که دیگر اعضاء مشاهده یا گوش می کنند و یاداشت بر می دارند. سپس اعضاء تیم در موردتطابق عملکرد با معیارها به بحث می پردازند تا نقاط قوت و ضعف عملکرد را به خوبی در یابند.

3 -  ارزیابی پیشرفت و بالا بردن سطح مهارت ها:

    دومین تکلیف عملی جهت کار فردی به فراگیران داده می شود که مشکل تر از تکلیف اولیه است . تیم با استفاده از مراحلی که قبلاگ در بخش " د " توضیح داده شد ، در باره دومین تاکلیف عملی قضاوت می کند . ( هر شخص فرصت این را دارد که از آموخته های خود برای بهتر انجام دادن تکلیف دوم استفادده کند.

                                                      *   *    *     *     * 

    اجرای این روش با توجه به وضعیت موجود : زمان محدود ، جمعیت زیاد کلاس ، کمبود وسایل و .....

-         یک فعالیت مشترک برای همه گروه ها تعیین گردد.

-         از گروه ها خواسته می شود تا عملکرد خود را ارائه دهند.

-         به صورت گروهی معیارهایی را جهت ارزیابی فعالیت های گروهی خود تدوین کنند.

-         معیارهای تدوین شده را در مقایسه با استاندارد ها پالایش کنند.

-         هر گروه عملکرد گروههای دیگر را ارزیابی کند.

-         هرگروه نقدی از عملکرد خود را دریافت نماید.

-         گروه ها فرصت دارند از آموخته های خود جهت بهتر انجام دادن تکلیف دوم استفاده نمایند.

 

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 574436
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1