قمر جدید سیاره زحل می تواند منشا حلقه G این سیاره باشد
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

پس از تلاش وبررسی 600 روزه ی دانشمندان از تصاویر دریافتی فضا پیمای كاسینی ، قمربسیار كوچكی با قطر در حدود نیم كیلومتر ( 500 متر ) درون حلقه G سیارهزحل پیدا شد .

تصاویر اولیه ی این قمركوچك در 15 آگوست 2008 بدست آمد و پس از آن با بررسی 2 تصویر قدیمی تر ،این امر مسجل تر شد . در ادامه دانشمندانی كه بر روی تصاویر ارسالی فضایپیمای كاسینی كار می كردند این قمر كوچك را در موقعیت های متفاوتی بررسی ورصد كردند كه یكی از آخرین رصد های آن در 20 فوریه 2009 انجام شد . اینقمر آنقدر كوچك است كه رصد آن توسط دوربین های كاسینی صورت پذیرد و بههمین دلیل به دست آوردن اندازه آن به صورت مستقیم ناممكن است . با توجه بهاین موضوع دانشمندان كاسینی اندازه این قمر كوچك را با مقایسه روشنایی آنبا دیگر قمر كوچك سیاره پالین ( Pallene ) تخمین زدند .

مدیر این پروژه همچنیندریافت كه مدار این قمر كوچك توسط قمر بزرگتر و نزدیك به آن یعنی میماسدچار آشفتگی می شود . این سومین قمر جایگرفته در حلقه های سیاره زحل استكه توسط كاسینی كشف می شود .

حلقه G سیاره زحل تاكنون بدون قمر بوده.  دانشمندان كاسینی تمامی تلاش خود را به كار گرفتندتا شاید معمای حلقه G یعنی عامل شكل گیری حلقه را دریابند . در سال 2007منبع احتمالی حلقه G  ذرات یخی موجود در یك كمان روشن كه در لبه داخلیحلقه قرار داشت اعلام كردند . اما محققان عقیده داشتند كه عامل شكل گیریچیزی فراتر از این ذرات است و و نشان دادند كه می باید چیزی بزرگتر از اینباشد ، چیزی كه در كمان مخفی شده است ! با كشف قمر جدید سیاره زحل كه دركمان مورد نظر قرار دارد ، گمان ها به یقین تبدیل شد .

مدیر تیم تحقیقاتی فضاپیمای كاسینی افزود ، كشف این قمر كوچك می تواند ما را در حل معماهای موجود در مورد این حلقه یاری نماید .

 

Image credit: NASA/JPL/Space Science Institute

 

تصویری كه در بالامشاهده می كنید ، طی مدت 10 دقیقه توسط سفینه فضایی كاسینی متعلق بهسازمان هوا-فضایی آمریكا ناسا ( NASA) گرفته شده است .

اوایل سال آینده ، دوربین كاسینی با نگاهی دقیق تر به ملاقات این كمان و قمر كوچك خواهد رفت .

مامورایت اصلی كاسینی 4 ساله بوده و  پیش بینی می شود همچنان  تا پاییز سال 2010 نیز به كار خود ادامه دهد .



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 574363
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1