آزمایش تامسون ( محاسبه نسبت بار به جرم الكترون )
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

درآزمایش تامسون از اثر میدان الكتریكی و میدان مغناطیسی استفاده شده است.دستگاهی كه در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است از قسمتهای زیرتشكیل شده است:

الف) اطاق یونش كه در حقیقت چشمه تهیه الكترون با سرعت معین می باشد بین كاتدو آند قرار گرفته است. در این قسمت در اثر تخلیه الكتریكی درون گاز ذراتكاتدی ( الكترون ) بوجود آمده بطرف قطب مثبت حركت می كنند و با سرعت معینیاز منفذی كه روی آند تعبیه شده گذشته وارد قسمت دوم می شود. اگر بارالكتریكی q  تحت تاثیر یك میدان الكتریكی بشدت E  قرار گیرد، نیروییكه از طرف میدان بر این بار الكتریكی وارد می شود برابر است با:      

F= q.E

 در آزمایش تامسون چون ذرات الكترون می باشند q = -e بنابراین:

F= -eE  

از طرف دیگر چون شدت میدان E  در جهت پتانسیلهای نزولی یعنی از قطب مثبت بطرف قطب منفی است بنابراین جهت نیروی  در خلاف جهت یعنی از قطب منفی بطرف قطب مثبت می باشد. اگرx  فاصله بین آند و كاتد باشد كار نیروی F دراین فاصله برابر است با تغییرات انرژی جنبشی ذرات . از آنجاییكه كار انجامشده در این فاصله برابراست با مقدار بار ذره در اختلاف پتانسیل موجود بینكاتد وآند بنابراین خواهیم داشت

ev0 =½m0v2

كه در آن  v0    اختلاف پتانسیل بین كاتد و آند e  بار الكترون  v  سرعت الكترون و  m0  جرم آن می باشد. بدیهی است اگر v0  زیادنباشد یعنی تا حدود هزار ولت رابطه فوق صدق می كند یعنی سرعت الكترونمقداری خواهد بود كه می توان از تغییرات جرم آن صرفنظ نمود . بنابراینسرعت الكترون در لحظه عبور از آند بسمت قسمت دوم دستگاه برابر است با:

v = √(2e v0/ m0)

 

ب) قسمت دوم دستگاه كه پرتو الكترونی با سرعت v وارد آن می شود شامل قسمتهای زیر است :

 

 

1- یك خازن مسطح كه از دو جوشن  A  وB  تشكیل شده است اختلاف پتانسیل بین دو جوشن حدود دویست تا سیصد ولت می باشد اگر پتانسیل بین دو جوشن را به v1   و فاصله دو جوشن را به d   نمایش دهیم شدت میدان الكتریكی درون این خازن E = v1/d   خواهد بود كه در جهت پتانسیلهای نزولی است.

 

2- یك آهنربا كه در دو طرف حباب شیشه ای قرار گرفته و در داخل دو جوشن خازن: یك میدان مغناطیسی با شدت B  ایجاد می نماید . آهنربا را طوری قرار دهید كه میدان مغناطیسی حاصل بر امتداد ox   امتداد سرعت - و امتداد  oy امتداد میدان الكتریكی - عمود باشد.

 

پ) قسمت سوم دستگاه سطح درونی آن به روی سولفید آغشته شده كه محل برخورد الكترونها را مشخص می كند.

وقتیالكترو از آند گذشت و وارد قسمت دوم شد اگر دو میدان الكتریكی و مغناطیسیتاثیر ننمایند نیرویی بر آنها وارد نمی شود لذا مسیر ذرات یعنی پرتوالكترونی مستقیم و در امتداد ox   امتداد سرعت ) خواهد بود و در مركز پرده حساس p یعنی نقطه  p0 اثر نورانی ظاهر می سازد.

اگر بین دو جوشن خازن اختلاف پتانسیلv1 را برقرار كنیم شدت میدان الكتریكی دارای مقدار معین E خواهد بود و نیروی وارد از طرف چنین میدانی بر الكترون برابر است با   FE = e E  این نیرو در امتداد  oy و در خلاف جهت میدان یعنی از بالا به پایین است.

میدان مغناطیسی B  را طوری قرار می دهند كه برسرعتv   عمودباشد . الكترون در عین حال در میدان مغناطیسی هم قرار می گیرد و نیرویی ازطرف این میدان بر آن وارد می شود كه عمود بر سرعت و بر میدان خواهد بود .اگر این نیرو را بصورت حاصلضرب برداری نشان دهیم برابر است با:

  

FM = q.(VXB)

در اینجا q = e    پس:

FM = q.(VXB)

و مقدار عددی این نیرومساوی است با  F = e v B   زیرا میدان B   بر سرعت v   عمود است یعنیزاویه بین آنها 90 درجه و سینوس آن برابر واحد است. اگر میدان B     عمودبر صفحه تصویر و جهت آن بجلوی صفحه تصویر باشد امتداد و جهت نیروی FM در  جهت  oy یعنی در خلاف جهت FE خواهد بود. حال میدان مغناطیسی B  را طوری تنظیم می نمایند كهFE = FM گردد و این دو نیرو همدیگر را خنثی نمایند. این حالت وقتی دست می دهد كهاثر پرتو الكترونی روی پرده بی تغییر بماند پس در این صورت خواهیم داشت:

         FM = FE

        e.v.B = e E

        v = E/ B

چون مقدار E و B  معلوماست لذا از این رابطه مقدار سرعت الكترون در لحظه ورودی به خازن بدست میاید . حال كه سرعت الكترون بدست آمد میدان مغناطیسی B  را حذف می كنیم تامیدان الكتریكی به تنهای بر الكترون تاثیر نماید . از آنجاییكه در جهت ox نیرویی بر الكترون وارد نمی شود و فقط نیروی FE  بطوردائم آنرا بطرف پایین می كشد لذا حركت الكترون در داخل خازن مشابه حركتپرتابی یك گلوله در امتداد افقی می باشد و چون سرعت الكترون را نسبتا كوچكدر نظر می گیریم معادلات حركت الكترون ( پرتو الكترونی ) در دو جهت ox و oy  معادلات دیفرانسیل بوده و عبارت خواهد بود از  

m0(d2x /dt2)/span>=0     در امتداox 

  m0d2y /dt2)=e. E      در امتداoy

با توجه به اینكه مبدا حركت را نقطه ورود به خازن فرض می كنیم اگر از معادلات فوق انتگرال بگیریم خواهیم داشت:

y=(1/2)(e.E)t2/m0

x=v.t

 معادلاتفوق نشان می دهد  كه مسیر حركت یك سهمی است و مقدار انحراف پرتو الكترونیاز امتداد اولیه (ox  )  در نقطه خروج از خازن مقدار  y  در این لحظه خواهد بود . اگرطول خازن را به L  نمایش دهیم x = L    زمان لازم برای سیدن به انتهای خازن عبارت خواهد بود از t = L / v  اگر این مقدار  t  را در معادله y   قرار دهیم مقدار انحراف در لحظه خروج از خازن به دست می آید:

     Y =  ½ e( E/m0) ( L/ v )2

     e/ m0 = ( 2y/ E ) ( v/ L )2

كه در آن v سرعتالكترون كه قبلا بدست آمده است. L و E بترتیب طول خازن و شدت میدانالكتریكی كه هر دو معلوم است پس اگر مقدار y را اندازه بگیریم بار ویژه یاe/m0  محاسبه می شود.

 پس از خروجالكترون از خازن دیگر هیچ نیرویی بر آن وارد نمی شود بنابراین از آن لحظهبه بعد حركت ذره مستقیم الخط خواهد بود و مسیر آن مماس بر سهمی در نقطهخروج از خازن است . اگر a  فاصله پرده از خازن یعنی D P0 باشد می توانیم بنویسیم:

P0P1 = y + DP0 tgθ

tgθعبارتست از ضریبزاویه مماس بر منحنی مسیر در نقطه خروج از خازن و بنابراین مقدار یستمعلوم پس باید با اندازه گرفتن فاصله اثر روی پرده( P0 P1)به مقدار y رسید و در نتیجه می توانیم e/ m0 را محاسبه نماییم.

مقداری كه در آزمایشات اولیه بدست آمده بود 108×7/1 كولن بر گرم بود مقداریكه امروزه مورد قبول است و دقیقتر از مقدار قبلی است برابر 108×7589/1 كولن بر گرم است.

علاوه بر تامسون، میلیكان نیز از سال 1906 تا 1913 به مدت هفت سال با روشی متفاوت به اندازه گیری بار الكترون پرداخت.



برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 574378
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1